Goedemorgen, Op 28 augustus is mijn laatste werkdag bij mijn werkgever. In verband met een reorganisatie krijg ik geen vast contract en houd mijn dienstverband dus op. Nu heb ik een aantal vragen over mijn ww uitkering. Vanaf april 2015 neem ik 12 uur per week ouderschapsverlof op (mijn contract is 36 uur), waardoor ik per week 24 uur werk. Klopt het dat mijn ww uitkering gebaseerd wordt op mijn contract van 36 uur? Gister heb ik mijn uitkering aangevraagd. Ik kreeg toen een overzicht te zien van mijn sv loon van het laatste jaar. De maanden vanaf april 2015 zie je dat mijn sv loon lager is door mijn ouderschapsverlof. Ik heb aangegeven dat het hier om ouderschapsverlof gaat, maar ben bang dat het straks misgaat. En jullie dit wel meenemen. Daarnaast vraag ik mij af hoe de berekening van het dagloon is. Klopt het dat ik mijn maandelijkse sv-lonen zoals in het schema te zien zijn bij elkaar op moet tellen (tot 12 maanden) en deze moet delen door 261? En moet ik mijn vakantiegeld en 13e maand ook meenemen? En moet ik dan in de maanden dat mijn sv loon lager is door ouderschapsverlof mijn sv loon nemen waarin geen ouderschapsverlof wordt meegenomen? Tot slot nog 1 vraag. Ik begrijp dat de ww uitkering per maand wordt uitbetaald. Hoe kan ik de hoogte hiervan berekenen? Alvast bedankt voor uw reactie! Met vriendelijke groeten
Beste Gewoonsamen, Jammer dat je vanwege een reorganisatie geen vast contract krijgt. Je wordt werkloos met ingang van 29 augustus en hebt een aantal vragen over de WW-uitkering die je hebt aangevraagd. Welke invloed heeft mijn ouderschapsverlof op de WW-uitkering ? Voor het aantal uren WW-recht worden alle gewerkte uren in de 26 kalenderweken voordat je werkloos werd bij elkaar opgeteld en gedeeld door 26. De uren die je opneemt voor ouderschapsverlof tellen mee als gewerkte uren. Voor het dagloon van de WW-uitkering wordt gekeken naar het SV-loon dat je verdiende in een periode van een jaar voordat je werkloos werd. Ook hier geldt dat het aantal uren opgenomen ouderschapsverlof meetelt. Ik begrijp dat je bij de aanvraag van de WW-uitkering hebt aangegeven dat je ouderschapsverlof hebt gehad. Je hoeft dan niet bang te zijn dat je ouderschapsverlof niet wordt meegeteld. Hoe wordt het dagloon berekend ? Voor het dagloon wordt gekeken naar het SV-loon dat je verdiende in een periode van een jaar voordat je werkloos werd. Het SV-loon is het loon waarover je belastingen en sociale premies hebt betaald. Het totale SV-loon wordt gedeeld door 261 ( gemiddeld aantal dagloondagen in een jaar). De uitkomst is het dagloon. Het vakantiegeld en de 13e maand zijn onderdelen van het SV-loon en tellen dus mee. Voor de periode van je ouderschapsverlof kun je het SV-loon nemen dat je zou hebben verdiend als je geen verlof zou hebben gehad. Hoeveel uitkering krijg ik per maand ? Je kunt het dagloon WW op deze manier omrekenen naar het (bruto) maandbedrag dat je gaat ontvangen: De eerste twee maanden: Dagloon x 75% x 21,75 ( gemiddeld aantal uitkeringsdagen per maand ) x 100/108 ( 8% vakantiegeld wordt gereserveerd ) Vanaf de derde maand: Dagloon x 70% x 21,75 x 100/108 Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
Beste Rene, Bedankt voor je antwoord. Toch nog wat vragen. Klopt het dan dat ik mijj sv lonen, zoals in het overzicht stond, bij elkaar op moet tellen (augustus 2015 terug tot augustus 2014) en vervolgens de formule erop los moet laten? En hoe zit dat met de 21,75. Is dit voor iedereen gelijk of afhankelijk van of je fulltime of parttime werkt? Ik hoor het graag!
Beste Gewoonsamen, Het sv-loon dat in je overzicht staat kun je inderdaad optellen en delen door 261. Denk er dan wel om dat je eerst voor de uren die je verlof had ook sv-loon berekent. UWV hanteert bij de berekening altijd 21,75 werkbare dagen per maand. Hierbij maakt het geen verschil of je eerder parttime of fulltime werkte. Actuele informatie over de hoogte van je WW-uitkering vind je hier. Ik wens je veel succes bij het vinden van een nieuwe baan. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Goed nieuws, ik heb een nieuwe baan gevonden! Kan ik nu mijn aanvraag ww gewoon stopzetten via de website? Mijn contract bij mijn werkgever loopt t/M 28 augustus en ik start op 1 september bij mijn nieuwe werkgever.
Beste Gewoonsamen, Van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan! Je kan de WW-aanvraag intrekken door te bellen met UWV telefoon (0900-9294). Na ontvangst van je telefoontje krijg je dan een bevestiging per post van de intrekking. Veel succes bij je nieuwe werkgever. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare