Tussen ziek en werken betermelden? Aanvulling ww?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door april2012mama, 25 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. april2012mama

april2012mama Actief lid

27 aug 2011
    345
    0
    0
    Hallo!

Ik ben ziek tgv mijn bevalling. Nu is na mijn verlof mijn contract niet verlengd. Ik krijg nu 100% ZW uitkering. er 1 nov gaat mijn o uren contract in bij nieuwe werkgever. Hiervoor heb ik toestemming van uwv, om te kunnen kijken hoe het gaat, de gewerkte uren wordt ik gekort op de ZW uitkering. Nu hoor ik wisselende dingen; dat mocht ik beter gemeld worden tzt, ik geen aanvulling van een ww kan krijgen om mijn uren aan te vullen naar de 28 uur waar ik nu een ZW voor krijg als ik met mijn o uren contract daar niet op kom?
    Of dat ik eerst beter gemeld moet worden en dan pas kan gaan werken en ik dan wel aanvulling vanuit ww kan krijgen???
    Kunnen jullie me helpen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Zolang je nog niet volledig hersteld bent, blijf je nog in de ziektewet. Voor de WW geldt namelijk dat je beschikbaar voor de arbeidsmarkt moet zijn. Als je nog niet (helemaal) hersteld bent, voldoe je niet aan die eis. Een WW-aanvraag zal daarom worden afgewezen.

Je kunt dus eerst gedeeltelijk gaan werken vanuit de ziektewet. Je schrijft dat je een 0-urencontract hebt, en dat je gewerkte uren worden gekort op je uitkering. Dat klopt niet: de inkomsten worden gekort. Omdat je op oproepbasis werkt, wordt de ziektewet per week berekend op basis van de het loon dat je naast je uitkering verdient. Je kunt daarom het beste iedere week je gewerkte uren doorgeven via UWV Telefoon (0900 - 9294), zodat we iedere week op tijd de betalingen kunnen doen.

Op het moment dat je volledig hersteld bent, of hersteld verklaard wordt, vraag je alsnog WW aan. UWV berekent dan hoeveel uren je gemiddeld werkte in je vorige dienstverband. Bij de WW worden wel de gewerkte uren gekort op je uitkering.

Op onze website vind je actuele informatie over werken in de ZW en de WW.

Ik wens je veel succes met je nieuwe baan.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina