Ouderschapsverlof en evt ziekte volgende zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door 1981Mama, 28 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hello UWV webcare team:)

Even een vraagje.

Afgelopen zwangerschap ben ik ziek geweest (zwangerschapsgerelateerd, 7maanden) en heb daarvoor via mijn werkgever een uitkering van jullie ontvangen. Grofweg was dit een gemiddelde van wat ik in 2014 verdiend heb, ben in januari 2015 al ziek geworden.

Nu ga ik na mijn verlof hoop ik weer aan het werk(vast contract), maar wil dan ouderschapsverlof opnemen (ik weet nog niet hoeveel, ergens tussen de 2 en 8u per week). Dit ouderschapsverlof is uiteraard onbetaald en bovendien zal er een deel van mijn onregelmatigheidstoeslag niet meer worden uitgekeerd omdat ik op gewonere tijden ga werken, nu met een kindje. Dus eind 2015 en heel 2016 neem ik ouderschapsverlof op, en minder onregelmatig werk.

Stel dat ik eind 2016 weer zwanger zou raken, en ook weer ziek zou worden (de kans hierop is 68% volgens mijn gynaecoloog), waardoor ik 100%ziekgemeld moet worden. Krijg ik dan mijn uitkering van jullie op basis van hetgeen ik in 2015/2016 verdiend heb, of krijg ik dan mijn uitkering op basis van 2014?

Sorry voor de ingewikkelde vraag

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste 1981Mama,

Ik begrijp dat je graag wilt weten hoe de hoogte van de Ziektewet-uitkering wordt berekend mocht je eind 2016 weer zwanger zou raken.

Normaliter berekent UWV je dagloon op basis van het sv-loon dat je verdiende in het jaar voor dat je ziek werd.
    Bij het berekenen van het dagloon wordt er niet gekeken naar het ouderschapsverlof.
    UWV berekent het dagloon dan met het loon dat je verdiende voordat het ouderschapsverlof inging.
    De periode waarover jouw eventuele Ziektewet-uitkering wordt berekend zal deels 2015 en deels 2014 zijn. Dit is afhankelijk tot wanneer je huidige zwangerschapsuitkering loopt. Ook je Ziektewet-uitkering die loopt vanaf januari 2015 telt mee voor de berekening.

Houd er wel rekening mee dat ik nu je vraag beantwoord met de huidige regelgeving. Het is altijd verstandig te zijner tijd contact op te nemen. Ook regelgeving kan wijzigen.

Actuele informatie over de hoogte van de Ziektewet-uitkering vind je hier.

Ik wens je succes met je wens om nogmaals zwanger te raken.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina