ZEZ uitkering binnen, over welke periode berekend?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Nelroos, 25 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nelroos

Nelroos Lid

15 sep 2014
    91
    0
    6
    Ontwerpt en maakt handmade trouw- & geboortekaarte
    het Noorden
    #1 Nelroos, 25 mei 2016
    Laatst bewerkt: 25 mei 2016
    Gisteren kreeg ik voor de eerste keer mijn ZEZ uitkering binnen. Ik ben een zzp'er en zodoende heb ik een ZEZ uitkering aangevraagd. Het was een erg laag bedrag, en dat had ik niet verwacht. Is dat omdat het deze eerste keer over een kortere periode (dan een maand) is berekend, en zo ja, hoe kan ik zien over welke periode dit is?
    Mijn uitgerekende datum die ik heb doorgegeven is 22 juni, en ik dacht dat ik vanaf 6 weken vooraf uitkering/verlof heb aangevraagd.

Als ik online met mijn DigID inlog op de website van UWV kan ik ook niet veel wijzer worden. Op de betaalspecificatie staat daar verder geen informatie over (over de periode waarover dat bedrag is berekend). En ook onder het kopje 'mijn loongegevens' staat helemaal niks. Ook niet dat hele formulier met mijn jaarinkomen etc. van 2015 dat ik helemaal had ingevuld en naar jullie had gestuurd. Is dat omdat ik zzp'er ben en niet in loondienst ben?
    Ik hoor het graag, alvast dank!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Nelroos,

Je hebt je eerste betaling van de ZEZ ontvangen. Je hebt nog wel enkele vragen over de hoogte daarvan.

Het is belangrijk om te weten dat de ZEZ elke maand betaalt. De betaling is meestal rond de 23e en de periode loopt van de eerste van de maand tot en met de laatste dag van de maand.
    Op de 23e van mei is er een betaling geweest over 1 mei tot en met 31 mei. Heb jij pas vanaf 12 mei verlof? Dan is je betaling over de periode 12 mei tot en met 31 mei geweest, dus geen gehele maand. De betaling kan daardoor lager zijn dan je verwachtte.

De betaalspecificatie gaat over de gehele maand. Een uitleg over de berekening kun je vinden in de beslissing van je uitkering. In deze brief is uitleg gegeven over de toekenning en de hoogte van de uitkering. Heb je deze brief niet ontvangen? Dan kun je deze opvragen bij de klantenservice.

Je wilt ook graag weten waarom je geen loongegevens ziet in ‘MijnUWV’. In dit onderdeel van ‘MijnUWV’ zie je het sociale verzekeringsloon wat je verdiend hebt. Het sv-loon is het loon waarover iemand belastingen en sociale premies, zoals WAO, WIA, WW, Ziektewet, heeft betaald. Jouw inkomsten uit zelfstandige arbeid is geen sv-loon. Daarom zie je dit niet vermeld staan.

Ik hoop dat het zo duidelijker is. Laat het gerust weten als ik je nog ergens mee kan helpen.

Ik wens je een voorspoedig verlof.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina