Hoi dames, khep toch nog weer eens even een vraagje. Morgen mag ik naar de arboarts op advies van de verloskundige uit het ziekenhuis(zit bij een gyn). Maar ik ben nu nog niet ziekgemeld o.i.d. dus had naar mijn werk gebeld over hoe of wat ik moest regelen om die afspraak te maken met de arboarts, omdat ik zegmaar nog niet ziekgemeld ben. Nu belde die vrouw van mn werk me terug dat ik op het spreekuur van de arboarts mag komen, en dat die me dan tips enzo gaat geven over hoe of wat om het werk misschien lichter te maken. Maar ik denk echt dat we het daar niet mee gaan redden, ik werk nu 2 hele dagen van 8,5 uur en 1 van 9 uur. en dit trek ik gewoon echt niet meer, ik werk ook in de kinderopvang dus dat is ook echt heel druk, geen momentje druk en heel veel tillen de hele dag door. als ik nog maar in mn auto zit beginnen de harde buiken al die de hele avond zo nu en dan weer terug komen. en ook ben ik soms zo misselijk dat ik bijna moest spugen, gewoon van vermoeidheid. Dit lijkt me niet de bedoeling, ook omdat ik Echt rust moest gaan nemen wat de verloskundige nu heeft gezegd, ook omdat mijn zoontje dysmatuur was (te laag geboortegewicht voor zwangerschapsduur) en we dit natuurlijk willen voorkomen bij deze baby. Maar goed, hoe gaat dat dan in zn werk bij die arbo arts? mag ik gewoon zeggen dat ik denk dat ik gewoon minder moet werken? (zou het liefst halve dagen ofso werken, dat lijkt me gewoon een fijn/goed idee) of wat kan ik verwachten dat hij zegt en wat moet ik dan doen? moet ik er in mee gaan ookal denk ik van hmm dat is denk ik nog te zwaar? of? nou goed, dat vroeg ik me dus ff af, iemand een idee? alvast bedankt! groetjes!
Hoihoi! Goed van je dat je op tijd aan de bel trekt!! Het is echt belangrijk om aan jezelf te denken hoor!! Ik heb zelf twee keer een gesprek gehad met de Arbo arts zonder dat ik ziekgemeld was(tijdens mijn zwangerschap). De eerste keer heb ik ander werk gekregen en de tweede keer ben ik 50% ziekgemeld. En betreft het gesprek zelf, ik heb denk ik nog werl een nuttige tip voor je: Allereerst denk ik dat je voor je zelf aardig helder hebt wat goed voor je is. Ik zou vooraf even opschrijven wat belangrijk is(dat was ik vergeten en ging helemaal verward weer weg.. niet zo handig) want ze stellen vaak veel vragen en kunnen je daarmee wel een kant op kletsen(niet negatief hoor, maar bedoel meer dat je je eigen "lijn" dan kwijt kan raken). Snap je wat ik bedoel?? Ik zou dus op papier zetten wat je klachten zijn, wat de dingen zijn die te zwaar zijn voor jou(tillen, veel lopen etc.), hoe dit anders zou kunnen(dus halve dagen werken bijvoorbeeld, kantoorwerk?) en zou ook dat je zoontje dysmatuur was en dat de vk daarom rust aanraad opschrijven. Als je dit nou meeneemt en aan hem voorlegt, moet hij hier echt wel wat mee. Je hebt kans dat hij eerst alternatieve werkzaamheden aanbied(dit moet als het mogelijk is vanuit het CWI) en als dit niet helpt/ niet mogelijk is wordt je gedeeltelijk/ helemaal ziek gemeld. Snap je? Ik hoop dat het een beetje helder is, zit hier een meneertje me de oren van t hoofd te kletsen dus is best lastig concentreren. Succes morgen!!
@sophiemarie, super thnx ik zal dalijk eens een duidelijk lijstje maken, wel zo handig om dat bij de hand te hebben lijkt me wel ja, want in 'dat heb ik wel vaker, dat ik dan weg loop en denk sh*t nu heb ik toch niet helemaal duidelijk mn ding kunnen vertellen. ik denk dat hij me dan misschien wel ander werk gaat aanbieden (we hebben ook een kantoor waar dat misschien wel zou kunnen) maar dan denk ik weer, als ik daar 3 hele dagen zou moeten werken, hou ik het volges mij alsnog niet vol maar dat moet ik natuurlijk wel eerst proberen dan en dan later kijken of het gaat enzo toch?(logisch ook natuurlijk) ik hoop dat ik niet alleen til tips van hem/haar ga krijgen, en dat er wel wat nuttigs uit komt voor me! maar dat zal vast wel super bedankt! groetjess
Til tips zal wel meevallen hoor, je mag maar een x aantal keer een bepaald gewicht tillen, zit je nu denk ik al dik overheen. Je kan even op google zoeken naar werk en zwangerschap of tillen en zwangerschap, zijn behoorlijk wat artikelen over! Ik moest van hem naar de bekkenfysio. Baalde ik eerst van maar achteraf blij om, heb nu BI maar door die oefeningen en het vroegtijdig signaleren van de arbo arts gaat het nog best goed! En met jou klachten kan hij je echt niet zomaar wegsturen hoor! Doet hij ook vast niet, ze zijn wel voorzichtig met zwangere vrouwen omdat ze willen dat we na de zwangerschap zo snel mogelijk weer aan het werk kunnen. Edit: En graag gedaan
ow wat me nog ff te binnen schiet, die v.k. heeft me dus rust voor geschreven, maar stel dat de arboarts mij dus 3 dagen ander werk geeft (op kantoor) waar het ook erg druk en nieuw dan is, dan is dit toch eigenlijk nog geen rust? maar moet ik het dan wel dus doen? sorry dat ik dr zo over door ga hoor maar ik weet gewoon niet hoe zo iets werkt en wil natuurlijk gewoon het beste voor mn beebje haha
Ik zou het een week proberen en als het niet gaat een nieuwe afspraak maken en me ziek melden. Je kan ook afspreken dat je dit bijvoorbeeld een of twee weken probeert en hem dan weer ziet(meteen vervolg afspraak maken). Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor, is toch logisch dat je het beste wil voor je kleine puk!
@sophiemarie ja dat is wel een goed idee thnx ik ging net ook ff googlen over tillen tijdens de zwangerschap, wow daar zit ik echt al wel 1000x overheen op 1 dag hahaha te erg eigenlijk!!
Ja erg he, vooral dat werkgevers daar geen voorlichting over geven.. Zijn ze eigenlijk wel verplicht volgens mij! En wij maar sjouwen(ik zit in de gehandicaptenzorg, tijdens mijn zwangerschap op een ouderengroep.. Sjouwt je daar een liesbreuk), dat is volgens mij hartstikke slecht voor je lijf. Zwanger zijn is al zwaar genoeg!! Laat je even horen wat er uit komt morgen? Heel veel succes!
@sophiemarie, jeetje ja jij dus ook al van dat soort zwaar werk! nee hoor ik heb er niets over gehoord over tillen van mn werkgever of wat dan ook, zelfs ook niet bij mijn eerste zwangerschap, echt schandalig eigenlijk ja! ik laat het zeker even weten over hoe of wat morgen, kben erg benieuwd! groetjes!!
hoi hoi hier even mijn update! ben vandaag dus bij arboarts geweest en die heeft geadviseerd of om zittend werk/vervangend werk te doen, of om ondersteunende werkzaamheden binnen de groep te doen ik mag dus ook maar heel weinig tillen en bukken ze zei dat ik vooral moest kijken wat ik zelf wel en niet kon en er voor zorgen dat ik echt niet te veel ga doen en me anders gewoon ziek moest melden of kijken of halve dagen werken zou gaan. dus ik ben heel benieuwd, moet nu met mn leidinggevende gaan bespreken hoe en wat we gaan doen, dus ben benieuwd heb dr al gemaild haha hoop dat het in iedergeval snel rond is! groetjes en bedankt
Fijn zeg! Als het goed is stuurt de ARBO arts je leidinggevende ook nog een advies hoor(per mail, die krijg jij ook, zo ging het in ieder geval bij mij), dus dan heb je het ook op papier en je leidinggevende ook!! En je kan gewoon als je morgen weer moet werken meteen dit inzetten. Gewoon binnenlopen bij de baas dat je direct gesprek moet naar aanleiding van het consult met de arts, als het dan niet direct kan wel zeggen dat je per direct vervangend werk MOET doen van de arts!(wel op een aardige manier maar wel stellig zijn hoor!) Anders ga je nog over je grenzen heen.. Maar wel fijn dat je serieus genomen bent! En kijken of je het volhoud, als dit nog te veel is gewoon weer afspraak maken en als het nodig is ziekmelden hè!! Werken kun je je hele leven nog, zwanger ben je maar 9 maanden!! En niet vergeten te genieten van je zwangerschap tussendoor
@sophiemarie thnx ja ze heeft de papieren ook naar mn bazin gestuurd, en ik heb gelijk een mailtje naar mn bazin gedaan,omdat zei de hele week niet meer op het werk is en volgende week vakantie heeft en ik dit zo snel mogelijk wil regelen! dus ik ben benieuwd en ga haar zowiso morgen gelijk bellen opt werk! khad nog gevraagd of ik nog een x een afspraak bij haar moest maken, maar dat hoefde niet ze zei gewoon kijken wat je zelf wel of niet kan en dan kijken hoe of wat, en ga er maar vanuit dat je steeds minder zult kunnen! dus opzich wel relaxd ik kijk nu gewoon van trek ik het nog, trek ik het niet, gewoon (half)ziekmelden, ben er echt wel blij mee
Fijn hoor dat het allemaal meeviel en dat je goed advies hebt gekregen Ik ben ook pas bij de arbo geweest en die was heel meelevend. Ik had me voor niks druk gemaakt (doe je toch automatisch).
Ja dat soort dingen blijven altijd wel spannend, vond ik ook hoor. Je kent die artsen natuurlijk ook niet en ja, je moet het wel een beetje treffen.. Het is deels van hun afhankelijk hoe lekker jij in je vel zit(ziek mogen melden e.d.) dus is ook nog wel belangrijk zo'n gesprek.. Maar gelukkig valt het wel vaak mee!! Vaak zijn het best lieve mensen die heel hard werken voor hun geld.. Maar je zou maar zo'n kenau krijgen, dat lijkt me echt heel erg vervelend.
als je een kenau krijgt , dan kan je altijd een second opnion vragen.. dus ook daar niet druk over maken. En dan meld je je tot dat je dat gesprek hebt dus gewoongeddeltelijk/geheel ziek. jegaat meestakl nl.niet voor niets naar de arbo.. hihi. maar als zwangere word je vaak ontzien en dat moet ook want een vroeggeboorte of chronische bi enz. zijn ook geen dingen waar hun op zitten te wachten.