Joodse traditie???

Discussion in 'De lounge' started by Kiz, Apr 28, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kiz

Kiz Bekend lid

Nov 21, 2005
    973
    0
    0
    Ik lees op dit moment een boek (erg grappig) met de titel: Bevrucht. De schrijfster is een soort Carry-type (uit Sex and the City), en ze is onverwacht zwanger geraakt. Het boek is in feite haar 9 maanden-dagboek...
    Anyway, ze is joodse en schrijft dus in het boek dat er volgens joodse taditie/bijgeloof, gedurende de zwangerschap helemaal niks mag worden aangeschaft/klaargezet/gemaakt voor de baby. Het zou ongeluk brengen!

Is dit echt zo, of is het ouderwets misschien?
    Ik had het nog nooit gehoord, maar ik zag onlangs een programma op TV waaruit ik kon opmaken dat er heel veel 'vast' zit aan het Joodse geloof, wat ik ook nog niet wist.
    Is er iemand hier op de site Joods? Iemand die wat meer kan vertellen over dit soort tradities?? Vind het wel interesant om te weten/horen!

2. Niet meer actief

er zijn idee bepaalde culturen waar ze dit nog steeds handhaven. Mijn schoonmoeder is japans en die geeft echt niks tijdens de zwangerschap pas erna, brengt ongeluk denken ze

3. Channie

Channie Fanatiek lid

Oct 13, 2005
    4,149
    0
    0
    Wij hebben een bijgeloof dat je de eerste 3 maanden van de zwangerschap niks mag kopen of krijgen want dit brengt ongeluk! Mijn moeder raakte dan ook helemaal in paniek toen mijn tante een kadoo te vroeg kreeg haha.

Groetjes Channie

4. mouschy

mouschy Fanatiek lid

Aug 30, 2005
    3,709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Wat zou je nog willen weten over het Joodse geloof? Ik weet er veel vanaf.

5. Kiz

Kiz Bekend lid

Nov 21, 2005
    973
    0
    0
    Nou,niet direct over het geloof, maar ik vind de tradities rondom een 'baby krijgen' van elke cultuur/geloof erg interessant om te horen/lezen! En ik moet eerlijk zegen: dan vind ik het leuker als een ervaringsdeskundige (dus iemand die zelf dat geloof/cultuur heeft) er over vertelt of schrijft, dan de standard informatie die je wel eens vind in een boekje. Zo las ik onglangs ergens wat Islamieten zouden doen na de geboorte van een baby. Mijn man is Turks en van huis uit moslim, maar hij had van sommige dingen nog nooit gehoord.... :(

6. mouschy

mouschy Fanatiek lid

Aug 30, 2005
    3,709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Mijn eindscriptie op school ging over kramen in buitenlandse gezinnen (zelf gekozen). Ik heb dus veel over andere tradities en geloven gelezen en gehoord. Ik zelf kom uit een Joodse familie dus ik weet daar ook een hoop vanaf.
    Alleen dat wat jij omschreeft gebeurt hier in Nederland eigenlijk niet meer. Dat doen alleen de hele gelovige Joden, besnijdenis bij een jongetje als het 8 dagen oud is gebeurt wel hier veel.

Share This Page