Kinderwens en werk, wat adviseren jullie mij?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door fabianne, 24 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fabianne

    fabianne Lid

    24 apr 2013
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn partner en ik zijn beiden 27 jaar en al 9 jaar samen, maar we wonen pas 2 jaar samen in ons eerste koopwoning.
    Mijn partner heeft een vaste baan, maar ik werk sinds kort op tijdelijke jaarcontract want eind van dit jaar verlengd, vast of ontbonden zal worden. Kortom, ik weet niet wat de toekomst mij brengt wat betreft mijn werk.
    Ik wil binnenkort stoppen met de pil, omdat mijn gevoel echt zegt dat ik er klaar mee ben. Ik heb lang de yasmin pil geslikt en ik wil graag normaal menstrueren en geen hormonen meer slikken. Stiekem wil ik ook al heel graag een kindje. Veel mensen om mij heen zijn zwanger en ook wel genoeg bij wie het niet goed verloopt, maar diep van binnen wil ik zo zo zo graag een kindje. Maar dan pieker ik weer over mijn werk en de financien. Ik denk altijd wat als ik mijn baan kwijtraak, dan kan ik ww aanvragen en daarna dan? Wat als dit en wat als dat? Mijn partner zegt dat ik niet zo moet denken, want alles kan gebeuren en we kunnen ons er nooit goed genoeg op voorbereiden. En ik ben zo bang om werkeloos te raken, omdat ik weet dat wij dit huis niet met 1 salaris kunnen betalen. Maar mijn vriend, zegt dat tegen de tijd dat dat gebeurd hij wel een beter betaalde baan zal hebben. Maar ja, wat als dat niet zo is.

    Kortom, ik ben heel erg aan het piekeren. Op dit moment hebben wij afgesproken dat ik ga stoppen met de pil en dat we dan wel zien wat er gaat gebeuren. Wat als ik zwanger raak en er spijt van krijg?

    Mijn vraag aan jullie is, wat zouden jullie doen als jullie in mijn situatie zaten.
    Je wil stiekem dolgraag kind, maar je bent bang om in de financiele problemen te raken, wanneer je tijdelijke contract niet wordt verlengd.

    Bij voorbaat dank voor de reactie en als jullie meer antwoorden nodig hebben stel gerust vragen ik ben bereid ze te beantwoorden. Ik weet dat het moeilijk is om te zeggen wat jij zou doen, maar wellicht dat er hier mensen komen die mij dingen kunnen vertellen die mij helpen bij het loslaten van die angst en die wat als gedachtes.
     
  2. proudmommy2013

    proudmommy2013 Niet meer actief

    Ik zou er niet te zwaar aan tillen meid. Zijn genoeg gezinnen, alleenstaande moeders die het redden zonder baan en kinderen.
    Er kan altijd wel iets gebeuren met je werk, of je vriends werk zelfs.

    En wie weet duurt het even dat je zwanger raakt. Je moet toch " ontpillen" .
     
  3. Elf84

    Elf84 Niet meer actief

    Lastige he al die twijfels en vragen...
    Stoppen met de pil is in ieder geval een goed idee, maar dat zijn jullie al van plan.
    Alles kan altijd anders lopen dan je gepland hebt of denkt/hoopt. Dat is het leven. Als je klaar bent voor kinderen, zou ik er voor gaan.
    Je partner heeft een vaste aanstelling, die zekerheid heb je.

    Succes ermee!
     
  4. fabianne

    fabianne Lid

    24 apr 2013
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat klopt, daarom wil ik nu al stoppen met de pil, zodat ik mijn lichaam voldoende de tijd geef om weer zijn eigen cyclys te herstellen. Ik weet ook niet of ik direct zwanger raak, maar de gedachte dat ik straks werkeloos kan zijn, maakt me rusteloos en geeft stress.
    Mijn vriend zegt dat ik die zekerheid ook niet hebt met een vaste contract, want de organisatie waar ik werk wordt misschien opgehoven of gaat fuseren met een ander. Daar zijn nog veel onzekerheden over. En als ik toch een vaste contract krijg, dan ben ik echt de laatste die dat krijgt. Mijn vriend zegt dat als ik moet gaan wachten op een vaste contract we erg lang moeten wachten op kinderen maken.
    Stel dat ik 1 jaar verlenging krijg en er later toch uitlig. Dan moet ik opzoek naar een ander baan en in die tijd ga ik ook niet kindje nemen, want dat verkleint mijn kans op de arbeidsmarkt.
    Stel dat ik toch vaste contract krijg, maar later wegens re-organisatie toch uitlig, heb je hetzelfde verhaal.
    Stel dat ik eruit lig en toch een baan vindt, dan begin je ook daar weer wellicht met drie keer tijdelijke contracten voor je een vaste aanstelling krijg dus ook dat duurt lang.
    Kortom mijn vriend zegt tegen mij dat ik mijn kinderwens niet moet laten afhangen van een werkcontract. Hij zegt soms ook wel tegen mij, stel je wint later een miljoen en je hebt al die tijd op een vaste contract gewacht en je gaat dan pas beginnen aan kinderen en dat lukt niet..wat dan.

    Tja, ik weet het ook niet meer wat ik wil. Ik weet alleen dat ik een kindje wil EN een besteedbaar inkomen. diepe zucht...
     
  5. Sanne2011

    Sanne2011 Fanatiek lid

    23 feb 2011
    4.151
    0
    0
    Fabianne, herkenbaar. Ik heb me ook lang zorgen gemaakt. Altijd was er wel een reden om de kinderwens uit te stellen.

    Maar voorheen wilde ik ook altijd graag een koophuis 'hebben' en een vaste baan. Op een gegeven moment wilde ik niet meer wachten. In 2010 heb ik mijn opleiding afgerond en vanaf januari 2011 kreeg ik een jaarcontract. Toen ik dit wist rond oktober 2010 zijn we er in november voor gegaan. Want,... ach,... zo n vaart zal het niet lopen hihi ;) Eerste ronde zwanger en dus zwanger mijn proeftijd en jaarcontract aan gegaan.

    Inmiddels heb ik een gezonde zoon van 20 maanden, ben ik getrouwd, heb een koophuis en een vaste baan bij dezelfde werkgever :D En nu in de eerste ronde voor ons 2de kindje.

    Mocht je werkloos raken, heb je recht op ww. En wie weet vind je voor de tijd wel ander leuk werk? Ik denk dat er altijd wel een reden is om uit te stellen.

    Dus voelt het goed? Hak de knoop door ;) en blijf niet wachten op steeds een ander "iets" want straks krijg je spijt dat je niet eerder bent begonnen, en dat zou zonde zijn.

    Succes met je keuze!
     
  6. Sanne2011

    Sanne2011 Fanatiek lid

    23 feb 2011
    4.151
    0
    0
    Hier na 1 jaar trouwens een vast contract. Ik werk in de zorg en dit is heel normaal bij deze werkgever.
     
  7. annneliesje

    annneliesje Fanatiek lid

    16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Twijfel, twijfel, twijfel....

    Heel herkenbaar en ik heb het hierdoor altijd uitgesteld. Totdat ik plots door alles heen zwanger werd. Laat nu net toen het bedrijf waar ik werkte failliet zijn gegaan..

    We hebben het gered, is gewoon goedgekomen, maar pfff wat een spanning heb ik gehad.

    Nu zit ik weer met dezelfde twijfels en een koophuis/een tweede. Ookal weet ik dat dat ook wel weer goed gaat komen ;)
     
  8. monedoos

    monedoos Actief lid

    12 mrt 2011
    261
    0
    0
    utrecht
    In deze tijd bereken voor jezelf wat een kind per maand gaat kosten met dit salaris incl kinderopvang en zonder dit salaris.
    Kijk dan wat je overhoud per maand. Via het nibud kun je bedragen vinden.
    Het laatste wat je wil is in financieel zwaar weer komen als je zwanger bent of als de kleine er is.
    En bedenk of je bereid bent in het slechtste geval een stuk minder luxe te leven als dat jullie nu doen.
     
  9. annneliesje

    annneliesje Fanatiek lid

    16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    maar zo is er altijd wel wat. Altijd zijn er twijfels, je hebt tegenwoordig geen zekerheden meer en moet je het dan maar blijven uitstellen?
     
