Gijs is al vanaf t weekend verkouden.. Ik kom net zelf thuis van boodschappen doen en haal hem van bed omdat ie wakker is.. Ik hoor hem piepen en ook "roggelen" bij t ademhalen.. Verder maakt Gijs eigenlijk geen zieke indruk.. Wanneer moet je de huisarts bellen? Als de symptomen erger blijven worden na 5 dagen of als de verkoudheid langer dan 2 weken aanhoudt. Als je baby begint te piepen, naar lucht hapt, huilt tijdens voedingen, regelmatig naar zijn oortjes grijpt of als zijn temperatuur boven de 38,3 graden Celsius komt.. is het bij "of" bellen of "en.. en"... Nu roep ik zelf wel altijd "bij twijfel WEL bellen"... maar toch.. Wil ook niet als "overbezorgd" over komen.. ( vast herkenbaar voor een aantal, dat gevoel)
als jou gevoel aangeeft dat je moet bellen,dan moet je het zeker doen. ik vind dat je vaker 1 keer teveel kunt bellen dan 1 keer te weinig!!! heel veel beterschap
In het begin toen ik dat hier had, liet ik het controleren door de huisarts. Bij ons bleek het het slijm in het keeltje te zijn, wat roggelde, ook al leek je het helemaal te voelen op haar borstkastje als je haar vast had. Dus als ze dat nu weer heeft (en dat heeft ze regelmatig deze winter) dan ga ik niet naar de huisarts als ze niet ziek is verder en goed eet en drinkt. Maar dat is omdat ik dat nu weet...
ik zou bellen, ook al is het maar om even met de assistente te overleggen, hoef je niet eens gelijk een afspraak te maken maar kun je wel vragen of dit reden is om de arts te raadplegen, dat zou ik doen
Aangezien je kindje nog zo jong is, zou ik zeker even bellen. Misschien kan de assistente al beoordelen of het nodig is dat de dokter even kijkt of dat je het nog kunt aanzien. Bij jonge kindjes vinden artsen (in mijn ervaring) bijna nooit dat je te vroeg belt of overbezorgt bent. Beter een keer te veel dan een keer te weinig!
als je dit niet kent van je kindje en je t idee hebt dat ie benauwd is (trekt met zn buikje bij t ademen) dan zou ik zeer zeker bellen. piepende ademhaling kan wijzen op een obstructie, vernauwing van luchtwegen. als hij dit niet heeft en verder ook goed levendig/vrolijk zou ik het even aanzien, als er wat slijm in de weg zit kan dit ook wat zwaar/piepend klinken.
gewoon bellen als het je niet lekker zit. ik bel dan altijd met de assistente en die overlegt met de HA. Als die het dan nodig vind dan kan ik dezelfde dag nog langskomen. mijn zoontje heeft exceem en exceem en atmatische bronchitus liggen dicht bij elkaar, hij heeft ook een babyinhalator. Als we toch alngs moeten komen, dan is mijn gevoel meestal wel terecht, vaak een oorontsteking of begin van bronchitus. Dan ben ik toch altijd weer blij dat ik heb gebeld en met de kleintjes mag en kun je geen risico nemen.
Jitte had dat laatst ook, maar dan van alles een beetje. Een beetje verhoging, een beetje rochelen, een beetje hangerig, een beetje benauwd enz. Na een dag of 3 toch maar de dokter gebeld en ik kon meteen langskomen. Op zich viel het allemaal wel mee, al heb ik wel een puffertje (salbutamol, een luchtweg verwijder) voor d'r gekregen. Dat doet in principe niks voor de verkoudheid, maar het verwijd de luchtwegen iets, waardoor ze makkelijker kon ademen, dus makkelijker dronk en sliep en met een paar dagen al weer een stuk beter was. Ik was ook bang om als overbezorgd aangemerkt te worden (en ik kom echt bijna nooit bij de dokter, met Jelle pas 2x en met Jitte nu 3x) maar achteraf ben ik blij dat ik gegaan ben.