Hey dames, Een vraagje, is het jullie ook al opgevallen wat een drama het is geworden met de kinderopvangtoeslag? Bij mij is het nog eens dubbel zoveel erg! Ik en mijn man zijn beide zelfstandig ondernemers...ik werk circa 60 t/m 70 uur per week.. i know teveel! Maar is veel thuis hoor... en daarnaast werkt mijn man circa 20 uur per week welke hij zegt maar factureert... dat veranderd weleens per week, kan ook hoger uitvallen, maar gemiddeld is het dat.. Nou zit onze zoon op de BSO en dan 3 dagen in de week... is van 14 uur t/m 19 uur.. hij wordt eerder opgehaald door ons, maar we moeten wel de volledige 5 uur per keer betalen. Daarnaast hebben wij dan ook de vakantieopvang erbij is gemiddeld per maand 86,66 uur.. wij moeten circa 577 euro betalen per maand.. Maar nou komt de grap! Voorheen betaalde wij dan uit eigen zak circa 175 euro... maar nu.... Berekening buitenschoolse opvang: U werkt het hele jaar 20 uur per week, dus u bent de ouder die het minst werkt. In totaal werkt u 52 weken = 1040 uur per jaar. Per maand is dit 86,66 uur (1040 gedeeld door 12). U mag dit vermenigvuldigen met 70%. U hebt dus recht op 61 uur kinderopvangtoeslag per maand voor uw zoon. Mijn god, dat houdt in dat ik ook nog eens 25 x 6,40 extra per maand kwijt ben dat is toch wel even 160 euro per maand extra... Dit wordt echt belachelijk...zit er over te denken om mijn zoon eraf te halen, maar dan komen we in de knoei... ik ben bewindvoerder en mijn man persoonlijk begeleider. ik kan mijn tijden gewoon aanpassen, maar kantoor zit aan de andere kant van het land... i know ook daar komt verandering in maar goed dat is toekomst muziek..en mijn man werkt variabele uren en is ook afhankelijk kvan zijn cliënten... dit is echt naar vind ik zelf... Ok, ik mag niet echt klagen financieel gezien dan, maar ik blijf het erg vaag vinden..dit is toch geen stimulatie?! En dan te bedenken dat ik hopelijk straks een tweede kleine spruit mag verwelkomen...nou dat gaat leuk worden dan! Kost mij dan waarschijnlijk uit eigen zak iets van 600 euro per maand... Bah...leuk nog meer knaken ' geven' aan o.a. Griekenland Sorry hoor effe klagen, maar vroeg mij af of jullie dat ook was opgevallen?!
dit was al lang bekend hoor... ik vraag me altijd af hoe het komt dan mensen daar nu pas achter komen... anyway 1 lichtpuntje voor je... als je 2 kinderen hebt betaal je niet 2 x de eigen bijdrage. Voor het 2e kind krijg je namelijk meer terug. Dus dat is dan 1 meevaller... maar dat het zuur is dat snap ik! Mag ik vragen waarom je zoon 3 dagen in de week naar de bso gaat als je man maar 20 uur per week werkt? Of werkt hij meer maar factureert hij minder? Want volgens mij is daar nog wel wat winst te behalen dan...
Nou al bekend?! Vorige week lag de brief van de Belastingdienst pas bij mij op de mat...er zijn ook hierdoor kamervragen gesteld volgens mijn... Mijn zoon heeft een continu rooster en is dus al om 14 uur uit met zijn school...dat is echt een rottijd en aangezien wij beide aan de andere kant van het land ons werk hebben... dit komt overigens omdat wij er zelf voor hebben gekozen om terug te gaan waar wij vandaan kwamen..en helaas je kan dan je kantoor niet meenemen in je verhuiswagen net zoals je andere spullen.. Mijn man werkt / factureert inderdaad circa 20 uur per week, echter doet hij er meer, maar verschilt gigantisch per week. Dus vandaar dat ik er neer had gezet gemiddeld. Hij werkt 4 dagen per week zeg maar, en dat varieert qua tijd tussen 9 uur s morgens t/m 20 uur in de avond. Dus we moeten hoe dan ook een back up hebben en helemaal omdat we met files te maken hebben... Er valt denk ik ook wel winst te behalen, maar je mag daar niet vanuit gaan.. ik bouw liever zekerheid in dan dat ik straks terug moet betalen uiteraard..