  10. Sanne2011

    Sanne2011 Fanatiek lid

    23 feb 2011
    4.151
    0
    0
    Mee eens, dan kun je net zo goed geen kinderen proberen te krijgen, want wat als ....

    Ik snap dat je zekerheden wil, maar in deze tijd van crisis is niets zeker. Dus OF jaren uitstellen OF je gevoel achterna gaan. En idd overal is uiteindelijk wel een oplossing voor te vinden.
     
  11. bloemetje86

    2 sep 2012
    45
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zat/zit in dezelfde situatie. Ben werkzaam in de detailhandel en hier is het vaak zo dat je drie (maximum) contracten krijgt en dan moeten ze je vast aan nemen of je gaat eruit. Nu in deze tijd is het vaak dan einde verhaal. Mijn partner heeft wel vastigheid met zn werk en ook een hoger salaris in het voor uit zicht. In aug 2012 waren we eruit we wilden echt heel graag een kindje! En lieten ons niet meer tegen houden. Mijn partner had zoiets van stel je contract wordt niet verlengd en je moet weer ergens anders aan de slag dan moeten we weer drie contracten afwachten voor we weten of jij een vast contract hebt! Mijn laatste derde contract eindigd in juni 2013. Ik ben metteen aangeteld en ben nu met de laatste weken bezig! We kunnen ons geluk niet op. Wel weet ik nu dat mijn contract in juni niet verlengd wordt en het einde verhaal is. Hier maak ik me nu nog geen zorgen om. Lekker eerst genieten van de kleine en mijn verlof daarna zien we wel verder. Als ik dit van tevoren had geweten zou ik het weer zo doen! Je kunt niet altijd alles plannnen en een vast contract zegt in deze tijd ook bijna niets meer. Maar de keuze moet je toch zelf maken. je moet er denk ik zelf een prettig gevoel bij hebben. Want je kan het natuurlijk niet meer terug draaien!
     
  12. Sanne2011

    Sanne2011 Fanatiek lid

    23 feb 2011
    4.151
    0
    0
    #12 Sanne2011, 24 apr 2013
    Laatst bewerkt: 24 apr 2013
    +1 :)
     
  13. sietsie

    sietsie Bekend lid

    13 sep 2012
    615
    0
    0
    Voormalig kraamverzorgende, nu VIG-er op een PG af
    Ik begrijp je zorgen helemaal. Wat als...

    Maar zoals gezegd, is er altijd wel iets te verzinnen waardoor de situatie nét niet helemaal ideaal is. Zo twijfelden wij al een hele poos of we de 'gok' wel of niet zouden wagen.

    Avonden gepiekerd en overlegd, ook omdat ik op dat moment mijn pony nog had, die ruim 500 euro in de maand kostte. Dus zowel financieel, als op het gebied van werk waren er haken en ogen.

    Op het moment dat ik uiteindelijk stopte met de pil in juni 2012 werkte mijn vriend al 15 jaar bij dezelfde baas, en had ik een jaarcontract. Begin vorig jaar had ik wel mijn vaste contract in de kraamzorg opgezegd om bij mijn nieuwe werkgever aan de slag te gaan, dus een stuk minder vastigheid.

    Het feit dat mijn vriend zoveel zekerheid had heeft voor ons wel de doorslag gegeven overigens.

    Op 8 december had ik een positieve test, en helaas moest ik het al vrij snel vertellen op mijn werk omdat ik ontzettend slecht was. Heel veel overgeven, en moest me ook een keer ziek melden. Om geen praatjes te veroorzaken dus maar naar de leidinggevende gegaan.

    Ontzettend dom, want op 16 januari werd mij 'even' heel luchtig medegedeeld dat mijn contract niet verlengd zou worden ivm bezuinigingen. Achteraf gezien is het wel duidelijk dat met mijn zwangerschap te maken had, alles wijst daar gewoon op.

    Mij gebeurde dus precies waar jij bang voor bent. En ik zag door de bomen het bos niet meer, de zwangerschap hing als een donderwolk boven mijn hoofd, in plaats van mooi roze te zijn...

