UWV belt niet meer...

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Cactus92, 24 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cactus92

    Cactus92 Fanatiek lid

    4 apr 2018
    1.026
    955
    113
    Vrouw
    Hai,

    Ik heb in februari mijn zwangerschap moeten afbreken vanwege een ernstig syndroom. Dit was onder de 24 weken.
    Ik ben bij de arts geweest van UWV en zij vertelde mij dat mijn ziek zijn in principe nadat het kindje geboren is niet meer onder "ziek door zwangerschap" valt. Ik begrijp de regels.
    Nu had ik nog restweefsel in de baarmoeder en moest nog een kijkoperatie krijgen en daardoor kon de uitkering van UWV aan mijn baas doorgaan totdat ik daar klaar mee was. 100% betaald.
    De dag na de kijkoperatie ben ik gebeld en heb doorgegeven dat ik schoon was. De medewerker zei me, dan bel ik u over een tijdje nogmaals in te horen hoe het met u gaat.
    Dat heeft hij gedaan, stond op voicemal dat hij het later nogmaals zou proberen. Dit is niet meer gebeurd.
    Ondertussen loopt de uitkering denk ik gewoon door. Ik werk nog niet, ben daar mentaal niet toe in staat nog.
    Er is mij nooit gezegd zelf contact op te nemen.
    Ik word schijnbaar vergeten..
    Mijn vraag is, kan het UWV dit met terugwerkende kracht stop zetten?

    Groetjes
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hai Cactus92,

    Vreselijk om te lezen wat jij hebt moeten doorstaan de afgelopen periode en dat je daarnaast terecht het gevoel hebt gekregen dat we jou zijn vergeten, omdat je niks meer van ons hebt gehoord. Mijn welgemeende excuses.

    Wij kunnen eventueel met terugwerkende kracht jouw uitkering stopzetten, als dat nodig is. In jouw situatie lijkt het me beter om de uitkering aan te laten passen, zodat je ontvangt waar je recht op hebt.

    Ik raad je aan om hierover contact met ons op te nemen. Dat kan door ons een bericht te sturen via Mijn UWV of door ons te bellen op werkdagen tussen 8 en 17 uur via 088 898 9294.

    Aan de hand van jouw BSN kunnen we op bovenstaande wijze voor jou nakijken, hoe we ervoor kunnen zorgen dat je de juiste uitkering ontvangt.

    Ik wens je de komende tijd heel erg veel sterkte en beterschap toe!

    Met vriendelijke groet,

    Wieger
    UWV Webcareteam
     
  3. Cactus92

    Cactus92 Fanatiek lid

    4 apr 2018
    1.026
    955
    113
    Vrouw
    Hai Wieger,

    Dankjewel, het is een vreselijke tijd (geweest).

    Bedankt voor je info en ik kan zeker die stappen gaan volgen..

    Maar, wat ik eigenlijk weten wil.. ze vinden me eerdaags terug in hun stapeltje "to do", dat kan niet anders. Wanneer er dan contact met mij wordt opgenomen zetten zij dan de 100% uitkering stop vanaf dat moment? Of pakken ze dan terug naar begin mei, vlak na de operatie?
    In principe hebben zij niet adequaat gehandeld... mij is niet gezegd dat ik zelf moest inlichten en ben gewoon eerlijk geweest...

    Ik ben er niet mee bezig geweest, heb wel wat anders aan mijn hoofd zoals je begrijpt. Maar ineens dacht ik, ik heb de UWV niet meer gehoord.
    Wanneer zij met terugwerkende kracht stop zetten kom ik voor een onaangename verrassing te staan en moet ik terugbetalen.
    (Werk betaald half jaar 100%, daarna 90% en na weer half jaar 80%..).

    Groetjes Cactus
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Het kan inderdaad zijn dat je iets gekregen hebt waar je (achteraf) geen recht op had, Cactus. Dit betekent niet dat wij direct met boetes, boze brieven of andere nare dingen om de hoek komen kijken, maar meestal moet de teveel ontvangen uitkering wel terugbetaald of verrekend worden.

    Kortom: het hoeft niet een probleem te zijn dat je misschien te veel hebt ontvangen, maar ik kan mij voorstellen dat het vervelend voor je is om iets te moeten terugbetalen.
    Nadat je contact hebt gehad met ons weet je pas zeker wat er gaat gebeuren. Ik raad je aan om deze uitkomst af te wachten.

    Nogmaals sterkte toegewenst!

    Met vriendelijke groet,
    Marthijn
    UWV Webcareteam
     
  5. Cactus92

    Cactus92 Fanatiek lid

    4 apr 2018
    1.026
    955
    113
    Vrouw
    Ik begrijp je en je hebt natuurlijk gelijk.
    Maar wat mij, en velen, tegen de borst stuit is het feit dat je geestelijke welzijn na het verlies van je kindje (ook als het onder de 24 weken is) niet telt voor deze regeling. Dat het puur om het lichamelijke gaat..
    Daar kun jij niks mee, dat snap ik, maar dat maakt dat ik zelf eigenlijk vind dat ik het recht heb op die uitkering. Maar ik weet, door uitleg van de UWV arts, dat dit anders ligt.

    Bedankt voor je uitleg en sterkte wensen.

    Fijn dat we hier via zwangerschapspagina onze vragen kunnen stellen.

    Groetjes Cactus
     
  6. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Namens mijn collega Marthijn: Graag gedaan en blijf gerust vragen stellen via dit forum!

    Houd er alleen wel rekening mee, dat wij op deze manier niet bij je persoonlijke gegevens kunnen om iets voor je na te kijken. Daarvoor moet je je vraag echt telefonisch stellen of via een bericht op Mijn UWV.

    Ik snap dat het je tegen de borst stuit dat je geestelijk welzijn na het verlies van je kindje, niet telt voor deze regeling. En dan maakt het niet uit hoe lang je zwanger bent geweest, het blijft een groot verlies! Deze regeling is echter door de regering bedacht en kan niet door UWV worden aangepast.

    Neem de tijd om te rouwen en laat je niet opjagen.

    Veel sterkte,

    Monica
    UWV Webcareteam
     
  7. Cactus92

    Cactus92 Fanatiek lid

    4 apr 2018
    1.026
    955
    113
    Vrouw
    Dankjewel Monica!

    Nee, ik snap het hoor.. en ben bezig met regelen inmiddels.

    Heel erg bedankt voor de hulp.

    Groetjes Cactus
     

Deel Deze Pagina