Hoi, Ik heb een hele tijd in de ziektewet gezeten en ga nu binnekort over naar een WW uitkering. Nou zou ik heel graag op vakantie willen naar Zuid-Afrika. Is dit mogelijk? En hoe lang mag dit? Ik heb recht op 3 maanden WW, maakt dat nog uit voor mijn vakantie? Alvast bedankt!
Beste Lady7, Je wilt weten hoe lang je op vakantie mag naar Zuid-Afrika wanneer je een WW-uitkering ontvangt. Wanneer je WW ontvangt vanaf 1 januari van een kalenderjaar heb je recht op 20 vakantiedagen (4 weken) met behoud van uitkering. Je geeft aan binnenkort over te gaan naar de WW. In jouw geval heb je dan evenredig recht op minder vakantiedagen. Je geeft aan recht te hebben op 3 maanden WW. In jouw geval maakt het niet uit hoelang je recht heb op WW, maar wanneer je eerste werkloosheidsdag is. Je mag immers met behoud van uitkering op vakantie. Dit werkt dus heel anders dan dat je uitbetaald zou krijgen van een werkgever. Voorbeeld: Ontvang je vanaf 1 juli een WW-uitkering, dan heb je recht op 10 vakantiedagen. 20 vakantiedagen : 12 maanden x 6 maanden (juli tm december) Ontvang je vanaf 1 mei een WW-uitkering, dan heb je recht op ongeveer 13 vakantiedagen. 20 vakantiedagen : 12 maanden x 8 maanden (mei tm december) Ga je langer op vakantie dan behoud van uitkering, zullen deze extra dagen niet uitbetaald worden door UWV. Actuele informatie over hoelang je met een WW-uitkering op vakantie mag vind je hier. Ik wens je veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Oo oke! als ik langer weg wil, als dat mag, kan dan eventueel de uitkering een maand stop gezet worden? Een soort van.. onbetaald verlof dus
Beste Lady7, Klopt, je uitkering kan een maand stopgezet worden. De procedure is als volgt: Als je langer op vakantie gaat dan je vakantiedagen hebt dan stopt je WW-uitkering. Je kunt dan een herleving van je WW-uitkering aanvragen als je korter dan 6 maanden met vakantie bent geweest. De einddatum van je WW-uitkering schuift dan op met de periode van het stopzetten van je WW-uitkering en het moment dat je terug bent van vakantie. Let op: Ga je langer dan 6 maanden met vakantie dan vervalt het recht op WW. Actuele informatie vind je op deze pagina. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare