Hallo, Even mijn verhaal doen. Mijn zoontje is nu 4,5 maand hij drinkt super aan de borst en sinds hij ongeveer 2 maand is gaf ik hem af en toe een flesje afgekolfde melk. Hij heeft hier nooit problemen rond gemaakt, nam gewoon prima zijn flesje, dronk wel minder (vermoed ik) dan aan de borst en deed er gemiddeld ook wat langer over maar hij dronk echt wel goed uit een fles. Nu sinds afgelopen weekend wil hij niet meer uit een flesje drinken... Hij weigert echt! Gooit zich helemaal achteruit en gaat echt krijsen!!! Ok op zich geen probleem zou je denken dan leg je hem toch gewoon aan de borst maar ik begin volgende maand te werken en dan moet Emeric naar het kdv dus dan moet hij toch echt wel de fles nemen! Nu verwacht ik me wel aan reacties dat flesweigeren niet kan dat het eerder het niet kunnen drinken uit een fles is maar hij heeft dit tot vorig weekend gewoon altijd perfect gedaan! Raad van ka ingeroepen en ook zei zegt dat het in zijn koppetje zit, hij weet heel erg goed dat melk vanbij mama komt en niet uit zo'n flesje hoeft te komen... Heb echt al alles geprobeerd; verschillende flesjes (avent, tommee tippee, nuby), afleiden met speelgoed, papa flesje laten geven, rondwandelen terwijl we het flesje geven, hem zelf het flesje laten vasthouden, .... Niks helpt! Deze morgen is mijn vriend 20min bezig geweest met hem, uiteindelijk heb ik hem toch maar de borst gegeven want kan mijn mannetje toch geen honger laten lijden? Doe ik hier nu verkeerd aan? Het liefste zou ik hem gewoon altijd aan de borst hebben, vind het kolven en flesjes geven echt helemaal niks maar het gaat nu gewoon niet anders... Borstvoedingspauzes helpen hier ook niet aangezien ik 20km verder werk dan het kdv waar mijn zoontje gaat dus kan niet even een voeding gaan geven... Wat moet ik hier nu mee Ben hier zo verdrietig om Straks gaat mijn mannetje naar het kdv en doet hij daar niks anders dan huilen omdat niemand hem kan voeden Heb ookal gedacht om dan toch iets vroeger te starten met bijvoeding omdat ik vermoed dat hij dit wel goed gaat eten en dat scheelt toch alweer een (fles)voeding in het kdv, ookal had ik het liefste gewacht met bijvoeding tot hij 6maand was... Alle tips zijn welkom!!!
Wanhoop niet, het lijkt heel erg op hoe het bij mijn oudste ging en het is allemaal goed gekomen. Begonnen met oefenen met flesje vanaf 6 weken. Ging best aardig, niet super, maar wel goed genoeg. Tot hij ineens weigerde, 2 weken voor het einde van mijn verlof. Die fles, die moest hij niet. Geen slok, niks. Op advies van een lk hier op het forum ben ik juist niet van alles gaan uitproberen met verschillende flesjes, dat zou alleen maar onrust geven volgens haar. Blijven aanbieden, in heel kleine hoeveelheden. Niet zelf doen, zelf niet in de buurt zijn ook. Uiteindelijk hebben de leidsters op het kdv hem weer aan de fles gekregen. Als hij echt trek had, dronk hij een paar slokjes. Dus ze boden hem wat vaker een klein flesje aan (ieder uur 50 cc of zoiets). Uiteindelijk hebben ze ontdekt dat hij wel wilde drinken als ze hem in de wipstoel zetten, dus niet op schoot. En hij wilde de melk echt lekker warm, 38 graden of zo, in elk geval nog ietsje meer dan lichaamstemperatuur. Na verloop van tijd ging het steeds makkelijker, en uiteindelijk kon hij prima liggend op schoot bij mij een flesje melk drinken. Hier op het kdv is nog een kindje dat zo'n zelfde probleem heeft. Die wil zelfs alleen in de wipstoel drinken, terwijl de leidster achter hem zit en hij haar dus niet kan zien terwijl ze wel de fles vasthoudt. Soms gaat het beter met cupfeeding (drinken uit een bekertje). En weer andere kindjes (maar dat zijn meestal de 'echte' flessenweigeraars, die het dus nooit gedaan hebben) drinken overdag zo min mogelijk en halen het 's avonds en 's nachts in bij mama. Dat laatste hoop ik niet voor je. Maar probeer er rekening mee te houden dat je kindje na een dag op het kdv véél bij jou wil drinken. Ik voedde hem meestal ter plekke, dus voordat we naar huis gingen (kdv was nog zeker 20 min van huis af, zo lang liet ik hem niet wachten!) en dan na mijn avondeten ook rustig een uur met hem aan de borst op de bank. Kindjes kunnen op dit gebied soms een rare gebruiksaanwijzing hebben. Het is aan de kdv-leidsters om die van jouw kindje te ontdekken. Bespreek het met ze, en hopelijk kunnen ze je geruststellen dat ze wel een weg gaan vinden.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Probeer het hem niet op te dringen omdat ik denk dat we dan net het averechtse effect gaan krijgen. Heb me voorgenomen om vanaf nu elke dag 1 flesje door papa te laten aanbieden, kwartiertje proberen en dan uiteindelijk toch maar aan de borst.. Hij gaat wel naar een erg goed kdv met hele geduldige leidsters (heb er vroeger nog stage gedaan) maar aangezien ik zelf in de sector zit, ben zelf leidster, weet ik hoe lastig het is om met zo'n huilend kind te zitten terwijl er nog zo'n stuk of 12 aandacht nodig hebben dus dat wil ik ze echt besparen! Dus beste is om toch bij dezelfde speentjes te blijven? Ga je tips zeker ook eens proberen! Hoop zo dat het goed komt! Heel erg bedankt!
Eén keer per dag proberen is ook genoeg hoor, door het op te dringen zou het hem alleen maar meer gaan tegenstaan. Maar dan raad ik je wel aan zelf niet in die kamer te zijn, maar echt even weg te gaan. En alleen als hij ook trek heeft, anders drinkt hij natuurlijk sowieso niks. Hij heeft al eerder uit zo'n speentje gedronken, dus het lijkt me sterk dat het daaraan zou liggen. Ik zou er gewoon één kiezen en daarbij blijven. (wij hebben altijd Avent gehad, maar kan ook rustig een ander merk zijn) Sommige kindjes krijgen een kledingstuk van mama mee naar het kdv, kan zijn dat ze daar rustiger van worden en meer zin in hun melk van krijgen.
Ja hij heeft al eerder uit de speentjes gedronken, hebben ook avent en heeft daar nooit moeilijk om gedaan... Dan blijven we het gewoon zo even proberen elke dag 1x flesje aanbieden en ik maak me dan even uit de voeten. Duimen maar dat het lukt!