Baan kwijt door reorganisatie en zwanger, kan dat?`

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by MollyM, Mar 19, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MollyM

MollyM Bekend lid

Hoi, jammergenoeg ben ik gisteren mijn baan kwijt geraakt door reorganisatie en ik ben dus zwanger (en dat wisten ze). Nu vroeg ik ernaar (het is een Amerikaanse HR vrouw) en die is niet helemaal op de hoogte van onze regels. Volgens haar is ontslaan worden en onstslaan door reorganisatie iets anders en daarom geldt het niet dat je niet ontslagen mag worden tijdens zwangerschap.

Weet iemand hier iets over?

2. Niet meer actief

Ja, wat ze zegt klopt opzich wel. Je mag in NL iemand niet vanwege een zwangerschap ontslaan maar dat is dus in jouw geval niet de reden. De reorganisatie wordt als reden opgegeven. Wel is het zo dat ze voor de ontslagen een ontslagvergunning moeten hebben en / of een sociaal plan (hangt trouwens allemaal wel af van je contractvorm en het aantal ontslagen).

Als je rechtsbijstand hebt, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. En kijk eens op www.arbeidsrecht.nl of google eens op 'arbeidsrecht'

Helaas, het feit dat je zwanger bent geeft je in dit geval geen rechten! Veel succes en neem snel contact op met een rechtsbijstandsverlener. Oja, doe in de tussentijd geen uitspraken, hou je beschikbaar voor arbeid, werk je nog.. kom dan op tijd en doe je werk gewoon en teken NIETS!

Nogmaals veel succes!

Oja.. op zich mag je wel ontslagen worden tijdens zwangerschap maar dan moet je wergever heel goed kunnen aantonen dat daarvoor andere redenen zijn dan een zwangerschap (diefstal of zeer slecht funtioneren)

3. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    ik weet dat bij een reorganistie bij een vriendin van mij wel onslagrechtbescherming gold tot 6 weken na afloop van haar zwangerschapsverlof. Dus ik zou het toch even uitzoeken.

4. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
  5. Niet meer actief

klopt helemaal hoor, behalve als ze een ontslagvergunning hebben (Deze krijgen ze afhankelijk van de reden voor de reorganisatie). Krijg de indruk dat je bij een multinational werkt, die krijgen zelden een ontslagvergunning!
    Echt, met niets instemmen en zo snel mogelijk rechtsbijstand inschakelen!

6. MollyM

MollyM Bekend lid

Bedankt voor jullie antwoorden, ik zal zeker eens met een advocaat gaan praten. Jammer genoeg zijn we niet rechtsbijstand verzekerd.

Share This Page