N.a.v. topic budget boodschappen uitjes kleding etc. Ben ik benieuwd hoe jullie dit verdelen over een hele maand kijken jullie hier bewust naar of gaat het vanzelf. Ik merk vaak bij ons dat de extra's eigenlijk met 2/3 weken al op is. Boodschappen budget hou ik wel in de gaten
Bedoel je het hele bedrag of specifieke bedrag voor bijv boodschappen en uitjes? Hier gaat het eigenlijk vanzelf omdat ik goed weet wat we uitgeven en altijd wel uitkom. De vaste lasten gaan in een aparte pot. Denk aan hypotheek, bijdrage kinderopvang, huisverzekeringen, zorgverzekering, lease auto, abonnementen, vast spaarbedrag etc. En blijft dan een ‘marge’ over en dat is ongeveer 1500-1700€ p mnd. Doe dit bijv gedeeld door 5 weken, dan heb ik ongeveer een richtlijn. Voor 6 pers lijkt dit niet heel veel maar is wel te doen. Daar doen we dan de boodschappen mee, kapper, tanken, lunch etc. Luiers en bijbehorende benodigdheden zitten hier niet bij, dat is best een uitgave moest het van het normale budget af gaan. Ik sla dit altijd groots in in Duitsland. Dit komt altijd wel uit eigenlijk. Mocht ik merken dat we niet uit zouden komen een keer dan is dit geen probleem en heb ik altijd wel een potje waar ik het nog uit zou kunnen halen. ik zet nl echt voor alles wat apart, dus weinig ‘risico’ dat we niet uit zouden komen. kun jij ook niet een ‘onvoorzien’ potje aanmaken? En is het bijv ook een idee dat je de extra uitgaven bijv eeen beetje verdeelt over de maand, zodat het niet zo geclusterd is? Idee om dit even uiteen te zetten in excel? Dan zie je gelijk aan wat en wanneer het op gaat. Zelf zet ik niet al onze variabele uitgaven uiteen in bij excel. Maar wel onze maandelijkse inkomsten en uitgaven. De ‘marge’ mag en gaat ook altijd helemaal op. Moesten wij bijv echt een grotere ‘onvoorziene’ uitgave doen waardoor we niet uit zouden komen, dan hebben we als het moet gewoon de spaarrekening. Weekendjes weg met het hele gezin (zo gaan we in april naar Disneyland wat we gekregen hebben van schoonouders maar je maakt daar natuurlijk ook kosten): dat gaat met 4 kinderen niet zomaar meer even van het normale budget af. Voorheen kon dat prima, toen we nog niet zoveel kinderen hadden maar ook daar heb ik inmiddels een potje voor.
Wij hebben voor de variabele lasten de ing rekening. Daar kun je nu tags aan de uitgaven koppelen. Dus iedere avond loop ik de rekening even na en plaats bij de uitgaven van die dag de tag: boodschappen, kapper/kleding, benzine, cadeaus of zakgeld. Bij ons loopt het overzicht gewoon echt vanaf de eerste vd maand ipv de dag van salaris. Halverwege de maand check ik dus even in de app vanaf 1 feb tot vandaag door in de zoekbalk boodschappen te zetten hoeveel er is afgeschreven en of ik nog een beetje op schema zit. Het budget is bij ons een gemiddelde. Zo heb ik 750 als budget voor boodschappen maar dat is gemiddeld per maand. Vorige maand heb ik bijv 3 dozen billendoekjes en 5 pakken luiers gehaald en in totaal 30 flessen douchegel/shampoo e.d. Dan ga ik uiteraard over het budget maar compenseer dat de komende maanden
Wij hebben voor de variabele lasten de ing rekening. Daar kun je nu tags aan de uitgaven koppelen. Dus iedere avond loop ik de rekening even na en plaats bij de uitgaven van die dag de tag: boodschappen, kapper/kleding, benzine, cadeaus of zakgeld. Bij ons loopt het overzicht gewoon echt vanaf de eerste vd maand ipv de dag van salaris. Halverwege de maand check ik dus even in de app vanaf 1 feb tot vandaag door in de zoekbalk boodschappen te zetten hoeveel er is afgeschreven en of ik nog een beetje op schema zit. Het budget is bij ons een gemiddelde. Zo heb ik 750 als budget voor boodschappen maar dat is gemiddeld per maand. Vorige maand heb ik bijv 3 dozen billendoekjes en 5 pakken luiers gehaald en in totaal 30 flessen douchegel/shampoo e.d. Dan ga ik uiteraard over het budget maar compenseer dat de komende maanden Op de eerste vd maand loop ik de rekening in z'n geheel na en verwerk alles op een overzicht in excel. Ik heb een jaaroverzicht gemaakt, juist omdat de budgetten een gemiddelde zijn. Door die tags dagelijks bij te werken duurt het maandoverzicht hooguit 10 minuten. En die tags is dus een kwestie van nog geen halve minuut iedere avond
Als je het hebt over het budget voor extra's dan is natuurlijk de eerste vraag of het budget wel reëel is tav jullie leefstijl? Belangrijk is om inzicht te verkrijgen in waar het precies misgaat? Wij hebben bijv 400 zakgeld. Op zich niks mis met dat bedrag maar vraagt wel voor een goede planning. Dagje speeltuin, lunch, iets te drinken op terras is toch al meer dan 50 euro. Als we in de avond dan ook nog eten afhalen dan gaan we al gauw richting een kleine 100. Dat doe je dan 4 keer en blijft er dus totaal niks over. Het zit dus in de planning. Wel die speeltuin, ook dat roseetje op terras maar thuis een uitgebreide tosti op Turks brood ipv afhalen. Social deal checken en iets meer denken in en/of ipv en/en
Hier hebben we twee rekeningen, 1 voor de vaste lasten en 1 voor de rest (boodschappen, uitjes, kleding, benzine enz). Dag na salaris vullen we de vaste lasten rekening aan en alle spaarpotjes, dan blijft er nog zo’n 2200 euro over, dus 500 per week en dat gaat bijna altijd op. Ik heb wel bugdetten, maar daar kijk ik niet super nauw naar. Het totaal bedrag vind ik interessanter.
Herkenbaar. Hier ook allemaal potjes. Toen van de week de vaatwasser kapot ging, hebben we dat uit ons interieur potje gehaald en hoefden we onze echte spaarrekening (is ook een andere rekening) niet aan te spreken. Geld in potjes tel ik ook niet mee als spaargeld, want dat heeft al een bestemming, vakantie, autoonderhoud, interieur, eigen risico zorg enz.
Ja idd. Dat had ik van de week met de aanslag gemeentelijke heffingen. Die betaal ik altijd in 1x, maar doordat ik elke maand geld opzij zet voor ‘verzekeringen/heffingen’ (dus voor de gemeentelijke heffingen, waterschapsbelasting, inboedel-, opstal en aansprakelijkheidsverzekering), voel ik dit niet. Je kan het natuurlijk ook gewoon maandelijks betalen, maar dit voelt prettiger omdat mij vaste lasten in de maand dan als ‘minder’ aanvoelen. Er gaat nu nl geld apart naar 1 potje, ipv maandelijks heffing en verzekering daar.
Die doen wij wel maandelijks (of 10 keer per jaar geloof ik), maar dat gaat van de vaste lasten rekening. Daar staan ook jaarlijkse betaling op, bijvoorbeeld schoolgeld, museumkaart, maar ik heb alles teruggerekend naar een maandbedrag. Sowieso geen vaste incasso s van onze standaardrekening. Wat daar op staat is gewoon wat we hebben die maand. Maar we hebben bijvoorbeeld ook een auto onderhoud potje. Daar storten we elke maand geld in en dan voel je en grote beurt van de auto ook niet.
