Vakantieregeling na scheiding

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Ellen27, 11 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellen27

Ellen27 Bekend lid

12 sep 2008
    739
    0
    0
    Hoi allemaal,
    sinds 3 maanden zijn mijn man en ik uit elkaar. We hebben een dochtertje van bijna 20 maanden. Op dit moment zijn we samen met de mediator bezig met het opstellen van het ouderschapsplan en daarin moeten we dus vastleggen wat we doen met de vakanties. Ik werk in het onderwijs en heb dus best veel vakantie, onder andere 6 weken zomervakantie. Nou heeft mijn ex bedacht dat hij Veerle dan dus de helft van de vakanties "mag hebben" (ja, zijn woorden...). Hij wil in de zomervakantie 3 aaneengesloten weken doorbrengen met zijn dochter. Ik begrijp dat echt wel, maar het lijkt me niet zo'n goed plan. Het lijkt mij helemaal niet goed voor een kind van 2 om 3 weken haar moeder te moeten missen.
    Hoe zien jullie dat?

2. fontana

fontana Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.288
    0
    0
    zoekende.. maatschappelijk werk of jongerenwerk.
    ergens in t Noorden.
    pff moeilijk. Als je ex een goede vader is en jullie kleine meid is gek op hem. Dan zou het wel moeten kunnen denk ik. Hebben jullie co-ouderschap? Hoevaak ziet je ex jullie meisje? Denk dat als hij haar maar 1x in de 2 weken ziet, dat 3 weken achtereen dan wel erg lang is. Maar wanneer jullie co-ouderschap hebben en ze zien elkaar regelmatig, dat t dan wel kan.

Blijft aftasten, zo'n stom ouderschapsplan.. je kunt nu toch helemaal niet weten hoe zoiets gaat lopen. Het moet niet zo zijn dat je het kind moet dwingen om met papa of mama mee te gaan omdat t in het plan staat. Ik zeg altijd, alles in het belang van de kids!

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het is naar mijn idee net zo min goed om een vader drie weken te moeten missen. Het lijkt mij een normaal verzoek en een kind van de leeftijd van jouw dochter kan prima 3 weken zonder de moeder als de vader er wel is.

4. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik vind eigenlijk ook wel dat de vader "recht"heeft om 3 weken aaneengesloten met zijn dochter door te brengen. Tuurlijk zal het allemaal lastig voor je zijn om haar te missen. En je moet toch maar afwachten hoe het loopt enz suc6 ermee

5. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    ik ben niet alleenstaand en ik kan me jouw gevoel wel voorstellen, maar waarom zou het niet kunnen.
    jullie hebben volgens mij even veel recht op tijd met jullie dochter

6. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen, maar een vader heeft net zoveel recht op een kind in de vakantie als de moeder. Hoe vervelend het ook is. Hier was het ook het geval in de zomervakantie: 3 om 3 weken. Met de feestdagen is het ieder jaar gewisseld (dus het ene jaar kerst bij mams en nieuwjaar bij paps en het andere jaar andersom)

7. Ellen27

Ellen27 Bekend lid

12 sep 2008
    739
    0
    0
    Oh, maar ik vind ook dat mijn ex net zoveel recht heeft als ik! Het is niet zo dat ik het hem niet gun of dat ik mijn dochter niet wil missen (want ja, natuurlijk heb ik haar liever bij me...). Mijn ex is een goede vader (heeft wat handvatten nodig, maar hij houdt zielsveel van haar en heeft altijd de beste intenties). Ik gun hem echt de tijd met zijn dochter.
    Onze omgangsregeling is nu als volgt: 1 keer per twee weken is ze van donderdagavond tot zondagavond bij hem. Verder komt hij een keer per week bij ons eten. In de week dat ze niet bij hem is, komt hij nog een keer extra langs.
    De reden dat ik de vraag stelde is dat ze, als ze een weekend bij hem is geweest, altijd erg moe en uit haar doen is. Ze moet dan echt weer een dag of 2 acclimatiseren. Vandaar dat ik me afvroeg hoe het dan zou zijn als ze 3 weken van huis zou zijn.

Nogmaals, ik sta op goede voet met mijn ex, alles gaat in goed overleg. Ik wilde alleen weten hoe jullie omgaan met die vakanties...

8. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Mijn zoontje was 1 jaar toen wij uit elkaar gingen. We hebben daarna nog een tijdje bij elkaar gewoond en toen ik weg ging was het net voor de zomer. We hebben toen geen 3 weken bij hem en 3 weken bij mij gedaan omdat ik vond dat het dan veel te veel ineens voor hem zou zijn. Tijdens de vakantie van mijn ex hebben we de dagen een beetje verdeeld. Ik ben een week met hem op vakantie geweest en mijn zoontje is een dag of 10 bij zijn vader geweest toen.
    Ook afgelopen zomer toen hij dus 2,5 was hebben we het een beetje verdeeld. In totaal is hij 2x een week en een paar dagen bij zijn vader geweest.
    Aankomende zomer gaat hij voor het eerst 2 weken aaneengesloten naar zijn vader. Hij is nu dus 3 en hij snapt de dingen steeds beter, dus je kan hem nu ook uitleggen dat hij een tijdje naar papa gaat etc.

9. Ellen27

Ellen27 Bekend lid

12 sep 2008
    739
    0
    0
    Dankjewel Lotte. Ik heb ook nagedacht deze week en zoals gezegd, ik gun mijn ex zijn tijd met Veerle echt wel. 3 weken lijkt me gewoon erg lang voor die kleine meid. We gaan het daarom in mei al een weekje proberen. We rekken in de meivakantie zijn weekend met haar uit tot een week om te zien hoe ze daar op reageert. Daar laten we dan de zomervakantie van afhangen.

Bedankt voor jullie reacties!

10. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mijn dochter is intussen 3 en we zijn nu zo'n 2jaar uit mekaar. Maar nog steeds gaat ze niet 3 weken aan een stuk naar d'r vader toe hoor! Ik vind het ook geen kwestie van 'papa heeft recht op t kind', tis geen auto ofzo. Het gaat mij om t kind zelf. Ze is normaal gesproken nooit langer dan 2 dagen van mij gescheiden en ik merk dat ze al best moeite heeft met een week, dan is ze helemaal uit dr doen. Dus wij hebben duidelijk afgesproken (zo staat het ook in convenant) dat hij haar 2 keer 1 week heeft, niet-aaneengesloten.

En dat heeft dus niks te maken met niet gunnen of recht hebben op etc..maar het gaat mij puur om het belang van m'n kind, niet het belang van mn ex.

11. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

22 mei 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Ik heb geen ouderschapsplan moeten op stellen maar samen in overleg met mijn ex hebben we de eerste zomer vakantie het zo geregeld:
    1 week bij hem...1 week bij mij...1,5 week bij hem en toen weer gewoon bij mij en zijn gewone weekenden.
    Wij hebben het zo gedaan omdat ze nogal van slag steeds bij hem vandaan kwam en ik oorlog in huis had.
    Bij andere vakantie's hebben we een extra week gedaan dus 1 week hier 1 week daar en bij een week vakantie gewoon een extra dag of 2.

Afgelopen zomer hebben we om de 1,5 week gedaan zeg maar.Ging ook beter dan de eerste keer waar ze net 3,5 was.

Deze zomer gaat ze 2 weken naar hem,2 thuis en dan nog 1 week bij hem en dan weer thuis.
    OP deze manier bouwen het op en moet zeggen dat dat prima gaat.
    Hij heeft haar totaal gewoon 3 weken maar dan niet aan 1 stuk.Dat is iets voor volgend jaar ;)

Deel Deze Pagina