    Maar net toen ik dacht dat er geen uitweg meer was, dat ik WW aan moest gaan vragen, werd ik aangenomen bij mijn nieuwe baas. Daar werk ik nu alweer 2 maanden, op en top zwanger.

    Je kunt een zwangerschap dus wel uitstellen, maar er kan altijd iets gebeuren. Is het niet met je werk, dan is het wel met je gezondheid of iets in je omgeving.

    In ieder geval succes gewenst met jullie beslissing :).
     
  14. fabianne

    fabianne Lid

    24 apr 2013
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is inderdaad een moeilijke keuze, want je weet nooit wat het je gaat opleveren.

    Ik heb na mijn afstuderen verschillende baantjes gehad en nergens kon ik blijven vanwege bezuinigingen of re-organisaties. Op mijn huidige baan is zelfs met een vaste contract je baan niet zeker, want zelfs mijn collega's die een vaste baan hebben maken zich een beetje zorgen.
    Hoe gaat jullie als ouders om met financiele onzekerheid?
    Ik krijg hier behoorlijk veel stress van, want tot nu toe heb ik altijd in mijn leven financiele zekerheid en stabiliteit gehad en sinds mijn afstuderen is het nog maar de vraag hoelang die zekerheid en stabiliteit blijft. Op ander gebied zoals gezondheid en huisvesting en psyche heb ik geen zorgen, want dat gaat allemaal goed. Maar geld is ook belangrijk voor deze gebieden, want ze beinvloeden elkaar allemaal. En vooral als je kinderen heb moet je niet alleen liefde voor je kind hebben, maar ook gewoon materielle dingen zoals voeding, slaapplek en verzorging enzo.
    Ik wil mijn kind natuurlijk alles geven dat het nodig heeft om goed te functioneren, maar als ik mijn baan kwijt raak, kan mijn partner de kosten niet allemaal op zich nemen. Mijn vriend zegt uiteindelijk kunnen we ons huis verkopen en kleiner gaan wonen, maar ja...huis verkopen. Je weet ik wat voor tijden we leven

    Hoe gaan jullie als ouders om met financien en in hoeverre heeft dit invloed op jullie leven en gezinsleven en levenplezier?
     
  15. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Toen wij zwanger raakte van de eerste hadden we alles goed voor elkaar. Nu 3 jaar later is er al zoveel gebeurd wat we toen echt niet verwacht hadden.
    Vriend overspannen,baan kwijt,ik me baan kwijt(gelukkig niet samen)2de kindje en nog meer. En we hebben nog steeds een dak boven ons hoofd.

    Kinderen heb je niet voor even maar je heel leven en je weet nooit wat er in de toekomst gebeurd. Ik vind wel dat het stabiel moet zijn voordat je aan kids begint maar dat is zo te lezen wel.Dus ik zou er gewoon voor gaan!
     
  16. Prins03

    Prins03 Fanatiek lid

    13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Hier hadden we destijds hetzelfde 'probleem'..

    Op een gegeven moment hebben we gewoon gezegd dat ik zou stoppen met de pil. Want als ik moest gaan wachten op een vast contract dan zou het nog een paar jaar gaan duren (eerste contract)..
    Mijn man heeft ook nog geen vast contract..

    Met 2 maanden was ik zwanger, en inderdaad, mijn contract werd (daardoor) niet verlengd.. Dus kwam ik in de WW..
    Tijdelijk werk gedaan in de 5 weken voor mijn zwangerschapsverlof en op de laatste dag vroegen ze niet of ik na mijn verlof terug wou komen!

    Alles komt goed.. tuurlijk is het even klote en heb je minder geld door WW enzo.. Maar uiteindelijk komt het goed.. In deze tijd is niemand zeker van zijn baan.. Ook niet als je wel een vast contract hebt, als ze je eruit willen werken dan lukt dat toch wel..

