Groot vakantiehuis icm corona

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Vinexkindje, 9 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Hallo,

Wij hebben eind februari een groot vakantiehuis gehuurd van een particulier om daar met de hele familie kerst te kunnen vieren. We hebben 2 woonkamers, een eetkamer, drie badkamers en 7 slaapkamers. We wilden met 5 huishoudens gaan van in totaal 15 volwassenen en 5 kleine kinderen.

Nu is natuurlijk de coronacrisis uitgebroken en mag je niet meer met veel mensen samenkomen. Ik heb de eigenaresse in de zomer al gebeld dat wij dit ook niet wilden en of er iets mogelijk was. Ik hoef echt niet al ons geld terug want ik snap ook dat zij in zwaar weer zit maar zij was eigenlijk niet van plan om ook maar iets aan ons tegemoet te komen. We hebben toen afgesproken dat ze de accomodatie weer beschikbaar zou zetten. Als iemand anders hem wilde huren, zouden wij doorschuiven naar kerst volgend jaar.

Inmiddels blijkt dat natuurlijk niemand het huis wil huren. We hebben daarom weloverwogen besloten om maar met een deel van de familie naar het huis te gaan en de rest thuis te laten. Het deel wat wel gaat, woont bij elkaar of gaat van tevoren in quarantaine. Echter geeft de eigenaresse nu aan dat we maar met maximaal 4 mensen in het huis mogen zijn. Ze geeft ons niet de ruimte om zelf te kiezen, biedt ook niet aan dat we van een ander leegstaand huisje op haar terrein gebruik kunnen maken en komt ons ook niet op een andere manier tegemoet.

Ik lees online dat wij weinig rechten hebben en dat we er in overleg uit moeten komen. Maar misschien is er hier iemand die nog wel iets weet wat we kunnen doen of kunnen voorstellen? Nogmaals, ik wil zeker niet dat het risico alleen voor haar is maar hoop zo dat we allebei wat water bij de wijn kunnen doen!

2. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

30 sep 2014
    1.917
    1.809
    113
    Leerkracht
    België
    Maar zij kan toch niet weten of jullie bv. een groot huishouden zijn? Volgens mij kan ze hier niet in de problemen mee geraken maar jullie wel.

Als zij jullie iets laat ondertekenen waarop ze schrijft:
    - de huurder is verantwoordelijk voor het naleven van de huidige coronaregels (max. aantal mensen, geen vuurwerk, ...) en jullie tekenen dat, dan heeft zij toch niet het recht om dat te controleren?

Voor hetzelfde geld deden jullie aan kangeroe-wonen.

Met hoeveel zullen jullie in het totaal zijn? Je schrijft mensen die in elk geval tot 1 huishouden behoren en dan nog een paar. Is dat meer dan de 3 die normaal 'mag'?

3. Jodie1988

Jodie1988 Bekend lid

26 sep 2016
    623
    374
    63
    Zuid-Holland
    Het woord huishouden gaat sinds 1 december niet meer op. Je moet ingeschreven staan op hetzelfde adres. De regels voor vakantiehuizen zijn nu gewoon streng. Strenger dan de thuissituatie. Het is óf een huishouden óf 4 personen, geen combinatie daarvan. niet alleen jullie krijgen de boete, zij ook. Huisjes op hetzelfde terrein gaat helaas ook niet op, want dan nog mag je niet bij elkaar in de huisjes komen. Dus dat heeft niet zoveel zin.
    Het heeft niet zoveel te maken met water bij de wijn doen, maar de regels die nu gelden.

Lastig om een oplossing te vinden. Ik ben persoonlijk van mening dat de regels er nu niet voor niets zijn en we niet naar vergezochte oplossingen moeten zoeken om dingen wel te doen, maar nu gewoon even uitzitten en zoveel mogelijk naar de regels toe te redeneren.

4. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

30 sep 2014
    1.917
    1.809
    113
    Leerkracht
    België
    Maar dan vind ik dat de eigenaars een voucher moeten uitbetalen zodat de huurders terug kunnen komen wanneer ze wel gebruik kunnen maken van de hele accomodatie...

Zijn daar geen regels rond? Vliegtuigmaatschappijen MOESTEN toch ook de tickets of terug betalen of voucher geven...