in de media al lang geleden aangekondigd wel, en mij viel het alles mee eerlijk gezegd, maar mijn situatie is dan ook weer anders......en naarmate je inkomen hoger wordt is het ook minder natuurlijk. Wel vervelend voor je dat het zo tegen valt, zit je ook niet op te wachten!
Tja, het is al ruim voor het einde van vorig jaar in de media geweest. En ook hier op het forum is er volop over gediscussieerd. Dus erg nieuw is het allemaal niet. De brief was inderdaad rijkelijk laat (kreeg hem geloof ik ook vorige week pas), maar het was bekend dat er gesleuteld ging worden aan de KOT, dus ik vind het dan ook wel een beetje raar dat je je zo hebt laten verrassen (er was op het web meer dan genoeg over te vinden...). Wel vervelend voor je, dat zeker!
Nou ja het nieuws is mij echt ontgaan aangezien ik ook zoveel werk....ik ben startende dus zit momenteel in de opstart fase...en is mij in die zin ontgaan,echter wist ik wel dat er gesleuteld ging worden...maar dit vind ik echt bizar hoor... kan aan mij liggen, maar toch. En hier op zp ook de discussie, dat zal best, maar niet gezien zit meer in de trein haha maar thanks voor de kritiekjes
Is een gastouder geen optie? Dan betaal je in ieder geval (volgens mij) niet voor de uren dat je het kind eerder ophaalt..
Alleen was toen niet bekend wat dit voor elk individu zal gaan betekenen. Voor de één is het een tientje extra en voor de ander 200 euro extra. Ik vind iedereen nogal makkelijk kletsen 'met het was al bekend', want pas sinds kort weten de meesten wat het echt financieel voor ze betekent. Wij zijn ook fors meer gaan betalen, maar door verhuizing zit onze dochter sinds januari op een andere opvang. Dit is een KDV waar je én per uur betaalt i.p.v. dagdeel én met een veel lager uurtarief. Wij zijn nu maar 100 euro extra kwijt i.p.v. 260 euro. Ik ben ook een stuk meer gaan verdienen, dus ook dat was een boosdoener. Ik was hierdoor uiteindelijk behoorlijk opgelucht met de 'schade' .
Hoe het maximaal aantal uren berekend zou worden was al meer dan duidelijk. Ts had dus kunnen berekenen welke uren ze niet vergoed zou krijgen. De onduidelijkheid zat hem vooral in het korten op het bedrag dat je uberhaupt nog terugkrijgt per uur.
Oftewel * dat is mijn simpele conclusie*, wat het exact financieel zou gaan betekenen is tot op het einde onduidelijk geweest. Tel daarbij op dat veel KDV's pas erg laat het nieuwe uurtarief bekend hebben gemaakt. Duidelijk was dat het duurder werd, maar hoeveel bleef gissen.
Ja het was toch al een tijd bekend dat 140% van de uren van de minst werkende ouder vergoed werden. De som was dan toch al makkelijk te maken.. Misschien inderdaad een idee om een gastouder te zoeken...
Thanks voor de reacties ladies.. het was voor mij in ieder geval niet duidelijk genoeg... en ook vorige week pas die brief ontvangen van onze lieve blauwe vrienden of ja roze in dit geval Indien de tweede in aantocht is gaan wij kijken wat er mogelijk is m.b.t. een gastouder en indien het mogelijk is misschien wel een au pair..is wellicht nog gemakkelijker.. Heeft iemand van jullie dat eigenlijk of ervaring mee via via?