wanneer kind voor het eerst even alleen?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by meinouw, Oct 21, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. meinouw

meinouw Actief lid

Sep 16, 2008
    431
    0
    0
    zutphen
    Hallo Dames,

Ik vroeg me af met welke leeftijd jullie je kind voor het eerst even alleen thuis laten, bijvoorbeeld om even een boodschap te doen. Of laat je je kind alleen buiten spelen?

Mijn dochter is bijna 4 en ik vind haar te klein, terwijl er mensen om mij heen zijn, die vinden dat het best kan. Ik laat haar wel eens achter de flat spelen, maar dan sta ik dus wel de hele tijd op het balkon te kijken of alles goed gaat.

Wat vinden jullie?

2. monique75

monique75 Actief lid

May 4, 2007
    407
    1
    0
    Vind het altijd heel moeilijk. Mijn dochtertje van 6,5 durf ik best even alleen te laten als ze bv ziek is en mijn zoontje moet naar school.
    Ik deed dit al toen ze 4 was en als ze dan ziek was bracht ik mijn zoontje snel even naar de peuterspeelzaal.

Mijn zoontje wordt over 2 weken 5 en die laat ik nog geen minuut alleen in huis, want die zie ik in die tijd het hele huis afbreken. Is hij ziek en moet mijn dochter naar school, dan regel ik voor haar ander vervoer.

Zo durf ik ze 's avonds na het eten wel samen even alleen te laten om de hond zijn plas te laten doen. Dit is voor nog geen 5 minuten !

Misschien zijn er mensen die het onverantwoord vinden, maar ik vind het vooral een gevoelskwestie.

Groetjes Monique

Ps; heb mijn dochter wel eens een mobiel gegeven dat als er wat was, terwijl ik haar broertje halen was, ze me kon bellen. Sta ik bij school te wachten, belt ze op, ik schrik, vraagt ze of ik haar potloden kan slijpen.....

3. monique75

monique75 Actief lid

May 4, 2007
    407
    1
    0
    En over dat buiten spelen, hier grenst de speeltuin gelijk aan de poort.
    Mijn zoontje was 2,5 toen hij daar ging spelen. Hij wist donders goed dat als hij de speeltuin uitging dat hij straf kreeg en niet meer buiten de poort mocht komen.

Net als het alleen thuis zijn is het per kind verschillend.

4. meinouw

meinouw Actief lid

Sep 16, 2008
    431
    0
    0
    zutphen
    hahahahah, ff punten slijpen, die is goed....

ja het is wel waar, is ook per kind verschillend. Ik heb mijn dochter gevraagd of ze even alleen wilde blijven en dat wil ze niet eens, dus wat dat betreft is het nu nog simpel....

Maar straks is er een tweede bij...

5. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Mijn zoon is ook bijna 4, maar geen haar op m'n hoofd die erover nadenkt om hem "even" alleen thuis te laten hoor. Een kind van die leeftijd kan nog helemaal niet rationeel nadenken...Als er iets gebeurt wat in zijn ogen heel erg is, kan hij mss wel in paniek raken omdat jij er niet bent..Ik laat hem zelfs nog niet alleen naar beneden gaan in het weekend, zodat ik dan wat langer kan blijven liggen..Mss dat ik dat ga doen wanneer hij 6 is, alleen thuislaten zal wss vanaf zijn 8e zijn...

Mensen die zeggen dat een kind van 3 (want dat is hij, hij is dus nog geen 4) wel eventjes alleen thuis kunnen zijn sporen in mijn ogen echt niet!

6. toerist18

toerist18 VIP lid

Oct 23, 2005
    8,317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ik weet niet wanneer het de juiste leeftijd is, maar alleen buiten laten spelen vind ik al heel eng bij kids.
    Ik zou er bij blijven, of achter het huis laten spelen.
    Er is overal wel gevaar.brrrr.

7. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,256
    4,486
    113
    Op dit moment is dat hier nog niet aan de orde, Kylian wil nog niet eens alleen buiten spelen als de deur dicht is :rolleyes: .

Hier in de straat zijn er inderdaad ouders die er geen probleem mee hebben dat hun 4 jarige zoon alleen buiten speelt.
    Als ik hem op zijn fietsje over straat zie zwalken dan houdt ik mijn hart vast, ik heb hem al een keer voor een aankomende auto weg getrokken (gelukkig reed die auto heel zacht).
    Tel daar het feit bij op dat we in een buurt wonen waar veel openbare vijvers zijn en dat ze ongeveer 1 x in de 2 weken aan de bel staan of jij ook weet waar hun zoon is denk ik dat dit kind dus gewoon nog te jong is om alleen buiten te spelen.

Ik vind ook wel dat het aan je kind ligt want het ene kind is gewoon het andere niet.

Groetjes Anita

8. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

Nov 6, 2005
    1,764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Mijn dochter word in januari 7.
    Ze speelt sinds dat ze 5 is buiten.
    Dat begon met gewoon voor de deur...waar ik haar kon zien...en is nu geindigt met een behoorlijk speel gebied.
    Ze mag van mij nooit alleen buiten spelen.
    Ze mag dus wel alleen naar buiten...kijken of er iemand is en dan komen melden met wie ze aan het spelen is.
    Wij wonen in een hof met daarbuiten een weg.
    Ze weet heel goed dat ze van mij geen enkele weg mag over gaan!
    Ze doet fietsen samen met haar vriendinnen en skeeleren.
    Als ik een boodschapje ga doen dan gaat ze met me mee.
    Ik moet er niet aan denken dat er tussentijds wat gebeurt en er niemand voor haar thuis is!
    Wat ik wel is doe...is dat als ze met een bepaald vriendinnetje buiten speelt...met haar even langs de ouders van haar vriendinnetje gaan en vragen of het goed is dat ze even een paar tellen op haar willen letten zodat ik even naar de winkel kan gaan.
    Dit omdat Kelsey dan niet mee wil en wil blijven spelen.
    Maar dan weet Kelsey ook waar ze heen moet gaan als ik er op dat moment niet ben.
    Dit gaat gelukkig goed zo.

9. meinouw

meinouw Actief lid

Sep 16, 2008
    431
    0
    0
    zutphen
    Ik denk dat het idd ook ligt aan de omgeving en hoe je kind is. het ene kind is gewoon zelfstandiger dan het andere.
    Ik denk dat je ook een kind het vertrouwen moet geven en steeds kleine stukjes kan laten gaan.

Mijn dochter kan hier achter de flat spelen omdat ze dan eigenlijk nergens heen kan en ik kan haar vanaf het balkon in de gaten houden. Maar zij voelt zich enorm vrij! Ze vraagt ook vaak of ze met het buurjongetje naar de speeltuin mag aan de andere kant van de weg, maar dat zie ik echt niet zitten. Ik denk niet dat zij iets zou doen, maar ze is gewoon daar nog te klein voor en ik kan haar dan niet zien. Maar zij baalt daar erg van.

10. monique75

monique75 Actief lid

May 4, 2007
    407
    1
    0
    Het is echt kind- en buurtafhankelijk. Zoals ik zei, mijn dochter is heel verantwoordelijk, maar zoonlief zou de kans zien om in die paar minuten het hele huis af te breken.

Misschien is het krom, maar wat ik nooit heb gedaan is één van mijn kinderen thuis laten terwijl ze liggen te slapen in een ledikantje (onder het mom van, ze kunnen er toch niet uit als ze wakker worden).

Mijn mening is dat een moeder moet doen wat haar gevoel ingeeft !

Monique

11. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Ik heb mijn zoon stukje bij beetje steeds meer vrijheid gegeven. Eerst voor de deur spelen, toen in de hele straat,nu mag ie zelf naar de speeltuin aan het einde van de straat en naar de straat naast ons om met vriendjes te spelen,maar hij moet wel elke keer melden waar hij heen gaat hoor.
    Hij word februari 7 dus hij is wel wat ouder . Maar ben denk ik begonnen met voor de deur spelen met 4 a 5 jaar.
    Alleen thuis laten doe ik niet, dat vind ik gewoon eng en hij zelf vind het ook niet fijn!
    Denk dat je zelf het beste weet waar jouw kind aan toe is en waaraan niet.

12. Tirety

Tirety Lid

Oct 7, 2008
    29
    0
    0
    Sneek
    Ik zal het niet alleen laten zonder toezicht. Als jij even snel een boodschap wilt doen en je kind is buiten aan het spelen, zou ik een goeie buur ofzo even vragen om een oogje in het zeil t houden. Je weet het maar nooit tegenwoordig met al die mensen die ontvoerd worden! En vooral kinderen zijn zomaar weg!
    En alleen thuis laten kan pas rond 10 jaar ongeveer. Je moet wel denken: Het is wel een kind!

13. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    10? ik snap wel dat het moeilijk is loslaten, maar toen ik 12 was zat ik in de tweede vd middelbare en gingen we op kamp en weet niet wat al meer...

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    jaar of 8 a 9 denk ik wel dat het kan voor 5 tot 10 minuutjes voor boodschappen ofzo. wel zou ik uileggen wat ze moet doen bij wat, telefoonnummer klar leggen etc

15. meinouw

meinouw Actief lid

Sep 16, 2008
    431
    0
    0
    zutphen
    Ja precies! ik vind 10 ook wel wat laat hoor....
    Een kind moet ook leren dat je hem/haar vertrouwd. En dat geeft een kind zelfvertrouwen.

16. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

Sep 10, 2008
    1,236
    0
    0
    kan best en is ook per kind verschillend, als ik kijk naar die van mezelf van 10 en die van de ex schoondochter van mijn zus pfff wereld van verschil hoor, die mag met haar 10 jaar al van haar woonplaats naar die van waar wij wonen, terwijl die van ons bij wijze van spreke nog niet eens de straat uit mag. die wordt naar mijn inziens te vrij gelaten.

17. mamma van stef

mamma van stef Bekend lid

Jan 27, 2008
    957
    0
    0
    Mijn zoontje stef is nu 5,5 en die speelt alleen buiten. Wel op het woonerf met duidelijke afspraken.
    (niet oversteken en dergelijke)
    Ik ga regelmatig kijken!

Sinds kort ga ik kort de hond uitlaten als hij thuis is. Dan ben ik wel vlak bij huis hoor.
    En maar eventjes weg

18. Tirety

Tirety Lid

Oct 7, 2008
    29
    0
    0
    Sneek
    Ja rond 10 jaar bedoel ik mee dat ze zichzelf wel kunnen redden voor een paar uurtjes. Alleen laten voor alleen een boodschapje doen ofzo kan natuurlijk wel met 8 jaar. Maar ik zal wel goed inprenten dat ze de deur niet open moeten doen! Voor niemand niet.

19. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    2,797
    28
    48
    noord holland
    Moeilijk kwestie, en ind kindafhankelijk. Hoef er gelukkig nog niet over na te denken, duurt nog ff.

Las laatst dus wel iets over het overbeschermen wat men tegewoordig met hun kids doen. Men is te beschermend, kwa oppas, buiten spelen, alleen laten etc. Dit komt mede door de nare mediaberichten, ontvoeringen(te denken aan aan Maddy)
    Nu stond er in dat stuk dat die overbescherming een belemmering kan zijn in de ontwikkeling. In het leren los te staan van je ouders. Je eigen keuzes maken, een stapje naar groter worden. Leren fouten maken...
    Ik geloof hier wel in! Ik denk dat we met z'n allen te beschermend zijn geworden in vergelijking met vroeger, en ik geloof best dat dat de ontwikkeling naar zelfstandigheid, eigen keuzes maken, op eigen benen staan etc. hierdoor vertraagt/belemmerd.

Maar...ook ik ben als de dood dat mijn manneke wat overkomt..moeilijke isseu dus!

kus miek

20. SeRa24

SeRa24 Actief lid

Oct 10, 2008
    248
    0
    0
    mijn dochter is ook 4 en ik laat haar niet alleen buiten spelen en ook niet alleen thuis

ook de meeste klasgenootjes spelen nog niet alleen buiten of alleen voor de deur, in het zicht zeg maar

laatst zou er een vriendje van mn dochter komen spelen en hij wilde wel alleen komen, nou zijn moeder en ik hebben telefoonnummers uitgewisseld en de afspraak dat als hij alleen komt ik haar direct bel om te zeggen dat hij was aangekomen, (hij woont 1 straat verder, 50 meter denk ik verderop)

maar mijn dochter heeft ook 2 kinderen in de klas die altijd op straat zwerven, ik vind dat nog te vroeg, maar daar denken sommigen anders over

het heeft met meerdere zaken te maken, het drukke verkeer, mensen met verkeerde bedoelingen enz, ik vind het best eng...

Share This Page