5. Jodie1988

Jodie1988 Bekend lid

26 sep 2016
    623
    374
    63
    Zuid-Holland
    Juridisch is het natuurlijk nu wel iets anders omdat de verhuurder haar kan van de overeenkomst gewoon na kan komen, namelijk het verhuren van het huisje. Je kunt alleen niet met de groep die je in je hoofd had. Dus strikt genomen hóeft de verhuurder niks. Het hangt af wat je van te voren hebt afgesproken, vaak in de vorm van algemene voorwaarden.

Bij de vliegmaatschappijen werden heel veel vluchten vanuit hun kant geannuleerd, dan heb je een andere situatie en veel sneller recht op compensatie.

6. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Ik weet dat we juridisch weinig poot hebben om op te staan. Had denk ik gehoopt op wat begrip, een tegemoetkoming. Maar geloof dat het er niet in zit helaas :-/

7. Jodie1988

Jodie1988 Bekend lid

26 sep 2016
    623
    374
    63
    Zuid-Holland
    Ik snap t hoor, dat het vervelend is, wij hebben in november ook een huisje moeten annuleren omdat de groep niet conform de regels was. Het is balen maar helaas nu niet anders.
    Wel balen dat zij niet tegemoet wil komen met een voucher inderdaad. Eventueel kun je nog met je eigen gezin gaan, zodat je er toch nog even uit bent.

8. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Heb je al contact opgenomen met je reisverzekering? Zij zullen exact weten wat de rechten en plichten zijn.
    Een voucher zou mijnsinziens namelijk welzeker op zijn plaats zijn.

Wat betreft luchtvaartmaatschappijen, ik heb in november nog vliegtickets gekocht, je kan nu vanwege corona bijna overal gratis annuleren en verplaatsen. Ook zonder dat de vlucht van hun kant wordt geannuleerd.

9. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

30 sep 2014
    1.917
    1.809
    113
    Leerkracht
    België
    Maar ik vermoed dat er een contract is bv. die spreekt van max. 20 personen. Nu stelt de verhuurster duidelijk dat TS maar met 4 mag komen. Dan vind ik dat ze ofwel een voucher moet geven of in elk geval de prijs verlagen... want niet "de hele kant" van de verhuurder kan nageleefd worden toch?

10. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Echt fijn dat jullie zo meedenken. We proberen vandaag nog contact op te nemen met de verhuurster om te kijken of er toch nog iets kan. Het helpt wel om jullie ervaringen en overwegingen te lezen.

Natuurlijk kan er nog 1 gezin gaan straks en dat zullen we denk ik ook wel doen (weet niet of wij dat dan zijn). Hopelijk kunnen we dan het rotgevoel wat loslaten en toch ervan genieten

11. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Jullie hebben iets gehuurd waar je nu geen gebruik van kunt maken omdat je niet met meerdere huishoudens/meerdere personen in het huisje mag.

De verhuurster zou je of een voucher moeten geven of je geld terug of het toe moeten staan dat jullie zelf regelen met wie en met hoeveel je komt op eigen risico.

Nu zij zegt dat je maar met 4 mag komen komt ze haar overeenkomst niet na en zou je ervan af moeten kunnen

Heb je geen rechtsbijstand?

juf1987 vindt dit leuk.
  12. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    We hebben vandaag nogmaals met de verhuurster gebeld en onze teleurstelling geuit. Mede ook omdat ze in onze eerdere contacten nooit gezegd had dat ze grenzen zou stellen aan het aantal mensen. Zij begreep het uiteindelijk ook en we hebben afgesproken dat we met ons groepje mogen komen op eigen risico. Hier zullen we ook voor tekenen. Daarbij zal een deel van ons dus in voor-quarantaine gaan. Wij zijn opgelucht! Bedankt allemaal voor het meedenken

2littlemonkeys en juf1987 vinden dit leuk.
  13. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    tenzij het Haviltex Arrest van toepassing is.
    Dan zal de verhuurder alsnog moeten compenseren. Kort gezegd houdt dit in dat er niet altijd letterlijk naar het contract gekeken wordt maar wat beide partijen van elkaar kunnen verwachten. Het wordt dan nauwelijks aanneembaar dat de verhuurder de accomodatie had kunnen en mogen leveren.
    Hoe dat werkt bij het tekenen van een verklaring van aansprakelijkheid durf ik niet te zeggen. Ik had het als verhuurder niet gedaan. De kans is misschien klein maar ook al betaal jij haar €4500 boete de teller gaat wel lopen voor haar met in het ergste geval een onmiddellijke bedrijfssluiting tot gevolg.

Deel Deze Pagina