Goedemiddag, Momenteel krijg ik een zwangerschapsverlof uitkering maar ik vraag mij af of het bedrag hiervan wel klopt. Ik hoop dat u mij hierop een antwoord kunt geven. Doordat het bedrijf waar ik werkte failliet is gegaan ben ik in de ww terecht gekomen. Na 2 weken ww kwam ik helaas al in de ziektewet terecht. Doordat het zwangerschapsgerelateerde klachten waren kreeg ik een uitkering van 100% van mijn dagloon. Omdat ik nog geen 18 maanden lang ouderschapsverlof (van mijn 1e kind) opnam werd mijn ww en mijn ziektewetuitkering berekend over mijn (fulltime)loon voordat ik ouderschapsverlof ben gaan opnemen. 6 weken voor de uitgerekende datum is mijn zwangerschapsverlof ingegaan en ben ik een zwangerschapsuitkering gaan ontvangen. Nu is het bedrag van mijn zwangerschapsuitkering lager dan mijn ziektewetuitkering. Klopt dit?
Beste chris79, Heb je aansluitend aan een zwangerschapsgerelateerde Ziektewet-uitkering recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO), dan wordt het dagloon op een afwijkende wijze vastgesteld. Dit kan als gevolg hebben dat het dagloon veel lager kan uitvallen. Ik heb helaas geen inzage in je dossier. Wil je weten hoe het dagloon van de WAZO berekend is, adviseer ik je contact op te nemen met UWV Telefoon Werknemers (0900-9294). Of stuur een privé-bericht met je telefoonnummer. Ik of mijn collega zal dan contact met je opnemen. Ik wens je een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare