Vaker zelf koken

Discussie in 'De lounge' gestart door crystals, 16 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Wij koken zeker 5 vd 7 avonden. 1 avond eten we afbakbroodjes omdat we dan beiden laat thuis zijn en soms halen we een keer patatjes.

Avg eten we bijna nooit. Wel regelmatig een hartige taart, of een plaattaart (deze week met tomaat, courgette, ui) en ook vaak pasta- of rijstrecepten. Als we aardappels eten is dat meestal in de vorm van een ovenschotel.

2. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Hoe lang kun je dingen als paprika, courgette en prei invriezen?

3. DreamsandHopes

DreamsandHopes Actief lid

14 aug 2015
    261
    37
    28
    NULL
    NULL
    Goed van je! Hoe wij het hebben gedaan: in het weekend iets koken om uit te proberen, wanneer we alle tijd hebben. En naarmate je het vaker doet, kost het steeds minder moeite en hoef je er steeds minder bij na te denken!

Wij zijn zo begonnen met het zelf maken van een schnitzel. De eerste keer vonden we dat echt veel moeite, maar hoe vaker we het doen, hoe makkelijker het wordt. We hebben na die keer nooit meer een kant-en-klare schnitzel uit de winkel gekocht, ook al eten we het nog steeds wel 1x elke 2 weken.

4. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik doe op vrijdag boodschappen voor de hele week.
    Op donderdagavond maak ik een weekplanning qua eten en een boodschappenlijstje.

Dit is een voorbeeld van een gemiddeld weekmenu bij ons:

Vrijdag: aardappelen, groente, vlees
    Zaterdag: Soep met brood
    Zondag: oven aardappelen, sla, kippenpootjes
    Maandag: gekookte aardappelen, groente, vlees
    Dinsdag: diepvries (Bijv. Nasi, macaroni)
    Woensdag: iets waarvan ik de rest in kan vriezen voor de week erna.
    Donderdag: aardappelen, groente, vlees

Ik maak iedere woensdag iets waarvan ik de rest in kan vriezen voor de week erna. Op dinsdag moet ik dochter eerst ophalen van het kdv dus weinig tijd om te koken.

Ik heb een extra grote vriezer zodat ik veel in kan vriezen. Hier liggen altijd de volgende dingen in:
    Soep, macaroni, rijst, diverse soorten diepvriesgroenten, vlees en aardappelen.
    Ook heb ik altijd iets van aardappelpannetje en pizza's in de diepvries liggen voor als ik geen zin heb om te koken. Of ml is laat een heeft het eten gemist.

Iets halen doen we niet vaak. Eigenlijk alleen als we een hele dag weg zijn geweest (bijv naar familie) en we tegen de avond weer terug zijn.

5. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Meeste tips sluit ik me bij aan. Ik heb inderdaad ook een systeem met een week menu. Hier is dat
    Ma aardappels, groenten, vlees (of vega burger)
    Di pastagerecht
    Woe iets met rijst
    Donderdag aardappels, groenten, vlees/vega
    Vrijdag taco/burrito
    Zaterdag soep
    Zondag friet of pizza
    En dan heb ik nog lijstjes gemaakt waar ik alles op geschreven heb wat ik ooit gemaakt heb en een succes was.
    Als je makkelijk wilt doen dan kun je voorgesneden groenten kopen. Of een keer extra snijden en in de vriezer doen. Dan plakt alles aan elkaar in de vriezer. Maar dan moet je die zak gewoon 1 keer hard op de grond gooien en dan is alles los.

Andere tip van een heel andere categorie. Ik verveel me altijd tijdens het koken omdat ik moeilijk 1 ding tegelijk kan doen. Dus ik zet de tablet in de keuken en kijk dan uitzending gemist terwijl ik bezig ben. En vaak tussendoor ruim ik ook of de vaatwasser uit/in. :)

6. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik heb trouwens ook een ontzettende hekel aan koken. Maar met 3 kinderen word bestellen wel erg duur. Dus helaas... :)

7. Pbmama

Pbmama Actief lid

10 mei 2016
    149
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb geen hekel aan koken, wij halen zelden iets af. Een enkele keer chinees maar dan kiezen we nog voor witte rijst met een (vega) groente gerecht en bijvoorbeels groenteloempia's erbij. Ik probeer 2 a 3 keer per week een gerecht met aardappelen te maken, dat vinden wij hier allemaal lekker. De andere dagen is het pasta of rijst en ook dat wordt prima gegeten al houdt onze jongste niet echt van rijst. 1 keer per week eten we brood dat is na de zwemles dan zijn we pas tegen 18u thuis. Soms maak ik daar een soep bij als ik er tijd voor heb gehad.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Wat altijd in huis hebben, blikken tomaat,blikjes tomatenpuree, bloem, eieren, kaas, rijst,couscous, spaghetti of macaroni en ui.Een lading kruiden is ook handig. Gerookte paprikapoeder, peper,zout, knoflookpoeder of verse, komijn, kurkuma.

Wat we regelmatig maken: mexicaans met wraps( ook zelf gemaakt en eenvoudig)
    Nasi met alle kruiden behalve gerookte paprikapoeder, ui verse groente, kip /Ham , omelet.
    Soep groente of tomatensoep.
    Couscous: zo handig,gekookt water er over en 5 min wachten, lekker met verse groente en kip/ varkensvlees na keuze met lekkere kruiden.

Aardappelen, voor de verandering kun je een teentje knoflook ( heel teentje) meekomen. Wat je over hebt bak je de volgende dag op.

Zelf brood bakken en verder eenvoudig houden met eitje, kaas of wat je maar lekker vind.

Pannenkoeken met een deel volkoren bloem en appel

Straks weer stamppotten en ovenschotels

Als je weer dingen gaat koken wat je niet week in en uit kookt en niet meteen een dagtaak is gaat het echt weer leuk worden.
    We zijn compleet gestopt met kant en klare sausjes en gerechten en dat merk je door we nu veeeeeel minder zout gebruiken.

Inspiratie komt vooral door Jamie Oliver, keuken Levine,keuken pauline

9. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Grappig, dit doe ik ook altijd! Ik moet iets te kijken/luisteren hebben tijdens het koken of de vaatwasser in/uit ruimen. Anders is het idd saai en duurt het zo lang. Ik doe dit trouwens ook tijdens het make-uppen, was vouwen etc. ;)

10. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Kies vaak dingen die wel gezond zijn maar makkelijk klaar te maken zijn. Haal mijn recepten overal vandaa.. Allerhande.. Smulweb enz. Als ik laat ben eten we meestal een maaltijdsalade, lekker snel en toch gezond.. Een pasta hoeft ook niet moeilijk te zijn en kan ook binnen 20 minuten op tafel staan.. Als je zo een paar basis gerechtjes hebt kan je elke week als je vrij bent een nieuw receptje proberen en toevoegen aan je rijtje, Je hebt dan binnen no time genoeg inspiratie om elke week verschillende dingen op tafel te zetten. En als je het beu bent maak je het maar dan op een andere manier.. Zo heb ik deze week boerenkool ovenschotel gemaakt. Super simpel maar toch net even anders :)

11. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Hahaha ik ook. Was vouwen, strijken. Tijdens het opruimen luisteren naar de radio of een podcast. :cool:

12. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wow! Herken dit totaal niet!
    Niet gezond eten vind ik niet 'respectvol' naar jezelf toe. Je gezondheid is belangrijk en mijn visie is dat ik het naar mezelf en m'n gezinsleden verplicht ben om goed te koken. Hier eten we minder dan 1 x per drie maanden afhaal of bezorg eten.

Ik moet er wel bij vertellen dat ik koken echt leuk vind. Vroeger was dat wel anders. Vroeger gebruikte ik pakjes en zakjes en had ik gesneden groentes etc. Daar is mijn inziens ook weinig eer mee te behalen.

Kookinspiratie:

Snel stoofpotje met groente.
    Schil je aardappelen niet maar was ze goed. Scheelt werk en gebakken of gestoomd vind ik ze zo lekkerder.
    Curry gerechten
    Chili con carne
    Willekeurig Knorr wereld gerecht maar dan met dank aan kok Google zelf maken met losse kruiden
    Boekjes '500 gerechten': erg simpel en lekker
    Sajoer boontjes met rijst
    Ovenschotel met oa spruitjes en zongedroogde tomaatjes

13. Ninge

Ninge Bekend lid

27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    Mijn favoriete makkelijke maaltijden, die ik dus ook vaak eet, die heel snel klaar zijn, waar ik weinig verschillende ingrediënten voor hoef te kopen en ook vaak niet eens bij hoef te blijven in de keuken zijn :
    - Kaastortelini, bladspinazie uit de vriezer en geraspte kaas. Tortellini koken, spinazie ontdooien, afgieten, in een ovenschaal, kaas erover en even in de oven of combimagnetron.
    - boerenkool met worst. Stamppot aardappelen kant en klaar in pan, boerenkool erop, worst erop, deksel erop en laten koken. Afgieten, stampen met wat melk en klaar :).
    -bietjesstamppot met zal, kant en klare stamppotaardappelen, voorgesneden bietjes in een pan, zalmmoot bakken. Bietjes en aardappelen afgieten, stampen en klaar!
    - eiermie met roerbakgroenten voorgesneden, kroepoek en eventueel vlees, vis of vegetarisch en een kant en klaar sausje. Groente en vlees of vis roebakken, mie 4 min. Koken, door elkaar gooien en klaar!

Je kunt al deze gerechten ook nog eens invriezen, dus grotere porties maken ;)

Succes!

14. crystals

crystals Actief lid

20 okt 2015
    404
    95
    28
    Dankjewel voor de vele tips. Ben al druk bezig met boodschappen lijstjes, heb ook mijn kookboeken even te voorschijn gehaald. De afgelopen tijd zit ik ook niet zo prettig in mijn vel. Ik denk dat, dat toch ook een rol heeft gespeeld. Ik wil er alleen niet te lang in blijven hangen dus moet mezelf echt even gaan pushen.

15. crystals

crystals Actief lid

20 okt 2015
    404
    95
    28
    Klinkt best lekker bietjesstamppot met zalm. En hoe lang kun je ongeveer gerechten in de diepvries bewaren?

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    In mijn standaard menu's zit altijd wel iets van
    Maceroni rode saus met gehakt, courgette, wortel spinazie en een pakje natuurlijk lekker bologaise van knorr. Hier zit weinig rotzooi aan toegevoegd en er word niemand thuis ziek van de smaakmakers. Lekkerder als met tomaten en helemaal zelfgemaakt vind mn man dus dan doen we dat maar.
    Bami met verse groenten, kip, loempia uit de oven. Beetje soya saus, sambal en verse gember erdoor.
    Chilli con carne achtige gerechten
    Stamppot

17. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Zo doe dat ook. Nu heb ik nog geen sportclubjes oid maar als ik tot 5 uur werk dan ben ik pas rond 6 uur thuis en zijn de kinderen ook moe. Dus kook ik van tevoren al zodat het alleen nog maar opgewarmt hoeft te worden. En dat zijn dan vaak dingen als pasta, zuurkool, bami etc.
    En op dagen dat mijn zoon smiddags op de psz zit snij alvast alles voor of maak ik alvast dingen klaar zodat ik snel klaar ben als ik hem van school gehaald heb.

18. laura123

laura123 Fanatiek lid

18 jan 2013
    1.111
    0
    36
    NULL
    NULL
  19. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
  20. Apple2015

Apple2015 Actief lid

23 okt 2015
    252
    0
    16
    Geen idee of dit al voorbij gekomen is, maar ik vind een slowcooker een uitvinding.ik zet hem sochtends aan als ik wakker ben en savonds als ik thuis kom is ie klaar. Er zijn best lekkere recepten die je kan proberen

Deel Deze Pagina