Momenteel heb ik een advertentie voor een mooie camera op marktplaats staan. Het is voor het eerst dat ik iets vrij kostbaars verkoop op marktplaats (richtprijs is 100 euro). Misschien dat ik daarom opeens te maken heb met rare lui? Gisteren had ik een bod, en omdat ik gewoon bieden vanaf de prijs die ik er minimaal voor wilde hebben had gedaan, ben ik aanvankelijk akkoord gegaan. Dus gemaild met de bieder. Kreeg ik een bizar mailtje terug, de bieder deed zich voor als een Belgische vrouw van 40 die de camera kado wilde doen aan haar zoon in Nigeria. Natuurlijk gingen er toen allerlei alarmbellen rinkelen in mijn hoofd, maar goed, ik dacht, reageren met wat de prijs inclusief verzenden naar Nigeria is, zal me geen kwaad doen. Later kreeg ik van marktplaats zelf het bericht dat verschillende mensen over deze persoon geklaagd hadden en dat ze het account van deze persoon geblokkeerd hadden. Het bod was automatisch verwijderd. Blij dat marktplaats deze extra bevestiging gaf! Maar goed, vandaag kreeg ik geen bod maar gewoon een reactie van iemand. Dit keer geen verhaal over Nigeria. Maar wel iemand die in vrij gebrekkig Engels schrijft (dit wordt als verdacht gezien door marktplaats). Dus ik dacht, ik vraag in eerste instantie meteen of diegene in Nederland woont en of de camera dus gewoon binnen Nederland verstuurd wordt. Want zo iemand kan natuurlijk een buitenlandse student of immigrant zijn ofzo (voordeel twijfel). Maar ik vertrouw het eigenlijk weer niet. Diegene antwoordde alleen door te zeggen dat ze het graag wilde kopen, en of ik de naam van mijn bank, rekeningnummer en weet ik wat wil doorgeven. Geen antwoord op de vraag wat het adres zal zijn. Ik verkoop al heel lang via MP, en heb dit nog nooit meegemaakt. Ben ik nou gek of is dit weer een oplichter? En hoe kan je als VERkoper eigenlijk opgelicht worden? Kan iemand iets met puur je rekeningnummer? Ik voel me onwijs naief Heb uiteraard nog niet gereageerd... O ja, ook zoiets, bij de 'naam' bij het emailadres staat 'mrs (voornaam naam)' . Dat is toch vreemd?
Oh my god, ik google de naam van het internet adres, en ja hoor... het is misschien nog dezelfde ook Is dit wat er gebeurt als je iets duurders verkoopt? Ik lees verhalen over ongedekte cheques en dat je je geld kan kwijtraken. Hmm.
dat soort volk heb je veel op marktplaats, vooral bij gsm's, camera's enz,... dingen die hun zogenaamd niet hebben ofzo,... uiteindelijk stuur jij je product op en je geld krijg je niet! zij worden er rijk vn want hun verkopen het lekker door en jij ziet nooit je geld! ze pakken het op een slimme manier aan, hoe precies weet ik niet maar veel mensen trappen erin! als je "no shipment" of "no shipment to negeria and outher country's" erbij zet weten ze dat je er niet intrapt en proberen ze het minder vaak nog een tip! alleen laten afhalen! stuur je het op naar iemand in nederland? wacht tot jij je geld op je rekening hebt gekregen!!! niet eerder opsturen!
Ja daar reageer ik nooit op op dat soort reacties. En inderdaad als je een koper hebt, gewoon diegene het op komen laten halen, en anders diegene eerst laten betalen en dan pas versturen.
Ik heb gelezen hoe ze het doen. Want ik zou natuurlijk nooit iets versturen ZONDER dat het geld op mijn rekening staat. Dat zou echt dom zijn. Doe ik bij Nederlanders ook niet Het liefst laat ik sowieso afhalen, maar dat is wel makkelijker als je bv. in de Randstad woont (meer geinteresseerden). Wat ze doen is betalen vanaf een ongedekte cheque. Waarom dat nog kan en waarom banken dat niet ondervangen weet ik niet. Maar het komt erop neer dat je je geld eerst lijkt te hebben, maar dat het terug wordt geboekt omdat de cheque niet gedekt wordt door een tegenrekening.
