Zwangerschapsuitkering, flexwerk en ww?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Josie88, 12 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Beste UWV-team,

Zoals het nu lijkt ben ik 31 augustus uitgerekend, morgen hoor ik het definitief, zou dus een aantal dagen later kunnen zijn. Ik maak me toch wel zorgen over het feit of ik dadelijk een zwangerschapsuitkering krijg. Ik heb WW t/m 22 juni a.s. Daarnaast heb ik wel een baan als flexwerker, wat tot voor kort erg goed liep. Op het moment echter niet meer. Ik weet dat ik een zwangerschapsuitkering kan krijgen gebaseerd op het gemiddelde loon van een maand (?) voor het verlof. Maar wat nu als dat flexwerk helemaal niet meer begint te lopen? Kan ik evt. met terugwerkende kracht (meende dat er zoiets bestond namelijk, maar kom er niet uit) een zwangerschapsuitkering krijgen gebaseerd op mijn WW?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Groet, Josie

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Josie,

Ja, je kunt een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) krijgen op basis van een WW-uitkering. Voorwaarde is dat je nog WW had in de 10 weken voor (uitgerekende) bevallingsdatum. Of dit voor jou geldt, hangt dus af van de berekening morgen.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Wat fijn zo'n snelle reactie, bedankt!

Oei, dat wordt krap in mijn geval, ben benieuwd wat er uitkomt morgen. In mijn geval zou dat betekenen dat 31 augustus ook de laatst mogelijke dag is dat ik recht heb op de zwangerschapsuitkering op basis van mijn ww of ben ik heel slecht in rekenen?

Groet, Josie

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Josie88,

Je uitgerekende datum ligt exact 10 weken na het einde van je WW, niet binnen tien weken. Dat zou betekenen dat je geen WAZO krijgt op basis van je WW.

Je gaf in je eerste bericht aan dat je oproepkracht bent. Maar niet hoelang je WW hebt. Als je minder dan een jaar in de WW hebt gezeten, geldt voor jou de urenaftrek.

Je zou dan een week zoveel uren moeten werken, dat je minder dan 5 uren werkloos bent. Je hebt dan in die week geen recht op WW. Maar omdat je geen gebruik hebt gemaakt van je WW-uitkering, schuift de einddatum een week op. Daarmee zou je alsnog WW hebben gehad in de binnen tien weken voor uitgerekende datum.

Heb je tijdens je WW al eens weken volledig gewerkt? Dan is mogelijk je einddatum al verschoven. Als je daar prijs op stelt, kan ik dat voor je controleren. Stuur dan via een DM je telefoonnummer. Als je erbij aangeeft wanneer je bereikbaar bent, neem ik dan contact met je op.

Actuele informatie over de urenaftrek vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Hallo Robert,

Bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik heb sinds eind oktober ww, in totaal recht op acht maanden, t/m 22 juni dus. Duidelijke uitleg over de urenaftrek, ik heb daar nog geen recht op gehad, aangezien ik nog geen volledige weken heb gewerkt, maar wellicht gebeurt dit nog.

Bedankt!

Groet, Josie

Deel Deze Pagina