Goedendag, Ik zit met de volgende 2 vragen. Ik ben in loondienst bij de rijksoverheid en sinds enige tijd ziek. Over een half jaar heb ik zwangerschapsverlof, hetgeen aangevraagd via de werkgever. De mogelijkheid bestaat dat ik na het zwangerschapsverlof wederom geheel of gedeeltelijk ziek ben van dezelfde aandoening als voor de zwangerschap. Hoe wordt omgegaan met de 16 weken zwangerschapsperiode. M.a.w. wordt mijn reïntegratieperiode met 16 weken verlengd zodat ik na 104+16 weken een wia keuring heb? Dit heeft nl. ook consequenties voor het moment dat mijn inkomen daalt (i.c. na 52 weken ziekte). Mijn tweede vraag is het volgende. als ik royalty's ontvang, geldt dat als inkomen uit arbeid/ werk waarmee de eventuele WIA uitkering deels wordt gekort? Waar zou ik dit eventueel in de wet kunnen terugvinden? alvast bedankt! Minigirl
Beste Minigirl, Je wilt weten of de periode van maximaal 104 weken Ziektewet verlengd wordt met de weken waarin je Zwangerschapsverlof had. Ben je na je Zwangerschapsverlof nog ziek door dezelfde klachten? Dan tellen we de periode van ziekte voor en na je verlof bij elkaar op. In de praktijk betekent dit dat de 104 weken ziektewet wordt verlengd met de 16 weken zwangerschapsverlof. Ben je na je Zwangerschapsverlof ziek vanwege andere klachten? Dan begint het tellen van de 104 weken opnieuw. Wanneer je royaltys ontvangt, wordt dat gekort op de WIA. Het wetsartikel dat daarbij hoort ga ik voor je achterhalen en kom ik nog op terug. Actuele informatie over korten van inkomsten op de WIA vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Minigirl, Je vraag over het wetsartikel waarin het korten van inkomsten op de WIA omschreven is heb ik voor je uitgezet binnen de organisatie. Hier is nog geen reactie op. Wanneer ik meer weet, laat ik het je uiteraard weten. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Minigirl, Zoals beloofd heb ik voor je uitgezocht waar je in de wet kunt terug vinden dat inkomsten uit royalties op de WIA worden gekort. Wat door UWV als inkomen wordt gezien is geregeld in artikel 3.2 van het Algemeen Inkomensbesluit Sociale zekerheidswetten. Deze wettekst vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare