Koolhydraatarme recepten voor avondmaal

Discussie in 'De lounge' gestart door Sansaatje, 15 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sansaatje

Sansaatje Niet meer actief

Dames!

Ik probeer minder koolhydraten te eten en voor mijn ontbijt en lunch lukt dat best aardig. Ontbijt met een smoothie van yoghurt, spinazie en banaan. Lunch graag met Skyr met amandelen en daarnaast twee volkoren crackers met Baba anousch met rucola. Ik wil wel gewoon twee/drie stuks fruit eten per dag, banaan in ontbijt en een tussendoortje is een appel of twee mandarijnen. Andere tussendoortje is een maiswafel met pindakaas of met een lekker gekookt eitje met avocado.

Wat ik lastig vind is om lekkere gerechten te maken voor het avondeten die je als koolhydraatarm zou kunnen bestempelen. Ik kom niet verder dan bloemkoolrijst en courgette pasta. Heeft er iemand lekkere recepten? (kindvriendelijk en zonder vis.) Nu eet ik gewoon met mijn gezin maar eet dan minder aardappeltjes/pasta/rijst dan eerst.

Bedankt voor de tips/recepten!

2. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Wokgroenten met bloemkoolrijst. Gekruid met curry madraskruiden van jonnie boer met een scheutje kokosmelk.
    Knolselderijpuree met paddestoelenbourgignon
    Shepards pie met zoete aardappel
    Gegrilde bloemkool belegd met tomatensaus, mozzarella en basilicum

3. Sansaatje

Heb je voor mij recepten van de Pie en paddestoelenbourgignon? :)

4. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.749
    113
    Vrouw
    Ik barst van de sites en recepten.

Weet me soms geen eens raad meer wat te maken alles is zo lekker.

Foodsisters.nl = kha/khb
    makkelijkafvallen.nl

Amerikaanse site Skinnytaste, kun je sorteren op Keto.
    Lekkererecepten.nl

Dit zijn mijn favorieten, hier kun je ontbijt, lunch en avond eten vinden.

5. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Sansaatje vindt dit leuk.
  6. ellessinia

ellessinia Actief lid

13 nov 2014
    499
    477
    63
    - ik eet soms gewoon 400 gram wok-, roerbak- of ovengroente. En dan lekker op smaak brengen. Dat vult enorm, maar wel weinig calorieën.
    - omelet met spinazie, champignons, tomaatjes, ui
    - goed gevulde soep; bijvoorbeeld bloemkool met kokosmelk
    - salade met ei en van alles wat je lekker vindt :)
    - groene asperges met gepocheerd ei

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    #7 Adje, 15 feb 2022
    Laatst bewerkt: 15 feb 2022
    Ik maak ook spaghetti/noedels van wortel en rode biet.

Vervang ik aardappel weleens door groente friet.

Ipv wraps grote slabladeren gebruiken

En ik maakte regelmatig gewoon een extra groentegerecht als onderdeel van een maaltijd, zodat ik geen aardappel oid nodig had.

8. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Ik laat rijst/aardappel vaak staan en neem meer groente.

humptydumpty en Sansaatje vinden dit leuk.
  9. Sansaatje

Dank je! Ik ga er kijken.

10. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Op Lowcarbchef staan ook veel recepten. Dan kan je voor je gezin juist weer aardappelen/pasta/rijst toevoegen.

11. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Je kunt ook keto wraps gebruiken. Wij houden heel erg van mexicaans eten en ik maak burrito's en taco's met kant en klare low carb wraps. Lijkt heel erg op the real thing, maar dan low carb.

Verder ben ik lui, maak veel ovenschotels en ook gerechten in de crockpot - verschillende groente, vlees, lekkere kruiden en kaas - geen of nauwelijks carbs. Online zijn inmiddels zoooooveel gerechten te vinden, sinds low carb zo populair is.

Af en toe maak ik paste voor m'n gezin en eet ik zelf alleen de saus. Er zijn inmiddels ook veel groentebased noodles, maar ik mis de pasta niet genoeg om die te kopen. Ik gooi zoveel in de saus dat alleen de saus een prima maaltijd is (gehakt, tomaat, ansjovis, olijven, basilicum, kappertjes, kaas, etc.)

Asil en Adje vinden dit leuk.
  12. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Ik ben best een lastige eter. Eet sinds 8 mnd kha en soms een dag keto. Ik heb in het begin best veel van lowcarbchef gehaald. Mijn man en dochter eten wel gewoon koolhydraten, dus voor hun wel gewoon aardappel of rijst. Pasta eten we zelden. Laatste tijd vervang ik het gewoon door veel groente. Als hun bijv wel eens pizza aten dan deed ik een courgette uithollen en vullen met beetje pizzasaus, groente (net wat je lekker vind), ham, salami of gehakt en beetje kaas erover en dat in de oven. Wat sla of zo erbij. En zo staan er best veel handige en bruikbare recepten op die site.
    Wraps neem ik op basis van wortel.
    Ik had eerder ook kha brood en crackers maar dat vond ik achteraf toch niet lekker. Doordat ik medicijnen gebruik die eetlust afremmen eet ik nauwelijks brood, als ik t wel eet pak ik gewoon t normale brood.

13. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.749
    113
    Vrouw
    Dat die ik dus ook, als we AVG eten, eet ik alleen de groente en vlees. Als dat een hamburger is dan bak ik een ei en ui, die doe ik op de burger. Eeet ook alleen de saus met rauwkost, of courgetti. Bij de nasi gewone rijst voor hem, bloemkoolrijst voor mij.

Waar ik wil afvallen (niet een hoofddoel wel mooi mee genomen), wilt hij aankomen vanwege sport dus beide kha, khb, keto kan niet.

14. Sansaatje

Dank voor alle reacties! Kan er zeker wat mee! :)

15. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik eet ook (weer) koolhydraat arm. Hiervoor gebruik ik de receptenboeken van The new food.
    Ik volg de schema’s niet mega streng, maar kijk vooral naar wat ik lekker vind en waar ik op dat moment zin in heb.
    De eerste weken heb ik het menu redelijk goed gevolgd, later niet meer zo.
    Hier is de Thaise kippensoep voor iedereen een favoriet. Lekkere maaltijdsoep is dit. Verder kook ik vaak wat meer groenten en eet ik zelf de aardappels, pasta of rijst niet.

Deel Deze Pagina