Ik heb dit al vaker gehad. Vaak als je iets duurders van elektronica verkocht. Nu met een telefoon heb ik al 5 van dit soort mailtjes gehad binnen 5 dagen..
Ja dat verhaal over nigeria heb ik ook gehad toen ik mijn I-pad te koop had gezet. hij wou het naar zijn dochter sturen die daar goed werk deed. Ik vertrouwde het ook niet en heb hem veel succes gewenst met zijn dochter. ook nooit meer wat van gehoord. toevallig dus, had er eerder nog nooit over gehoord, maar nu ik jou'n verhaal lees ben ik blij dat ik er neit op in ben gegaan! Ik stuur dure dingen nooit op!
Als ik iets moet versturen, vraag ik altijd eerst een adres voordat ik mijn bankgegevens doorstuur. Dan kan ik dat eventueel controleren voordat ik het overmaak. Ik doe geen zaken met mensen uit het buitenland omdat ik een keer mijn been heb gestoten bij een koop in Duitsland. Maar ik heb over het algemeen alleen kleding, speelgoed en boeken ed op marktplaats staan. Heb wel een keer gehad dat iemand mailde dat haar dvd niet was aangekomen. Das heel vervelend, want je kan niet echt bewijzen dat je het verstuurd hebt als het via de brievenbus is gegaan. Mijn man heeft toevallig laatst een dure flitser verkocht via marktplaats en die op laten sturen onder rembours. Dan krijg je je geld wel later, maar het product wordt niet afgegeven als de koper niet aan de bezorger betaald. Zelf vind ik deze versie ook niet zo prettig hoor. Heb toch wel eens wat duurs verkocht zit ik net te bedenken. Mijn bijna nieuwe nintendo ds. Die heb ik wel verstuurd, maar pas nadat het geld binnen was. Ook de Wii heb ik via marktplaats verkocht, maar die is opgehaald.
Ik wacht ook altijd met verzenden totdat het geld binnen is en andersom maak ik ook altijd het geld over voordat ik verwacht dat het met de post gaat. Door dit topic ga ik daar toch anders mee om mocht ik duurdere (technische) apparaten te koop hebben. Je denkt dat het betaald is, maar dan wordt het geld alsnog terug gehaald. Ben eigenlijk wel benieuwd na hoeveel tijd dat terug halen door een bank nog kan.
Zo'n cheque is onder gewoon voorbehoud. Dit betekent dat jij de cheque ontvangt en het geld word onder gewoon voorbehoud gestort op jouw rekening. Pas dan gaat de bank het geld incasseren bij de cheque uitgever. Indien daar geen geld te incasseren is, wordt bij jou het geld weer terug geboekt. Niet intrappen dus!
Wij kregen ook zon reactie toen we onze camera op marktplaats aanboden. Niet doen hoor ! Onze koper heeft m gewoon bij ons opgehaald, geen gedoe verder.
Nee, ik heb ook niks gedaan, ik verbaas me er gewoon over hoe ik opeens met dit soort lui te maken heb (en ik erger me er wild aan, elke keer ben je weer hoopvol als je bericht hebt op je advertentie ). Ik heb idd liever iemand die hem kan ophalen, maar ja, dan beperk je je wel tot een bepaalde straal. Nu woon ik niet in de middle of nowhere, maar nu ook niet echt in hartje Amsterdam, zeg maar
Ze speuren alle voor hen interessante categoriën af en versturen misschien wel 100 mailtjes in 1x. Ik krijg ze ook altijd als ik wat "duurders" aanbied. Ik heb voor mezelf een paar regels waar ik me aan houd. Het is nog nooit mis gegaan; - Duurdere artikelen verzend ik niet - Op reacties in een buitenlandse taal reageer ik niet - Als men vraagt naar de staat en garantie en dat soort dingen, prima, maar dan mogen ze het ook komen halen zodat ze zelf uit kunnen testen - Ik zet er altijd bij dat bij verzenden (alleen van goedkopere artikelen) op eigen kosten en risico is. Als ik zelf iets wil kopen kijk ik of ik het in de buurt kan halen of als ik toevallig ergens moet zijn. Doorgaans laat ik zelf niets per post komen. Ik snap dat dat wat lastiger is als je wat afgelegen woont, bijvoorbeeld op de eilanden.