Lang verhaal kort de vader van mijn dochter zorgt twee dagen per week voor haar zo hebben wij het afgesproken. Het zijn vaste dagen. Als hij haar meer wil zien vind ik het ook prima. Nooit moeilijk over gedaan. Nu komt hij met “ik heb vakantie voor mezelf geboekt en ga volgende week weg. Uhm leuk en de dochter dan? Sorry niet aan gedacht wil je het regelen? Ik bel wel als ik er ben. “ Ik merk dat zijn gedrag mij heel erg raakt. Ben daar erg verdrietig over eigenlijk. Ik heb dan ook de neiging om te stoppen met haar daarheen te brengen, is dat raar?
Het lijkt me niet eerlijk tegenover jullie dochter als jij haar weghoudt bij haar vader omdat jij je gekwetst voelt. Jouw issues zijn jouw issues, je laat je kind(eren) erbuiten.
Maar heb je niet gezegd, nee ik ga het niet regelen? Je kunt zelf wel oppas regelen voor je dochter als je op vakantie wil. Overigens als hij trouw de 2 dagen pakt en verder goed voor haar zorgt zou ik het wel voor een keer door de vingers zien. Ik was vandaag ook not amused dat m’n vriend in 1 keer zei: oh ja, ik ben vandaag weg, doei. Ehm, had fijn geweest als je even overlegd had, want ik had extra kinderen te spelen vandaag en we hadden dat samen gepland. Misschien een leuk uitje ofzo met die kids. Nu zat ik alleen en zonder auto. Maar goed, communiceren is moeilijk. Weghouden bij vader zou ik niet doen. Je hebt je dochter ermee. Sleep haar niet mee in jouw emotie.
Ik snap dat je boos en verdrietig bent. Zo achteloos met je kind omgaan is natuurlijk ook echt heel naar. Maar dat mag je nooit als straf inzetten. Dus je dochter bij hem weghouden kan echt niet. Zeker niet voor je dochter, die er al helmaal niets aan kan doen, maar ook niet tegenover je ex. Dat zul je toch volwassener op moeten lossen, Ik zou het probleem bij hem terugleggen: ‘nee, ik wil het niet regelen, want dat moet je zelf doen. Laat maar weten of het lukt, en anders jammer van je vakantie.’ Is imo gepaster. En als hij al weg is, dan ben je daar te laat mee, maar weet je dat voor de volgende keer en kan je dit ook teruggeven dat dit nu 1x gebeurt en je het voor hem op hebt gelost, maar dat dat dus nooit weer gebeurt.
Dat je de neiging hebt is zeker niet raar, maar je benadeeld je kind ook als je haar niet naar haar vader brengt. Maar ik zou het hem wel zelf laten oplossen.
Het lijkt me onhandig dat hij het zo last minute met je deelt... Hier erg flexibel wat opvang betreft. In principe week om week, maar als iemand van ons beiden meer dagen zonder kinderen nodig heeft (ok klinkt fout maar jullie begrijpen wat ik bedoen) dan is dat geen probleem. De ene keer neem ik wat dagen meer op mij, de andere keer neemt ex wat meer. Maar dus OT: op zich geen probleem, maar ex had het wel wat vroeger mogen zeggen...
Zelf oplossen doet hij dus niet. Hij had geen idee hoe. Dochter is nu bij mij en hij gaat bijna weg dus zij is niet meer bij hem.
Ik snap je reactie wel Vooral het : niet aan gedacht Hoe kan je nou niet aan je kind denken? Maar ik zou het voor je dochter allemaal wel oplossen en als hij terug komt hem op z’n rol als ouder aanspreken
Tja, dan zou ik dus aangeven dat dit nooit meer gebeurt en dat je het de volgende keer niet meer oplost. Als hij niet weet hoe is dat zijn probleem en daar moet jij het ook laten. Ik gok dat dit al wel een patroon is bij jullie? Dat je het uiteindelijk toch wel voor hem regelt. Ergens moet jij dan een duidelijke grens gaan trekken. Hij gaat dat niet doen, zo te horen. Als je het steeds voor hem regelt, ook zijn ziek zijn, dan schep je een soort precedent dat dat ook zo ‘hoort’. Dus heel duidelijk zeggen (en uiteindelijk ook woord bij daad voegen) dat je dochter de volgende keer gewoon daar laat als het zijn dagen zijn.
Weghouden bij vader zou ik niet doen. Weet niet hoe de verstandhouding verder is? Wel heel duidelijk maken dat dit 1 keer gebeurt en niet weer.. of wat al eerder is gezegd en als hij nog niet weg is hem zelf die oppas laten regelen. Wel lekker makkelijk om het bij jou neer te leggen..
Dat is dan zijn probleem toch? Hij vind het waarschijnlijk wel makkelijk dat jij alles steeds voor hem oplost. Hier gaat alleen verandering in komen als jij hier een grens in aangeeft.
Is dit je eerste partner of de tweede? Als het de tweede is verbaast het me eerlijk gezegd dat dit zich nú pas voordoet, want het leek me al geen lot uit de loterij uit je eerdere berichten. Ik zou persoonlijk mijn verwachtingspatroon bijstellen, om jezelf en je dochter verdere teleurstellingen te besparen.
Tweede Dat ben ik nu dus idd aan het doen verwachtingspatroon bijstellen. Hij heeft alle ruimte gekregen mbt omgaan met haar maar ik vraag me nu dus af of het verstandig is geweest.
De meeste reacties zeggen dat het weghouden geen goed idee is en dat begrijp ik ook. Echter vind ik het moeilijk om om te gaan met dit gedrag.
Ik heb geen ervaring, maar ik zou het omdraaien. Aangeven dat hij je dochter mag zien, mits hij een week vantevoren aangeeft wanneer (en langer in geval van vakanties). Komt hij niet opdagen: prima, maar ga er geen speciale tegelingen voor treffen. Je houdt zelf rekening met het feit dat het er soms misschien langere tijd niet van komt, en je schept geen verwachtingen bij je dochter. Financiële regelingen blijven uiteraard ongewijzigd. Zolang je jezelf afhankelijk op blijft stellen blijft hij over je heen walsen.
En ja, dat ga jij voor je kind altijd doen want he het is je kind. Logisch! En daardoor is het ook extra verdrietig en pijnlijk dat je ex er zo ontzettend anders mee omgaat. Je kind bij hem weghouden is echt niet verstandig. Wees er voor je kind en wacht. Hij gooit zijn eigen glazen in bij zijn kind. Vroeger of later gaat jouw kind dat zelf ook zien er ervaren. En dat is een ervaring en gevoel waar je hem zo graag wil tegen beschermen, maar dat kan je niet.. Het enige wat jij kan doen is je kind liefhebben! Veel sterkte, helaas weet ik dat het vaak zo pijnlijk en moeilijk is voor jou als moeder in zo'n soort situatie.
Ik heb dit jaren gehad en het enige wat voor jou helpt is, laat het los, laat het gaan. Je kunt hem niet veranderen. Het is een kutstreek van hem. Dat zeker. Misschien kan hij binnenkort een extra weekend pakken. Zo niet. Laat het los, laat het gaan. Sterkte, ik weet dat het een rotsituatie is, maar een voordeel, je bent niet meer samen met hem, dus je hebt gelukkig hier niet meer dagelijks mee te maken.