    Gewoon stoppen met de pil als je het gevoel hebt er klaar voor te zijn en zien wat er gebeurt :) spannend :D
     
  17. fabianne

    fabianne Lid

    24 apr 2013
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja na 10 jaar ga ik over een paar dagen ook echt stoppen met die pil. Ik ben er zo klaar mee. Elke dag dat ik het nog moet slikken is het een strijd met inslikken. Letterlijk, dit heb ik nog nooit gehad. Voorheen slikte is dat kleine pilletje zo door, maar nu komt het met moeite door mijn keel, omdat ik er mee wil stoppen. Ik maak deze strip netjes af en dan is het klaar.
    Onze relatie is stabiel en onze gezondheid is zover ik weet goed, we hebben nu nog een baan/inkomen en huisvesting is uitstekend. Iedereen om mij heen weten en zien ook hoe stabiel wij zijn en mensen roepen al wanneer gaan jullie voor kinderen, want jullie zijn al verdomd lang samen, maar niemand weet dat ik mij grote zorgen maak om de financien.
    Ik kan er met niemand om mij heen over praten, want dit zijn nou juist de mensen bij wie het zwanger worden moeizaam verloop. Ik denk dat ze mij vinden overdrijven, want ik heb in hun ogen kleine financiele zorgen en zij grote gezondheidsproblemen. Daarom heb ik mijn verhaal hier op het forum gegooid, want hier krijg ik gewoon objectief advies. Ik ben jullie hier ontzettend dankbaar voor.

    Mijn kinderwens is er gelukkig nog steeds, maar de zorgen om de financien zijn niet helemaal weg, maar niemand kan deze zorgen van mij wegnemen behalve ikzelf. Ik ga hier aan proberen te werken, maar dat is moeilijk, want ik weet niet waar ik moet beginnen. Misschien met te accepteren dat alles onzeker is.
    Ik moet leren dingen wat meer los te laten en aan toeval over te laten, want ik wil alles onder controle hebben, want dat heb ik tot nu toe ook gehad. Mensen om mij heen, vinden ook dat ik alles goed voor elkaar heb. Goede opleiding, groot huis, twee auto's, twee goed betaalde banen, stabiele relatie. En daarom ben ik zo bang kwijt te raken waar ik altijd ontzettend hard voor heb gewerkt. Want dat zien mensen dan weer niet. Ze zien wat ik voor elkaar heb gekregen, maar niet wat ik ervoor heb gedaan.

    Zijn er hier nog meer mensen die een koophuis hebben gekocht op twee salarissen? Hoe ging het bij jullie toen 1 inkomen uitviel? Hoe hebben jullie het aangepakt?
     
  18. Mopje

    Mopje Fanatiek lid

    18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Wij hebben bewust gewacht tot mijn man was afgestudeerd, maar...

    Toen ik met de pil stopte stonden we klaar om naar de VS te gaan voor een paar jaar, ik wel een contract, man (nog) geen werk. Ik was daar na een maand of 2 zwanger, werd vmk. 2 maanden later weer raak, maar man nog geen werk. Toch hebben we ons niet druk gemaakt. Wel hebben we ons toen gerealiseerd dat onze toekomst in Nederland lag. Dus zwanger het besluit genomen om (nog zonder baan) terug te gaan. Gelukkig hadden we beiden heel snel een leuke baan, man al toen we nog in VS woonden via Skype en ik 2 weken na terugkomst en 15 weken zwanger.

    Nu weer zwanger, we gaan een huis kopen, maar het contract van mijn man wordt misschien niet of voor minder dagen verlengd. Toch blijven we wel positief, er kan altijd wat gebeuren, zelfs als je "vaste" contracten hebt.

    Je kan natuurlijk ook stoppen met de pil een maand of 2 een condoom gebruiken, dat hebben wij gedaan, ik vond het fijn dat ik mijn cyclus leerde kennen, voordat we het voor het echt deden!

    Succes!
     
  19. medinalil

    medinalil Bekend lid

    25 mrt 2013
    799
    1
    16
    als je zo denkt ken je nergens aan beginnen in het leven want niks is zeker in het leven
     
  20. alamea

    alamea Fanatiek lid

    15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Inderdaad, niets is zeker in het leven, ook niet als je een vast contract hebt. Verder moet je echt zeker weten dat je een kind wilt, want stoppen met de pil betekent niet dat het nog even zal duren voordat je je cyclus terug hebt. Het kan ook gelijk raak zijn, zoals bij ons het geval was.
     

Deel Deze Pagina