Beste, Graag wil ik mijn situatie uitleggen. Door mijn zwangerschap en bevalling zit ik nu al een tijdje met lichamelijke en psychische klachten in de ziektewet. De manier waarop mijn werkgever en arbo hiermee omgaan heeft ervoor gezorgd dat mijn psychische klachten zodanig zijn verergerd dat ik op advies van de behandelaars aan de medicatie ben. Daarnaast was hun advies om voorlopig alleen via de email contact met mijn werkgever te houden. Dit is enkele maanden goed gegaan waardoor ik weer telefonisch contact heb gezocht met mijn werkgever. Helaas lijkt het weer de verkeerde kant op te gaan met mijn psychische klachten aangezien ze nog steeds op dezelfde manier als voorheen druk proberen op te voeren en nog steeds zeer verwarrende situaties creëren om mij steeds weer te testen. Zoals voorheen blijkt weer dat ze alleen bezig zijn om hun dossier voor het uwv in orde te krijgen en zichzelf goed willen presenteren alsof ze goed hun best doen en vergeten in dit proces dat deze manier mij juist zieker maakt dan helpt, ze houden hier totaal geen rekening mee zelfs niet nadat ik dit nadrukkelijk heb gezegd. Enige herstel wat ik had geboekt in de maanden dat ik alleen via de mail contact had lijkt nu weer helemaal weg en door de stress worden ook mijn lichamelijke klachten meer. Door alles wat tot nu toe is gebeurd met mijn werkgever en de arbo heb ik totaal geen vertrouwen meer in beide partijen en voel ik me steeds alleen maar heel erg bespeeld. Aangezien ik wel zo snel mogelijk beter wil worden en mijn normale leven wil oppakken zou ik het liefs helemaal niets meer met ze te maken willen hebben. Daarnaast gaat het herstel niet heel erg snel en zijn mijn klachten zeer wisselvallig waardoor het erop lijkt dat ik op deze manier niet binnen de 2 jaar weer zal herstellen en zal kunnen re-integreren. Mijn vragen zijn: Wat zijn de opties om nu al het contact met mijn werkgever te verbreken zodat ik een andere weg in kan slaan wat wel goed is voor mijn herstel? Is het bijvoorbeeld een optie om mij te laten omscholen (op eigen kosten) als onderdeel van mijn re-integratie en dat het uwv mij daarna helpt met het opzetten van een eigen bedrijf? (dit zou een goede optie zijn aangezien mijn klachten wisselvallig zijn en ik zo mijn eigen tijd in kan delen). Hoe werkt dit? Of hoe werkt het om later bij een andere bedrijf te re-integreren? Kan ik op deze manier vroegtijdig het contact met mijn werkgever verbreken tot ik in staat ben om te re-integreren? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen aangezien ik echt ten einde raad ben en ik op deze manier gewoon geen uitweg meer zie. Groeten Margot
Beste Margot, Ik begrijp dat de re-integratie tussen jou en de werkgever niet bevorderlijk is voor je gezondheid. Op de volgende vragen wil je graag antwoord: - Wat zijn de opties om nu al het contact met mijn werkgever te verbreken zodat ik een andere weg in kan slaan wat wel goed is voor mijn herstel? Geeft je behandeld arts aan dat het beter is om geen contact met de werkgever te hebben. Overleg dan met een rechtsbijstandverzekeraar, de vakbond of een advocaat wat hierin je rechten en plichten zijn. - Is het bijvoorbeeld een optie om mij te laten omscholen (op eigen kosten) als onderdeel van mijn re-integratie en dat het uwv mij daarna helpt met het opzetten van een eigen bedrijf? Ontvang je een Ziektewet-uitkering bij UWV? Dan kan het opzetten van een eigen bedrijf een mogelijkheid zijn om te re-integreren.De re-integratiebegeleider geeft aan hoe UWV je kan helpen bij het starten van een eigen bedrijf. - Hoe werkt het om later bij een andere bedrijf te re-integreren? Kan ik op deze manier vroegtijdig het contact met mijn werkgever verbreken tot ik in staat ben om te re-integreren? Kun je je eigen werk niet meer doen vanwege ziekte of een handicap? Dan kijk je samen met de werkgever of je kunt re-integreren op een andere plek binnen in het bedrijf. Is de herplaatsing niet mogelijk? Dan ga je met de werkgever op zoek naar werk bij een andere werkgever. Voor vragen met betrekking tot contact met je werkgever verwijs ik je naar een rechtsbijstandverzekeraar, de vakbond of een advocaat. Kom je er samen met de werkgever niet uit? Vraag dan een deskundigenoordeel aan. Hierbij gaat UWV kijken naar de re-integratieactiviteiten tot nu toe. Het doel van ons oordeel is dat je samen met de werkgever het re-integratietraject weer oppakt. Er zijn wel kosten aan verbonden. Het kost 100,00 om het deskundigenoordeel aan te vragen. Voor actuele informatie over het deskundigenoordeel, klik hier. Ik wens je succes met de situatie. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare