Verschil zez uitkering met collega

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door lusa30, 27 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lusa30

lusa30 Actief lid

4 dec 2012
    156
    0
    0
    Ik heb 2 jaar geleden een zez uitkering gekregen. Ik kreeg toen het maximale bedrag per dag. Dit was toen €66
    Uiteindelijk kreeg ik netto maar €900

Mijn collega kreeg ook het maximale dat was afgelopen jaar en die kreeg netto 1300 euro. En daar was alles al vanaf.

Nu heb ik opnieuw een zez uitkering aangevraagd en krijg ik weer het maximale per dag €69,05. Ik moet nog afwachten wat ik netto krijg uitbetaald, maar het lijkt me toch niet dat er €400 a €500 wordt ingehouden aan belastingen enz??

En het verschil met maximale dagprijs van afgelopen jaar en twee jaar geleden is toch niet zo hoog dat er tussen mij en mijn collega €400 verschil zit terwijl wij allebei het maximale krijgen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lusa30,

Het verschil tussen de ZEZ-uitering van jou en je collega kan meerdere oorzaken hebben.
    Ik kan niet beoordelen wat de daadwerkelijke oorzaak is geweest.

Vanzelfsprekend kan ik wel uitleggen hoe de hoogte van de ZEZ-uitkering is bepaald.

De maximale ZEZ-uitkering is 100% van het wettelijk minimumloon.
    ( de hoogte minimumloon hangt af van de leeftijd en kan dus verschillen ten opzichte van de uitkering van je collega )

De maandelijkse bruto ZEZ-uitkering wordt als volgt berekend.

Dagbedrag x 21,75 x 100/108.

Op deze maandelijkse bruto uitkering moet dan loonheffing worden afgedragen aan de belastingdienst.
    Dit gebeurt volgens de witte tabel.
    Voor de hoogte van de loonheffing is daarbij van belang of je wel of niet loonheffingskorting hebt laten toepassen.
    Ook dit kan dus verschillen ten opzichte van de ZEZ-uitkering van je collega.

Je kunt zelf op de website van de Belastingdienst de loonheffing volgens de witte tabel nakijken.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina