Vaker naar peuterspeelzaal?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lenainlove, 18 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.692
    7.740
    113
    Vrouw
    Klopt hoor! Ik heb mijn zoontje ook weleens eerder van het kdv opgehaald. Maar het zorgde er wel voor dat hij wat meer gewend was aan de drukte door de week heen zeg maar. Nog steeds heb ik overigs een kind wat het liefste thuis is, maar ik ben wel heel blij het zo toen gedaan te hebben waardoor de overgang redelijk soepel ging.
     
  2. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.457
    3.313
    113
    M'n oudste ging met 2jr en een paar maanden 1x naar de psz. Met 3 ging hij 2x en met 3 ging hij eindelijk wat meer praten.
    Maar niet het idee dat dit alleen door school komt.
    M'n jongste gaat binnenkort naar de psz, was wat mis gegaan met de inschrijving dus hij gaat een maandje later. Eerst 1x en vanaf z'n 3e ook 2x. Ook hij praat niet vollop althans voor mij is echt een hoop duidelijk maar beide kids van mij hebben zich denk ik eerst ontwikkeld op andere vlakken. Beide weten ze sws goed wat ze wel en niet willen:roflmao::roflmao:

    Met 3.5 was m'n oudste het liefst al naar school gegaan hij vond de psz toen niet leuk meer.

    Vind met 3jr, 2 dagdelen juist goed als voorbereiding op die 5 dagen. Voor sommige is 5 dagen en dan ook nog veel hele dagen echt veel als ze net beginnen.
     
  3. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw
    Mijn dochter ging bij mij ook eerst 1 dag heen. Ze was altijd heel aanhankelijk, wou altijd bij mij blijven, wou niet naar “school”, na de tijd ook heel moe.. Toen hebben we haar ook een extra ochtend heen gedaan, om de stap naar school straks ook minder groot te maken en ik kreeg echt een ander kind terug.
    Ze vond het niet meer spannend, kletste vol op, zat zoveel lekkerder in haar vel en is echt een enorm stuk minder verlegen geworden. Nu vraagt ze zelfs op onze dagen thuis of ze naar school mag.
    Uit eigen ervaring kan ik het dus zeker aanraden.
    Misschien kun je het een maand of 2 proberen hoe het gaat..
     
  4. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Men lijkt hier er vanuit te gaan dat je kind met 4 jaar direct 5 hele dagen naar school moet, maar dat hoeft niet.

    Je kan ook na de zomer starten met 3 ochtenden en het langzaam opbouwen. Pas als hij 5 is moet hij naar school, en zelfs dan kan je in overleg met de school kiezen voor een dag of dagdeel minder, dat is allemaal "legaal".

    Volg je kind en jullie gevoel. Zoals je hier leest is er niet één goede manier om hiermee om te gaan. Jullie kennen jullie kind het beste en jullie eigen ervaringen spelen ook mee in wat voor jullie goed voelt.
     
    hummeltje5 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  5. Lska

    Lska Actief lid

    24 jul 2015
    316
    303
    63
    Vrouw
    Daar ga ik niet vanuit (mijn zoontje gaat waarschijnlijk niet direct 5 dagen naar school) maar dat is wat de moeder schrijft: "na de zomer in één keer hup 5 dagen school" dus het lijkt mij logisch dat iedereen die situatie overneemt.
     
  6. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.860
    4.937
    113
    Hier is 5 hele dagen toch wel snel het streven van school, een beetje opbouwen kan, maar liever niet een jaar lang - in de praktijk gaan alle kleuters hier met 4 jaar meteen de hele week naar school. Dat móet natuurlijk niet per se, maar ik zou ook uitkijken voor onnodig lang ‘laten wennen’ - soms went dat juist minder makkelijk.
     
    Dubbelgeluk en Anna009 vinden dit leuk.
  7. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home

    Hier is het toch wel vrij snel 5 dagen anders is het voor de andere kinderen ook wel verwarrend dat Pietje en Jantje steeds eerder worden opgehaald geven de juffen ook aan

    Ik hield ze wel de eerste week de woensdag thuis
    Omdat ze dan echt gesloopt waren de eerste week maar daarna gewoon 5 hele dagen net als de rest
     
  8. Jojo2021

    Jojo2021 Actief lid

    12 jul 2021
    402
    295
    63
    Vrouw
    Dochter ging vanaf 2,5 jaar naar de peuterspeelzaal. 2 ochtenden. 1 ochtend bracht ik haar zelf en de andere ochtend was ze al bij opa en oma. Die brachten en haalden haar en was ze de rest van de dag bij hun. Daarnaast was ze nog 2 hele dagen bij opa en oma.

    De basisschool is ze niet heel lekker gestart, maar toen ze uiteindelijk op de goeie plek zat was ze bijna 4,5 jaar. Toen begonnen we met 3 dagen(ma, woe en vrijdag) maand later 4 dagen school (woensdag vrij) en pas na de zomervakantie is ze 5 hele dagen gegaan. Vanaf toen was ze ook pas leerplichtig. Wij hadden gelukkig de mogelijk om het met werk en opa/oma zo te regelen dat ze de basisschool rustig kon opstarten. Dat is misschien ook nog een optie voor jullie
     
  9. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.881
    4.154
    113
    Lastig!
    Mijn oudste is een tijdje naar een peutergroep geweest waar hij het echt niet naar zijn zin had. Hij zat daar braaf op zijn stoeltje en hield zijn mond, maakte zijn knutselwerkjes en speelde zijn eigen spel en dat was het.
    Nu gaat hij naar een andere peutergroep, 3 morgens in de week. Hij vindt het fantastisch. Gaat daar dansend en springend naar binnen. Contact met de andere kindjes vond hij eerst nog lastig, maar dat verandert nu ook.
    2 morgens is dus op zich niet veel, maar hij moet het wel leuk vinden. Voor mijn oudste is 3 morgens eigenlijk iets teveel. Vraagt veel energie en hij is nadien echt bekaf. Maar kan niet anders ivm mijn werk. Oma's halen hem daar op en dan gaat hij daar direct minstens 1,5 uur slapen.
     

Deel Deze Pagina