Wij hebben drie rekeningen: een gezamenlijke rekening en beiden een eigen rekening. Salaris wordt gestort open onze eigen rekeningen, daarna gaat er automatisch een deel naar de gezamenlijke rekening voor de vaste lasten als hypotheek, elektriciteit, water, contributie sport, maar ook de boodschappen (wat niet echt vast vast is natuurlijk). Op onze eigen rekeningen blijft een x bedrag over voor andere dingen. Mijn man koopt bv. klusdingen, gaat af en toe weg met vrienden, enz. Ik koop kleding voor de kinderen, af en toe iets leuks voor in huis, cadeautjes, enz. Ik werk wel met budgetten voor kleding, kinderkleding, cadeautjes, dat soort dingen. Maar er blijft altijd nog wat over op de lopende rekening. Als het ‘extra geld’ eerder op is dan het eind van de maand, is dat hier niet erg, omdat er altijd geld is voor de ‘vaste lasten’, waar ik boodschappen nu ook even onder schaar. En ik probeer ook wat achter de hand te houden ‘voor het geval dat’ (dus niet echt een spaarrekening, maar een buffertje voor als een maand eens wat duurder is dan gemiddeld).
Ik verdeel het geld over potjes 400 extra 180 tanken 500 boodschappen En is die 400 op dan is het jammer. Vaste lasten gaan van 1 rekening en zodra het salaris er is haal ik het geld naar de potjes en wat er aan vaste lasten uitgaat en dan de rest naar de spaar.
Ik verdeel het niet op de rekeningen maar ik zet alles in een Exel bestand. Dan als volgt: ( een voorbeeld...dit is niet alles precies wat in het bestand staat) Vaste uitgaven: Hypotheek Zorgverzekeringen sport Water Verzekeringen Et cetera... Dan inkomen -vaste uitgaven: over na vaste uitgaven Variabele uitgaven: Boodschappen Benzine Sparen Uitgaven cadeautjes et cetera Overig Et cetera... Over na vaste uitgaven - variabele uitgaven: over per maand Zo zie ik op de dag precies wat ik over heb of niet. Ik heb dan vaste bedragen die ik maximaal wil uitgeven bij overig en cadeautjes. Dus als ik iets van kleding moet halen houd ik daar rekening mee.
Zo doe ik het ook. Salaris en evt toeslagen komen op de rekening binnen waar ook alle vaste lasten vanaf gaan. Aan begin van het jaar heb ik uitgerekend hoeveel ik voor benzine, boodschappen en voor variabel kwijt ben. Zodra het salaris binnen is gaat er een deel naar de spaarrekening en geld voor benzine, boodschappen en variabel naar een andere betaalrekening met pas.
Ja zo doe ik dat ook. En ik houd het bij gedurende de maand, kan ik altijd zien wat er nog uitgegeven kan worden.
Hier totaal geen budgetten voor bepaalde dingen. Als we wat nodig hebben kopen we het. Nog nooit anders gedaan want de ene maand koop ik me scheel aan kleding voor mezelf of de kinderen en de andere maand is het weer minder. Heb dus totaal geen idee hoeveel wij uitgeven aan boodschappen, kleding ed. want zolang het kan en goed gaat zie ik de noodzaak niet om dit anders te moeten doen.
Zo doe ik dat ook, de vaste lasten en boodschappen worden of zijn er gelukkig altijd. Alleen het pur extra is soms wat sneller op dan ik zou willen. Keertje extra benzine en extra boodschappen gaat hier razendsnel ook de kinderen hebben altijd wel iets nodig
Hier geen potjes we hebben 900 euro voor boodschappen tanken en alle extra dingen. ene maand lukt met gemak en andere maand niet. Dan halen we wat van spaarrekening.
Dit laatste herken ik ook steeds meer. Er is altijd wel een kind dat wat nodig heeft. En dat tikt stiekem aan hoor. Een paar spijkerbroeken, nieuwe jas, nieuwe slaapzak, wat basics, kapper, nieuwe schooltas, gymschoenen, zomerjack.. nouja zo gaat het door. Gelukkig kunnen we van de jongens best wat dingen nog een keer gebruiken, maar elke week heeft er idd wel een iets íets nodig.
Dat vonden wij dan weer te gek en we hoeven ook geen nieuwe auto te rijden. Het potje heet auto onderhoud, maar inmiddels doen we ook jet cv onderhoud, fietsbeurten en zo eruit