Vakantiegeld

Discussie in 'De lounge' gestart door Zara123, 23 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28
    Vandaag heb ik mijn vakantiegeld gevangen en ik schrok er toch wel een beetje van. Mijn basisloon is verhoogd met 100,- maar ik heb ruim 600,- minder gevangen dan vorig jaar in dezelfde maand. Kan iemand dit verklaren? Komt het omdat ik van november tot maart met zwangerschapsverlof ben gegaan?

2. p1982

p1982 Niet meer actief

hoi tijdens zwangerschapsverlof krijg je gewoon salaris en vakantiegeld

kijk eens na het bijzonder tarief waar vorig jaar het vakantiegeld over berekend is en dit jaar. Daar kan wel heel veel verschil in zitten

DastyQueen vindt dit leuk.
  3. Betsy

Betsy Niet meer actief

Over zwangerschapsverlof bouw je gewoon vakantiegeld op. Echter dit wordt betaald door het UWV. Als het UWV de zwangerschapsuitkering rechtstreeks naar jou heeft overgemaakt ipv naar de werkgever heb je het vakantiegeld over die maanden al gehad. Werd je salaris gewoon doorbetaald door de werkgever dan hoor je gewoon het normale vakantiegeld te krijgen.

Niets anders gewijzigd? Ouderschapsverlof opgenomen? Uren verlaagd?

4. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28
    Ik werk nog net zoveel uren als vorig jaar, ook geen ouderschapsverlof. Ik zie dat het bijzonder tarief wel flink verschilt: vorig jaar 8,85 % en nu 45,59 %. Waar zou dit aan kunnen liggen?

5. Betsy

Betsy Niet meer actief

Bijzonder tarief wordt vast gesteld op basis van het totale jaarinkomen van het jaar daarvoor.

Daar is laatst een topic over geweest, waarin ik de officiële belastingtabellen heb gepost. Als je de zoekfunctie gebruikt moet hij nog te vinden zijn.

Je hebt dus in 2016 een hoger inkomen gehad dan in 2015. Van daar dat het percentage omhoog vliegt.

45% is een vrij gangbaar tarief, de meeste vallen in de categorie van 49%

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dit idd, helaas.....maar waar.

7. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28
    Het lijkt niet te kloppen, mijn jaarsalaris van vorig jaar staat 10.000,- hoger dan het daadwerkelijk moet zijn. Maandag maar even langs HR voor alle zekerheid..

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Geen leaseauto toevallig?

9. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28
    Die heb ik halverwege 2016 ingeleverd, kan dat nog zoveel verschil geven?

10. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ligt eraan heb je hier ook privé mee gereden?
    Ligt eraan, heb je hier ook privekilometers mee gereden?

11. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Zou ik even nagaan: heb je er prive meegereden? Zitten best wat bepalingen aan ja!

12. Betsy

Betsy Niet meer actief

#12 Betsy, 24 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jun 2017
    Je mag maximaal 500 km op jaarbasis privé rijden met een leaseauto zonder dat deze meeteeld als loon voor de loonheffingen. Als jij hem halverwege 2016 hebt ingeleverd wordt het aantal km's dus naar rato berekend. Als je in 2015 geen leaseauto had verklaard dit waarom je jaarinkomen van 2016 zoveel hoger is dan in 2015. En dat verklaard dan weer waarom het vakantiegeld dit jaar harder belast wordt.

13. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28
    Ik heb van 2013 t/m 2016 een leaseauto gereden. Maar ik heb mijn jaaropgaaf van 2016 erbij gepakt en hierop staat een heel ander jaarsalaris dan dat er bij Loon vorig jaar staat op mijn loonstrook.
    Op mijn loonstrook van mei 2017 stond:
    Loon vorig jaar: 19.707

Loonstrook juni 2017:
    Loon vorig jaar: 29.808

Terwijl er op mijn jaaropgave van 2016 het jaarloon van 19.707 vermeld staat. Kan het zijn dat er een typefout is gemaakt?

14. Betsy

Betsy Niet meer actief

In principe worden loonstrookjes en jaaropgave met een computerprogramma gemaakt. Vroeger werd dat handmatig gedaan en had je inderdaadkans op typefouten. Er kan uiteraard wel iets verkeerd in het systeem zijn ingevoerd.
    Ik zou maandag even bellen naar de salarisadministratie en vragen of zij kunnen uitleggen waarom je jaarinkomen zoveel hoger is.

15. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Controleer ook je loonstroken zelf even extra goed.

Deel Deze Pagina