Vakantie uren bso

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Spectre, 15 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.434
    17.394
    113
    Vrouw
    Hoe is dit bij jullie kinderopvang organisatie geregeld?
    Bij ons heb je een bepaald aantal uren per jaar voor de vakantie bso. Aangezien een volle dag standaard 11 uren bedraagt, (er wordt afgenomen in blokken van 5,5 uur) gaat het best hard.
    Nu zijn we gaan rekenen en erachter gekomen dat we zo'n 5 of 6 dagen te kort komen aan uren om in te zetten tijdens vakanties. Wat is nu wijs om te doen? Tegen die tijd op rekening laten zetten of nu al de vakantie uren ophogen?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Neem je ook gewone bso af? En hoe berekenen zij die uren dan?
    Ik ben al wat jaren weg bij het kdv, maar hier had je voor de bso verschillende contracten. Een totaalpakket waarbij je gewone en vakantiebso afnam. Als voorbeeld: je neemt elke dinsdag en donderdag af, dan werd er voor elke vakantie op die dagen extra uren gerekend. Een normale dag betaal je bv van 14-18, dan was het dan gewoon een volledige dag van 7-18. (De tijden zijn een voorbeeld, afhankelijk van de openingstijden van je organisatie)
    Je kon ook een contract zonder vakantie afnemen. Dan betaalde je in vakanties niks, ook niet op de reguliere dagen, maar dan kon je kind ook niet komen.
    En er waren ouders die enkel vakantiebso afnamen (die onder schooltijd werken bv)
     
  3. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.177
    3.675
    113
    Vrouw
    Mag je ook je gewone uren inzetten voor vakantie BSO? Bij ons valt er gedurende het jaar wel eens een dagje BSO uit (ziek, kinderfeestje, etc.). Deze uren mag ik ook inzetten voor een vakantiedag. Overigens is dat hier niet nodig, want een 52 weken contract.
    Maar ik zou dus tegen die tijd het op rekening laten zetten, anders zit je straks misschien met gekochte dagen die je misschien toch niet gebruikt.
     
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.822
    21.421
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dit hebben wij. Uren die ik niet afneem in de vakantie, krijg ik aan ruiluren. Daar 'betaal' ik dan evt VSO van.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    O dat is netjes.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  6. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.434
    17.394
    113
    Vrouw
    Ik zal het eens navragen, maar volgens mij telt het afwezigheidstegoed niet mee voor de vakanties.
    Ik vind het vooral ook vervelend dat je enkel in blokken van 5,5 uur kunt afnemen. Op de vrijdagen ben ik 's middags al eerder klaar, maar er wordt dan wel een hele dag berekend, omdat je bijv. niet tot 4 uur kunt afnemen.
     
  7. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.434
    17.394
    113
    Vrouw
    Ja 3 dagen gewone bso en een totaal pakket incl. 140 vakantie-bso uren. Dat zijn er op een heel jaar dus te weinig zijn we achter gekomen. Maar heb het nagelezen en op de site staat; met een minimum van 140 vakantie uren. Dus als je meer wil dan moet je dat zelf aanvragen denk ik.
    We zijn sinds dit jaar van 2 naar 3 dagen opvang/bso gegaan, voorheen hadden we altijd genoeg aan de standaard vakantie uren, maar nu dus te weinig.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Vreemd dat ze een vast aantal bso uren hanteren. Hier werden de normale vaste dagen standaard hele dagen in de vakantie, maar die betaalde je dan natuurlijk ook gewoon.
    Ik zou idd even navragen of je er meer mag aanvragen en of daar kosten aan verbonden zijn.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  9. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.434
    17.394
    113
    Vrouw
    Ik ga inderdaad even informeren!
    Wanneer we het op rekening zetten zal het met de jaarafrekening misschien bij de belastingdienst verekend worden.
     
    tuc vindt dit leuk.
  10. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.583
    7.104
    113
    Bij ons heb je een 51 weken contract (ze zijn altijd dicht dicht tussen kerst en oud en nieuw) en kunt daarnaast kiezen voor een 12 of 7 vakantieweken contract. Dan betaal je elke maand iets meer, waar dan de vakantie bso voor ingezet kan worden. Overigens betalen we hetzelfde bedrag per maand extra, of ze nou een halve of hele dag komen in de vakantie.
    En in de vakantie heb je recht op de dagen vakantie bso waarop ze onklaar de normale bso gaan.
    Bij een 12 weken contract rekenen ze altijd op je kind in vakanties, bij een 7 weken contract moet je uiterlijk een paar weken van tevoren aangeven of je kind komt, anders kan het zijn dat het geweigerd wordt.
    Onze kinderen gaan elke maandag en dinsdsg naar de bso, en 7 weken per jaar kunnen ze die dagen ook in de vakanties. In de praktijk gebruikten we niet altijd die 7 weken, maar we betalen het dus wel.
     
  11. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.810
    1.384
    113
    Vrouw
    Hier werken ze niet met uren. Je betaald per BSO dag en kunt kiezen voor een pakket zonder of met vakantie BSO. Ruiluren zijn er niet, je mag alleen van tevoren een dag omruilen op verzoek. Dat moet minimaal een week van tevoren en de ruildag moet in dezelfde week zijn. Je kunt het dus niet inzetten voor ziekte of dagen opsparen.

    Ik ken ook BSO waar je een half vakantiepakket kunt afnemen, ik vind het jammer dat dat bij ons niet kan. We kiezen er nu voor geen vakantie BSO af te nemen maar dat is wel puzzelen met werk.
     
  12. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    Dit is toch raar? Je betaalt voor iets, maar je kunt er geen gebruik van maken.

    Bij ons is dat ook en dat komt voor een groot deel doordat ouders met een 52 weken pakket niet afmelden. Dan staat die dag als 'vol', kinderen worden geweigerd, maar vervolgens is de groep op de dag zelf maar halfvol. Ik heb er al een keer een opmerking over gemaakt, maar ze geven aan dat die 52 w pakket ouders recht hebben op die dag. Dan zeg ik: ze hebben ook de plicht om zich af te melden. Twee kanten op hoor.

    En ruilpunten doen ze ook niet meer aan. Als je zelf afzegt, dan krijg je er niets voor terug. Dus als we als we op vakantie zijn geen BSO afnemen, dan vervallen die uren. Als je een studiedag hebt, dan moet je voor die ochtend betalen. 5,5 euro x bijna 14 euro. Dure ochtend. Hij gaat dus nooit naar de BSO op studiedagen en we houden hem de hele dag thuis. Dus in de middag neemt ie geen BSO af, maar dat wordt op geen enkele manier gecompenseerd. Wat een bagger BSO.
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Ik moet eerlijk zeggen dat de bso's die ruilingen aanbieden de uitzondering zijn hoor. Bij de meeste is het zoals jij beschrijft.
    En ik snap je over het afmelden, maar dat is voor een bso niet te verplichten aan ouders. Ze betalen er immers voor, aan hen of ze hun kind brengen of niet.
     

Deel Deze Pagina