Goedemorgen allemaal, ik kom net van het consultatiebureau en daar bleek dat mijn dochtertje in 4 weken tijd 1,5 cm gegroeid is en 300 gram aangekomen. De arts vond dit te weinig. Zij raadde me aan om te kiezen tussen twee opties: - vaker aanleggen, of - bijvoeden met kunstvoeding. Nou zit Veerle sinds een week op 5 voedingen per dag en komt ze ook nog eens elke dag op hetzelfde schema. Ik was dus al helemaal blij! Ik voed in principe op verzoek en als ik tussendoor eens probeer te voeden (omdat we bijvoorbeeld weg moeten) dan drinkt ze gewoon niet. Vaker aanleggen lijkt me dan ook niet zo'n succes. Daarbij wil ik haar schema eigenlijk niet te veel in de war schoppen. De arts zei daarop dat ik dan maar de fles moet geven nadat ze twee borsten heeft leeggedronken, maar als ze eerst een tepel heeft gehad, pakt ze daarna echt geen speen. Dat hebben we namelijk al geprobeerd. Andersom lukt wel. Ik twijfel nu echt enorm wat ik moet doen. Toch maar haar schema in de war schoppen en extra gaan aanleggen? Of eerst een fles kunstvoeding geven en daarna nog de borst? Of de derde optie: het advies in de wind slaan en gewoon blijven voeden op verzoek? Ze zit qua gewicht nu precies op de middellijn, dus is zeker niet te licht. Verder plast ze genoeg en is ze heel tevreden en vrolijk. Moeders met tips? Bedankt!
Jaslene komt ook niet zoveel meer aan de laatste tijd en mijn cb gaf aan dat ze dan weer een spurt hebben en dan weer even stiller staan. Is je dochter tevreden? Is ze voldaan na een voeding? Ik zou geen flesvoeding gaan geven als mijn dochter het niet uit schreeuwd van de honger. Das een personlijke mening. Jaslene krijgt nu 6 keer per dag voeding en is in een week tijd ook maar 100 gram aangekomen. Ze is vrolijk, plast en poept goed en is een tevreden kindje dan zie ik het nut niet om extra te gaan geven als ze het zelf niet uit de borst pakt.
Nou, ze geeft keurig aan wanneer ze honger heeft door te huilen en op haar handjes te sabbelen. Dan geef ik twee borsten, ze stopt uit zichzelf met drinken en is daarna erg tevreden en voldaan. Lijkt me dat ze dan genoeg heeft gehad. Vervolgens slaapt ze en komt ze 4 uur na de voeding pas voor de volgende. Ze scheeuwt het nooit echt uit van de honger, slaapt hele nachten door en is gewoon heel vrolijk. Ik begrijp zelf ook niet zo goed waarom ik extra voeding zou gaan geven, maar het cb raadt dat toch niet voor niets aan? Ik wil mijn kindje ook weer niet tekort doen...
meid als ze te kort zou hebben dan zou ze zelf vaker om voeding vragen of ben ik nu dom. Het cb geeft wel vaker advies maar dat beteknd niet dat je er klakkeloos mee in hoeft te stemmen. Als jij vind dat je dochter het goed doet, tevreden is en het gewoon lekker heeft dan ga je toch niet moeilijk doen en aanpassen als hun dat zeggen. Wie weet is ze in een week wel 200 gram aangekomen en is er niets meer aan de hand. Of ze hebben gewogen vlak voor een voeding en de laatste keer had ze net gegeten dan zit er ook verschil in. Sorry maar ik ben het niet zomaar eens met het cb als mijn dochter verder gelukkig is.
Hoi, Ik zou als ik jou was nog niet gaan bijvoeden met kunstvoeding. Dat is waarschijnlijk nergens voor nodig. Het CB gebruikt meestal namelijk een groeicurve voor flesgevoede kindjes. Wanneer je op borstvoeding.com de online groeicurve invult kan je zelf zien of je kleintje genoeg groeit. Het is namelijk gewoon zo dat borstgevoede kindjes anders groeien dan flesgevoede kindjes. Ik denk dat het dan wel mee zal vallen. Het lijkt me als je iets gaat doen toch handiger als je gaat kijken of je meer kan aanleggen dan bijvoeden met kunstvoeding. Want omdat je al aangeeft dat je meisje al voldaan is van jouw voeding dan wil ze straks niet meer aan de borst drinken en dan zal jouw productie snel afnemen. Ik hoop dat je hier wat mee kan. Veel succes! Groetjes Mariska
Dat was precies wat ik ook dacht en dat heb ik ook gezegd tegen de arts, maar zij zei dat sommige kinderen niet altijd vragen om voeding... Maar Veerle vraagt 5 keer per dag om voeding, vaker niet. Ik weet het ook niet hoor, ik denk dat ik het gewoon ook even moet laten zakken, ik kom altijd zo onzeker thuis van het cb.
meisje het cb kan alleen tips geven maar jij als moeder neemt nog altijd de beslissing of je wel of niet het advies aan neemt. Kan me voorstellen dat je er onzeker van wordt hoor, ik heb er gelukkig niet zo'n last van. Jaslene moest vorige week haar eerste prikjes maar door uitlopen van het cb sliep ze op mijn arm. Wilde ze haar wakker maken om wat dingen te testen. Sorry maar het is niet mijn probleem dat jullie uitlopen en als ze dan slaapt dan is het pech voor jullie. Meisje echt waar doe het nou gewoon niet en luister naar je eigen kind. Borstvoeding is nou eenmaal niet te vergelijken met flesvoeding en daarom zijn wij getraint om te luisteren naar onze kinderen. Zij vertellen ons of ze wel of geen honger hebben of dat nou na 4 uur is of om het uur.
Ik zou ook niet bijvoeden hoor. Als ze tevreden is, zich goed ontwikkelt en goede plasluiers heeft is het prima. Als jij twijfelt kan je altijd een second opinion vragen bij bv je huisarts. Misschien had ze net een plas gedaan en de vorige keer had ze misschien net gedronken. Dat kan een paar honderd gram schelen.
Bedankt allemaal, ik ben weer wat gerustgesteld! Ik heb besloten om Veerle gewoon te blijven volgen. Ik ga haar wel een keertje extra laten wegen tussendoor en als ze te weinig aan blijft komen, kan ik altijd nog maatregelen gaan treffen.
voeden mag ook wel eens op jouw verzoek zeg maar.. kijk als ze dan telkens niet drinkt.. dan hoeft ze niet. Dean had met 3 maanden echt nog 8 keer de borst op een dag, 5 vind ik dus persoonlijk wat weinig. Maar als je dochter niet meer wil.. dan wil ze ook geen kv hoor.