Hoi allemaal, Sinds 2 dagen ben ik met mijn moeder en dochter heerlijk aan het genieten van een zonvakantie in Portugal. Nouja, genieten. Niet dus. Tot nu toe zijn er alleen maar spanningen geweest. Mijn moeder wil juist de dagen regelmatig en secuur ingedeeld hebben, ik wil juist lekker alles op me af laten komen en zien waar ons gevoel ons brengt. (uiteraard is er wel regelmaat voor mijn dochter wb slaapjes, eten, etc) Hierbij is dochter vreselijk vervelend en brutaal, normaal in een restaurant eten is er niet bij. Dit zorgt natuurlijk voor vreselijk veel frustratie, stress en spanningen en ik ben er nu al klaar mee, terwijl we hier nog ruim anderhalve week zijn. Hebben jullie tips hoe we de vakantie nog kunnen redden en het voor ons allemaal ontspannend wordt?
Even met je moeder een gesprek hebben wat jullie beide graag willen doen en hoe jullie dit willen doen de rest van de vakantie. En misschien per dag toch een soort plannetje maken. Dochter voelt jullie strubbelingen misschien ook. Kijk wat jullie allemaal leuk vinden, is aan het zwembad zitten voor iedereen het leukste? Of op het strand? Moeten jullie uit eten, of kun je ook zelf wat koken? Etc. Ik denk dat vooral met je moeder goed op 1 lijn komen even het belangrijkste is. Fijne vakantie nog.
Ik zou een planning maken waarin je ook een deel zelf op pad gaat met jouw dochter en even zelf kan zien wat je doet.
Inderdaad even een plan maken waarin ruimte is voor beide vakantie belevingen. Dus wat willen we wanneer doen. En wanneer hebben we "We zien wel wat we doen tijd". En mbt uit eten: zoek de kind vriendelijke plekjes uit, haal een keer wat eten wat je lekker in het park/aan zee/Bij speel tuin op eet. En wissel dit af met echt uit eten waarin dochter toch even de zit uit moet zitten (neem wat te doen mee).
Heb je genoeg mee voor je dochter om te vermaken? Ik neem altijd van alles mee, favoriet blijft wel en filmpje kijken. Heb ik tijdens het wachten op het eten echt geen bezwaar tegen.
Yep, wij zetten zoons ook achter de iPad tijdens eten. Scheelt heel wat stress en irritatie. Gezellig converserend dineren komt wel als ze ouder zijn .
Mijn oudste heeft heel veel behoefte aan regelmaat en als wij op vakantie gaan is er de eerste paar dagen ook vaak geen land met hem te bezeilen, maar als hij even rustig heeft kunnen acclimatiseren gaat het daarna altijd weer prima. Wie weet trekt je dochter snel bij. Maar zoals hier boven wordt gezegd: met jonge kinderen is het wel handig om wat vermaak mee te nemen voor tijdens bet wachten aan tafel. Tegenwoordig nemen we voor de kids vaak wel een Nintendo ds mee of ze mogen tijdens het wachten op eten even een spelletje doen op onze telefoons. Toen ze kleiner waren hadden we altijd een pakje kleurtjes of paar kleine speeltjes mee. En plan natuurlijk genoeg kindvriendelijke activiteiten in. Geen enkele peuter wordt blij (of gezellig) van een hele dag winkelen of oude kerken bezoeken. Zorg ervoor dat ze ook genoeg tijd heeft om ‘gewoon’ te spelen. Met je moeder zou ik even rustig gaan zitten en duidelijk uitspreken dat jullie blijkbaar een wat ander idee hebben van de vakantie en wat een fijne middenweg is. Je zou bijvoorbeeld kunnen afspreken dat je moeder een paar dagen vol mag plannen en dat de rest meer ‘we zien wel’ zijn. Of iets daar tussenin, dat je wel globale afspraken over wanneer jullie gaan eten en op stap gaan, maar niet de hele dag gedetailleerd volplannen. Bijvoorbeeld dat je afspreekt om tot de lunch niets te plannen en daarna iets te gaan doen. Maar ik zou het dus wel heel snel bespreken, zonde als je vakantie in het water valt.
Nou idd. En als ik om mij heen kijk gebeurd dat heel vaak. Ze vind het wel jammer als youtube het niet doet bijv bij geen wifi
Tja, je bent met iemand op vakantie waar je sowieso al een moeilijke relatie mee hebt. Misschien wat betere afspraken van tevoren gemaakt? Voor nu zou ik gewoon even om tafel gaan en plannen voor de rest van de vakantie gaan maken, hoe jullie dit samen gaan aanpakken.
Sorry voor mijn late reactie, het internet is hier echt ontzettend slecht. Dat is precies ook de reden waarom het zo lastig is om tijdens het wachten een filmpje voor m'n meisje op te zetten Ik heb zeker wat kunnen doen met jullie tips. Dochter is intussen bij getrokken, het was inderdaad vooral acclimatiseren zoals @EdN zei. Met mijn moeder heb ik duidelijke afspraken gemaakt. We gaan meer apart van elkaar doen, met of zonder mijn dochter. Zij een middagje zwembad, ik met mijn dochter naar het strand, of andersom. Ik benieuwd hoe het de komende tijd zal uitpakken. @Zwitsal onze relatie is de laatste tijd al een stuk verbeterd. Ik ben nu in therapie en probeer mijn moeder beter te begrijpen, ook mede door haar (mogelijk) autisme. De vakantie was misschien toch iets te snel. Bedankt voor de tips allemaal!