Hulp nodig - PCOS en voeding

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door oktober91, 15 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Hallo allemaal,

Ik hoop hier wat hulp en advies te krijgen want ik zit er momenteel helemaal doorheen.

Doordat ik na mijn miskraam afgelopen nov. weer een onregelmatige cyclus had heb ik via mijn huisarts een echo gehad. Daarvan gisteren de uitslag gekregen dat verder alles goed was alleen meerdere kleine follikels te zien waren. Om een diagnose PCOS te stellen is alleen een echo niet genoeg maar zou er ook bloed geprikt moeten worden daarvoor moest ik dan doorgestuurd worden naar de fertiliteitspoli maar dat raadde de huisarts nu nog af. Voor mij is het wel duidelijk, ik dacht voor mijn dochtertje al dat ik PCOS had doordat ik erg onregelmatig ongesteld was (sloeg vaak een maand over) overgewicht en overbeharing had. Na een jaar ben ik zwanger geworden dus heb ik dat toen nooit laten onderzoeken. Na een pittige bevalling en kraamtijd schijnbaar vaginisme ontwikkeld waar ik te lang mee door gelopen heb pas na een jaar hulp gezocht en er gelukkig mee om leren gaan. Tijdens de borstvoeding geen menstruatie gekregen maar dat is opzich niet zo vreemd, na een jaar weer op gang gekomen en voor mijn doen een hele nette cyclus van tussen de 28-32 dagen. De eerste keer dat wij weer gemeenschap konden hebben na de vaginisme ben ik gelijk zwanger geraakt wat helaas na 10 weken een miskraam is geworden. (Daarom evengoed al een extra moeilijke week daar ik anders deze week was uitgerekend en nu ook nog dit nieuws:() 6 weken na de miskraam weer ongesteld geworden en cyclussen van 43-39-44-32-34.
    Ik ben ontzettend obsessief bezig met zwanger worden en ik trek het gewoon echt niet meer. Hoe kan ik het meer loslaten en rust vinden in mijn hoofd want ik blijf maar piekeren en denken en vooral veel kijken naar anderen bij wie het allemaal zo makkelijk lijkt te gaan...
    Ik lees veel op internet dat voeding veel kan doen bij PCOS dus nog een groot vraagstuk er bij in m'n hoofd... Ik ben bang er in door te slaan want ik durf op het moment weinig te eten waarvan ik niet weet of dit kwaad kan voor de bloedsuikerspiegel. Wij zijn een traditioneel Hollands gezinnetje met dus gewoon brood als ontbijt en lunch en aard./groente/vlees als diner, fruit als tussendoortje en in het weekend wat lekkers als taart/snack/chips e.d. Ik probeer dit al aardig om te gooien maar wat eet ik in de plaats? Ik weeg op dit moment 66kg dus van overgewicht is geen sprake meer gelukkig maar ik wil eigenlijk ook niet nog meer af gaan vallen... Wie heeft de tip?? Wat kan ik eten als ontbijt, lunch en diner en tussendoortje zonder erge bloedsuikerschommelingen? Wie heeft er PCOS en heeft met voeding veel kunnen bereiken? We moeten nu nog een half jaar afwachten wat er gebeurt en anders wel door naar de fert.poli maar ik vermoed dat ik niet na mijn miskraam PCOS heb gekregen maar al voor mijn dochter dus ben ik al 2x zwanger geraakt zonder hulp en hoop ik dat nu weer te kunnen.. Ik denk/hoop dat ik met voeding dit kan bereiken maar zeker ook met rust en het meer loslaten. In september was ik in 1x zwanger zonder dat ik maar 1 seconde met zwanger worden bezig was omdat wij nog in therapie waren dus ik geloof zeker dat door mijn grote zwangerschapswens wat intussen een obsessie is geworden de boel nog meer geblokkeert word (heel herkenbaar voor ieder hier denk ik..)
    Nu wel met de huisarts afgesproken dat ik een keer met een ggz praktijkondersteuner ga praten want er is iets teveel gebeurd laatste paar jaar.. hopelijk geeft dat iets ontspanning want ik voel me de hele dag zo gestresst en gespannen..

Heel verhaal maar ik hoop wat herkenning, advies en tips te krijgen en vrouwen met PCOS die zwanger zijn geworden zonder hulp...
    en wat ik dus graag wil weten wat kan ik eten wat bevorderend is want ik zie op het internet door de bomen het bos niet meer...

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als ik kijk naar je cycli van de afgelopen maanden, dan vind ik ze eigenlijk heel erg netjes. Er zit wel eens een uitschieter bij van meer dan 40 dagen, maar de rest is toch heel erg redelijk en vrij regelmatig. Als je PCOS hebt, heb je vaak geen cyclus van 30-40 dagen, maar veel langer of helemaal geen. Ik werd echt helemaal nooit ongesteld, mijn lichaam lag volledig stil! Jij bent een paar keer zwanger geworden en je hebt dus blijkbaar wel gewoon een eisprong. Dus niet echt iets om je ontzettend veel zorgen over te maken op dit moment.

PCOS is niet op te lossen door je voeding even aan te passen. Het wordt niet alleen door je bloedsuikerspiegel veroorzaakt en ook niet opgelost. Het heeft dus geen zin om krampachtig met voedsel om te gaan en in de stress te schieten van je bloedsuikerspiegel. De stress werkt waarschijnlijk meer nadelig.;) Gewoon gezond eten en de rest met mate.

Ik denk dat je moet kijken hoe je wat meer rust kunt krijgen en probeer het obsessieve los te laten. Het heeft helemaal geen zin. Je maakt het alleen maar moeilijk voor jezelf. Je kunt je lichaam en een zwangerschap niet afdwingen. En dat het bij een ander altijd zo makkelijk lijkt? Je weet niet wat er speelt, misschien is iemand wel jaren bezig geweest of hebben ze behandelingen nodig gehad om zwanger te worden. De meesten zijn hier niet open over, dus je weet het niet. En je hebt er ook nog eens niets aan, omdat het niets over jullie situatie zegt.

Succes!

3. wens09

wens09 Fanatiek lid

1 dec 2013
    1.028
    224
    63
    Misschien ben je er niet van maar een vriendin heeft goede ervaringen met acupunctuur. Om je lijf weer in balans te krijgen en meer rust te vinden. Zou dat iets voor je kunnen zijn?

4. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Bedankt voor jullie reacties.
    Jippie je heb gelijk en opzich ook een kleine eye-opener voor me, feiten en gevoel liggen momenteel mijlenver uit elkaar maar ik heb inderdaad wel eisprongen, ik temperatuur. Alleen wel onregelmatig. Ook het krampachtig omgaan met gezond eten is idd niet goed maar ja wat is gezond? Ik dacht met brood en fruit e.d. altijd gezond te eten maar als ik daarover inlees hebben deze veel koolhydraten/fruitsuikers wat voor schommelingen zorgt.. Wat kun je dan eten is de vraag..
    Ook je laatste opmerking klopt maar ik bedoel dan echt in mijn omgeving, collega's vriendinnen enz. waarvan je wel weet hoe snel het gaat. Verder kun je er inderdaad moeilijk over oordelen zal ik ook niet snel doen omdat het bij ons ook niet snel gaat.

wens09 ik ben niet bekend met accupunctuur wat is dat?

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Zodra je iets eet, schommelt je bloedsuiker. Dat is heel normaal. Je kunt moeilijk niks meer eten. En als je niks eet, gaat je lichaam in de spaarstand, waardoor je vervolgens geen eisprong meer krijgt. Je lichaam heeft juist energie nodig om goed te kunnen werken. ;)

Dus ik zou gewoon normaal eten: brood, aardappels, pasta, rijst, groenten, fruit, voldoende vocht, kaas, boter. Niet roken en drinken, genoeg bewegen. Iets lekkers of een patatje kan ook best een keer. Het eten los laten en je daar niet meer zo op richten. Eten heeft echt geen nadelig effect op je PCOS en je kunt het er ook niet mee laten verdwijnen.

Natuurlijk is het ontzettend moeilijk als anderen in je omgeving wel zwanger worden. Been there, done that! We hebben vijf jaar op een kindje moeten wachten en we hebben er heel wat moeite voor moeten doen. Sommigen in onze omgeving hebben in diezelfde periode twee of drie kinderen gekregen. Ik snap hoe moeilijk en confronterend dat is. Je mag er boos en verdrietig om zijn. Maar probeer het geen obsessie te laten worden, daar maak je het alleen jezelf moeilijk mee. Probeer afleiding te zoeken, leuke dingen te doen, enz. Neem zo nu en dan een baaldag, kan ook heel erg opluchten!

Sterkte & succes!

6. Poema19

Poema19 Actief lid

16 nov 2014
    157
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi,

Zelf geen ervaring met PCOS, wel met een auto immuunziekte waarbij ik mijn voeding heb moeten omgooien.

Ik geloof dat er ook een soort PCOS/Edometriose dieet bestaat. Hierbij vermijd je voornamelijk gluten, lactose en suikers. Je standaard broodmaaltijd zou je dan moeten vervangen. Bijvoorbeeld voor een salade, gekookt of gebakken ei, gestoomde/gegrilde groenten en een stukje (biologisch) vlees.

Ik eet zelf hoofdzakelijk gluten- en lactosevrij. Verder ook soja-vrij, omdat soja je hormonen nogal kan beinvloeden. Daarnaast eet ik (vooral vlees) biologisch, vanwege de hoeveelheden hormonen in industrievlees. Het kost meer geld, ja. Maar ik eet daarentegen geen koekjes, snoepjes, chips en taart meer. Frisdrank dronk ik al jaren niet meer. Ik drink alleen water en thee. En dit scheelt natuurlijk ook in de portemonnee.

Is het zwaar? Ja, vooral de eerste maanden. Ik moest echt mijn levensstijl omgooien. Ik hield van brood, vooral met een lekkere plak oude kaas. Ik keek heel erg naar wat ik niet meer mocht eten. Nu probeer ik telkens te kijken naar wat ik wel mag eten. Ik probeer allerlei lekkere (paleo) recepten uit, heb al favoriete ontbijt- en lunchvervangers en ik voel me topfit.

Je kan eens Googelen op een edometriose/pcos dieet of op het paleo - dieet. Wie weet haal je er wat inspiratie uit. En wees niet te streng voor jezelf. Voeding is niet per se de oplossing. Het zorgt er wel voor dat je lichaam gezond(er) is/wordt. En het kan ook erg lekker zijn!

Succes!

7. Poema19

Poema19 Actief lid

16 nov 2014
    157
    0
    16
    NULL
    NULL
    Oh ik vergeet de ontbijt- en lunchtips:

Ontbijt:
    - pannenkoekjes van banaan en ei (1 banaan prakken en twee eieren loskloppen, door elkaar kloppen, theelepel kaneelpoeder en bakken in de pan).
    - pannenkoekjes van boekweitmeel (bijvoorbeeld 80 gram boekweitmeel, 100 ml water, theelepel kaneelpoeder. Of hartig met een geperst teentje knoflook en een theelepel gedroogde tijm).
    - Gekookt ei, stukje komkommer, wat gegrilde groenten, gerookte zalm

Lunch:
    - salades (oneindig variëren. Let op de dressings)
    - gegrilde groenten met een stukje vis of vlees
    - soep (zonder vermicelli)
    - een ratjetoe van allerlei lekkers: een hand (ongezouten) noten (geen pinda's), een stuk komkommer, wat radijsjes, een paar plakes biologische leverworst, een gekookt ei.

Groenten kan je oneindig eten. Er zitten geen maximum hoeveelheden aan verbonden. Verder lekkere noten, eieren, vlees en vis. En tussendoor gewoon lekker een stuk fruit.

8. Chilletje

Chilletje Nieuw lid

15 jun 2016
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Omdat ik je verhaal in grote lijnen zo herkenbaar vind, gooi ik er ook nog maar even een reactie tegen aan ;)
    Zelf heb ik PCOS en heb tien jaar lang gedacht dat ik misschien nooit kinderen zou krijgen (terwijl iedereen om mij heen 'even' drie kinderen op de wereld zetten) . Toen we in 2013 met de eerste behandeling starten, was ik direct zwanger. Dat ging toen eigenlijk veel te snel, maar dat is een heel ander verhaal. Ik heb destijds nooit op mijn voeding gelet en had ook geen overgewicht. Ik ben begonnen met een hormoonkuur en die sloeg goed aan. In januari 2015 gingen we voor een tweede ronde. We gingen er heel ontspannen in, dit zou immers wel weer zo gemakkelijk aan. Maar helaas, hoeveel hormonen ik ook slikte, mijn lijf reageerde nauwelijks. En dan kom je id in een achtbaan van gevoel en verstand.
    Na een half jaar maakte ik de balans op: ik was niet zwanger en had mijn leven eigenlijk een half jaar laten stil staan omdat ik zo bezig was met zwanger worden. De knop moest om en ik ben begonnen met hardlopen. Domweg een andere uitdaging zoeken. In die periode kwam ik ook in aanmerking voor een ander soort behandeling en raakte ik opnieuw zwanger. Dus het kan allemaal echt.

Kortom ik begrijp je verhaal en je grote verlangen naar weer een zwangerschap. Maar ook ik denk dat het goed is om je ook op andere dingen te richten. Het leven is te kort om alleen te focussen op een zwangerschap. Mocht je weer zwanger raken, dan ben je alle ellende en tijd ook snel vergeten, heel raar, maar echt waar. En als het niet gaat lukken, wat ik echt niet hoop hoor, maar dan vind je ook weer een weg om daarmee om te gaan. Je bent zoveel sterker dan je zelf waarschijnlijk denkt! Probeer nu een weg te vinden waarin je relatief ontspannen om kunt gaan met je kinderwens en ga een andere uitdaging aan waarin je je energie kwijt kunt, voor mijn part een cursus kantklossen ;) Ik weet het, gemakkelijk gezegd, maar toch, zeker het proberen waard! Sterkte en heel veel succes :)

9. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Het is niet gek dat je alleen maar aan zwanger worden denkt als je het graag wilt!
    Bij mij hadden ze toen ook het vermoeden van PCOS. Ik ben toen koolhydraat beperkt gaan eten. (grip op koolhydraten). Wij waren overigens niet bezig met zwanger worden, ik wilde uitgezocht hebben hoe het kwam dat ik maar niet ongesteld werd in mijn stopweken (echt nog geen druppel). Zodoende gestopt met de pil, werken aan overgewicht dmv kh beperkt eten en 5 maanden later na 1 x onveilig was ik zwanger. Toen we voor nr 2 gingen bleef ik uiteraard kh beperkt eten en dit resulteerde in een zwangerschap na 6 maanden.
    Wat ik zoal eet:
    Ontbijt: kh arme crackers (je zou wasa vezelrijk kunnen nemen) met roomboter en beleg/kaas/ei. Gekookt/gebakken eitje, yoghurt met notenmuesli.
    lunch: salade/omelet/crackers/monkeyplatter met kh arme dingejtes zoals ei/kaas/worst/komkommer/tomaatje/augurkje
    diner eet ik gewoon hollandse pot/pasta/nasi/friet.. wel altijd met veel groenten ernaast en fruit als toetje.
    succes!

10. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    oh en de reden dat ik op mijn voeding ging letten was omdat ik steeds meer tot het inzicht kwam dat je dmv je voeding ook je hormonen meer in balans kreeg.. want uiteindelijk is pcos een verstoring in je hormoonhuishouding..
    Uiteindelijk heb ik de onderzoeken laten staken.. ik was dankbaar voor mijn dochter en we hadden wel besloten om voor een tweede niet in de MMM te gaan dus of ik echt PCOS heb is nooit bekend geworden...

11. twins2009

twins2009 Bekend lid

10 nov 2012
    563
    2
    0
    Bij mij is nooit pcos vastgesteld omdat ik dit nooit heb laten onderzoeken maar ook hier wijst alles op pcos. Meer dan 1,5 jaar geleden was ik de onregelmatige cyclus zat en ging me ook in de voeding etc verdiepen. Ik had cyclussen tussen de 35 en 65 en geen eisprongsymptomen.

Ik heb toen veel gelezen over het paleo dieet en inderdaad je bloedsuiker zo stabiel mogelijk proberen te houden dus niet teveel pieken. Ik eet dus veel eiwitten, groente, fruit en noten.
    Voor mij heeft het heel veel betekent want ik was er 3 maanden mee bezig en mijn acne werd stukken minder en mijn cyclus werd regelmatiger tussen de 30 en 40 dagen in. Ik kreeg ook vruchtbaar slijm en ovulatiepijn.
    Inmiddels heb ik dus sinds een jaar een redelijk goede cyclus en dit is door eht eten en het veel minderen van stress gekomen.

Dat het bij mij echt door het eten kwam heb ik voor mezelf wel bewezen toen ik in de maanden oktober, november, december en januari niet goed at. Ik at veel brood pasta suikers etc. alles wat ik juist probeerde te vermijden. Ik had die maanden geen eisprong ( ik temperatuur) en mijn cyclus begon weer raar te worden. Ik heb toen in februari weer mijn dieet strenger gevolgd en ik had eind maart weer voor het eerst een eisprong. Ik werd die maand ook zwanger. Helaas ging dat mis. Op dit moment ben ik dus weer strakker bezig met het paleo dieet. Maar ik moet wel zeggen dat ik het niet zo strak doe als eigenlijk zal moeten.

Dus naar mijn idee kun je veel oplossen met je eten, maar het is best zwaar en het is natuurlijk niet meteen opgelost.

12. Logan

Logan Niet meer actief

Ik heb ook pcos, mijn cyclussen schommelen van 20 tot 45 dagen. Op zich niet schokkend lang maar de echo was duidelijk genoeg. Ik was op dat moment wel echt te zwaar. Toen ik begon met de mmm ben ik ook begonnen met nog fanatieker sporten en gezonder eten. Ik at minder koolhydraten, meer eiwitten en alleen de goede vetten. Snoepen deed ik amper nog. De dag voor ik positief testte had ik een weegmoment en was ik 15kg kwijt en ruim 10% vet. Ik ben er zelf heilig van overtuigd dat dat, samen met de hormooninjecties natuurlijk, wel echt geholpen heeft.

13. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Bedankt voor jullie reacties en bruikbare tips!
    Ik heb me ingelezen over paleo en spreekt me opzich wel aan alleen wel een hele omschakeling denk ik..
    Ik vind het lastig want ik val zo makkelijk af tegenwoordig, mijn omgeving begint zich een beetje zorgen te maken of ik er niet in door sla en begrijpen echt niet waarom ik een taartje bijv. afsla.
    Ieder geval staan in bovenstaande reacties veel tips waar ik wat mee kan. Ik lees overal dat eiwitten erg goed zijn welke producten zijn dat vooral? Eieren, avocado enz toch?
    Verder groente en fruit eet ik al veel en drink alleen water of thee. Ik at 5 boterhammen per dag maar als ontbijt neem ik nu een spelt beschuit met honing of appelstroop en Griekse yoghurt met vers fruit. Is dat verstandig? Scheelt toch al weer 2 broodjes per dag. Probeer het langzaam om te gooien zodat het beter vol te houden is. Nu nog proberen de stress te verminderen en er niet of zo weinig mogelijk mee bezig te zijn.. maar de wens is zo groot hé..

14. Help85

Help85 Fanatiek lid

23 feb 2015
    2.005
    1
    36
    He meiden, ik heb ook PCOS en ben ervan overtuigd dat voeding daar invloed op heeft. Ik heb in het verleden (voor ICSI) ook hormoonbehandeling ondergaan en in de maanden dat ik (streng) op mijn voeding lette, had ik een eisprong.

Omdat ik soms een beetje inspiratieloos ben lijkt het mij leuk om een onderwerp / groepje aan te maken waarin we met elkaar recepten delen en tips. Hebben jullie daar interesse in?

15. Poema19

Poema19 Actief lid

16 nov 2014
    157
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Oktober91,

Je bent daarmee al zeker goed op weg! Spelt is ook makkelijker verteerbaar dan gewone tarwegluten. Dus als je niet 100% glutenvrij kan, dan is spelt een verstandige keuze!

Help85: dat lijkt mij leuk! Ik heb dan geen PCOS (niet dat ik weet in ieder geval), maar wel veel leuke recepten!

16. Help85

Help85 Fanatiek lid

23 feb 2015
    2.005
    1
    36
    Op welke plek zou ik het topic aanmaken, of gaan we in dit topic verder. Sorry ben gelijk enthousiast :p

17. twins2009

twins2009 Bekend lid

10 nov 2012
    563
    2
    0
    Leuk als er zo;n clubje komt. Ik voel me namelijk soms best alleen in het paleo etc. verhaal.

@TS, Je bent al goed op weg. Als je al je boterhammen deels vervangt dan scheelt dat een hoop. Ik heb zelf ook mijn melkproducten geskipt uit mijn dieet, behalve af en toe kaas. Je kunt eiwitten halen uit bepaalde groenten, noten en vooral eieren. Ik eet ook veel zonnenbloempitjes, die bevatten veel eiwitten. Lekker door een salade.

18. Help85

Help85 Fanatiek lid

23 feb 2015
    2.005
    1
    36
  19. suethatsme

suethatsme Actief lid

25 aug 2014
    414
    339
    63
    Vrouw
    ik heb ook pcos en ik heb ook wel wat overgewicht.
    ik ben na een half jaar geen cyclus hebben naar een dietist gegaan. dit omdat de gyn had gezegd dat ik binnenkort met clomid kon beginnen en dat de kans dat dit zou aanslaan groter was als ik wat zou afvallen, zelfs als was het maar een paar kilo. ook zou de kans op een miskraam afnemen bij minder overgewicht.

nou, een paar kilo leek me wel te doen maar ik wilde het wel gezond doen en niet een dieet a la sonja, want dan zit het er altijd zo weer aan.

dus naar de dietist gegaan en toen een kilo of 4 afgevallen met goed gezond eten. en voila... mijn cyclus kwam op gang en ik was toen bij de 3e cyslus ook zwanger.

ik heb in mijn 1e zwangerschap heel goed op mijn voeding gelet en daardoor en door de borstvoeding was ik een half jaar na mijn bevalling 4 kilo lichter dan ervoor. en toen werd ik spontaan zwanger van de tweede bij mijn 2e cyclus sinds de bevalling.

hoop dat je er wat aan hebt! succes!

Deel Deze Pagina