2de kindje geen 2de naam=

Discussie in 'Babynamen' gestart door blieb, 16 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blieb

blieb Lid

22 sep 2016
    46
    0
    6
    NULL
    NULL
    Dames
    wat vinden jullie
    ons eerste kindje heeft naast zijn roepnaam ook nog 2 `extra` namen.Dat zijn vernoemingen naar zijn opa´s en vader, dit hebben we gedaan omdat ons zoontje stamhouder is.
    Nu verwachten wij ons 2de kindje maar weten niet goed of we nu weer extra namen moeten geven ja of nee....

2. Hommeltje

Hommeltje Niet meer actief

Ik zou dit zelf wel doen maar ook gewoon omdat het mooi is. Ik heb zelf 3 namen maar mijn broer maar een. Vind dat jammer.

3. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik zou het zelf wel doen. Op zich maakt het niet uit hoeveel, soms is het een bepaalde klank in de namen die je keuze hierin bepaalt hoeveel namen het worden.
    Maar de 1 twee extra namen en de ander geen kan voor dat kindje toch 'kaal' aanvoelen. Een gevoel dat er voor hem/haar geen keuze meer was, of dat het voor hem/ haar niet belangrijk genoeg was of zelfs of ze van de ander meer houden.
    Je weet dat nooit natuurlijk maar dit soort dingen kunnen bij kinderen echt tot een naar gevoel leiden in hun jeugd. Hoe onbelangrijk dit voor jezelf ook zou voelen en die punten hierboven totaal niet reëel vindt, kinderen kunnen zich echt zo voelen.
    En als je dat kunt voorkomen door gewoon ook een extra naam te geven zou ik daar zelf voor kiezen.

4. pautjepoets

pautjepoets Bekend lid

7 jan 2012
    675
    319
    63
    Vrouw
    Ik zou beide evenveel namen geven. Staat wel zo mooi en zo is er inderdaad geen 'onderscheid'

5. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Wel doen! Ik ben de enige in m'n familie met maar 1 naam en het is zo raar, voor de andere hadden ze meerdere leuke namen en ik was gewoon een simpele naam.

6. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Onze zoon heeft 2 namen en onze dochter 1. Ik vind meerdere namen sowieso overbodig. Alleen bij onze zoon kwamen we er niet uit doordat mijn man persee een naam wilde geven die ik absoluut niet mooi vind. Dus was het compromis dat de 1 naam de naam is die mijn man wou en de 2e naam de naam die we allebei heel leuk vonden en dat is ook de roepnaam.
    Bij onze dochter waren we het snel eens dus die heeft gewoon 1 naam.

7. MamavanNora

MamavanNora Actief lid

5 jul 2016
    469
    1
    0
    NULL
    NULL
    Zeker doen. Een vriendin van mij, heeft twee voornamen. Is vernoemd. Haar zusje (ook mijn vriendin) 1 naam. Haar broertje vervolgens drie namen. Ook vernoemd. Dat vind ze raar en net alsof zij geen 2 of een namen "waard was".

Buiten dat om, het staat ook mooier. Meer af. Handiger ivm identiteit en post.

Wij hebben onze dochter in tweede en derde naam vernoemd naar de oma's. Nu gaan we de tweede dochter ook vernoemen. Naar de vrouwelijke variant van vader. En in mijn geval (omdat mijn vader niet in beeld is) de tweede naam van mijn moeder.

Maar je kunt ook kiezen voor vernoemen naar je zus/broer/beste vriendin/opa/oma of gewoon namen kiezen die je zelf heel mooi vind en van waarde zijn.

Ik zou het persoonlijk heel jammer vinden als het 1e kind wel drie namen heeft en de andere maar een.

8. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.106
    113
    Dit inderdaad. Hier ook allemaal twee namen.

9. Donutlover

Donutlover Fanatiek lid

1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Ik zou t wel doen
    Hier ook beide 2 namen en de derde zal ook twee namen krijgen

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ik zou ook gaan voor dezelfde hoeveelheid namen. Mijn kinderen hebben allemaal 1 naam, de vierde dus ook.
    De redenen waarom ze niet meerdere namen hebben is 1. We hebben maar 1 opa en oma die het 'waard' zijn te vernoemen ;)
    2. Wij al moeite hebben om het over 1 naam eens te worden, laat staan meerdere :)

Aangezien er dus maar 2 personen (namen) voor in aanmerking komen om te vernoemen en wij geen duidelijke kinderwens hadden voor bijv max 2 hebben wij dus besloten het bij 1 naam te houden. En nu ben ik daar heel blij om, nu nr 4 op komst is.

11. Narena

Narena Actief lid

5 jul 2016
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze oudste 2 zoons hebben 2 namen, maar als onze baby een jongen blijkt te zijn, krijgt hij er maar 1. Ik vind het argument dat ieder kind evenveel namen moet hebben niet opgaan en zou het juist stom vinden nu een tweede naam te bedenken vanwege die reden. De oudste 2 hebben echt duidelijk een tweede naam met een vernoeming en beide keren dezelfde voorletter als de eerste naam. Dan zou ik nu dus ook een 2e naam voor deze baby moeten bedenken met dezelfde voorletter als zijn roepnaam puur om hem ook 2 namen te kunnen geven. Doen we dus niet.
    Mochten we een meisje krijgen, dan krijgt ze wel 2 namen. En toevallig ook weer 2x dezelfde voorletter. Een vernoeming naar oma en een vernoeming naar een overleden vriendin.

12. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Ik zou het wel doen. Ons zoontje is ook naar zijn opa's vernoemd. Als hij ooit een zusje krijgt gaan we haar naar haar oma's vernoemen. En als het weer een jongetje wordt naar zijn vader en ooms.

13. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik zou wel evenveel namen geven.

14. Lovely123

Lovely123 Fanatiek lid

28 nov 2013
    1.249
    228
    63
    Leiden
    Onze zoon heeft 1 naam (zijn zus heeft er wel 2).
    Waarom 1 naam: het is een aparte naam en klinkt best krachtig dus een tweede naam zou echt too much zijn (Vinden wij dan:))

Nu zwanger van de 3de, een meisje, de naam weten we al en hier kiezen we wel weer voor 2 namen.

15. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.120
    5.038
    113
    Vrouw
    Mijn dochter heeft 2 namen. Mijn man vind het niet nodig om de tweede dan ook 2 namen te geven, ik wel ;). Voelt anders toch een beetje alsof we geen inspiratie meer hadden en daarom maar 1 naam hebben gegeven.

16. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Ik heb een naam, mn broertje twee. Ik vind daar niets geks of jammers aan. Ja, een naam is misschien weinig, maar ik zit in elk geval niet met lelijke ouderwetse vernoemingen in m' n naam. Of met vernoemingen naar iemand die ik amper ken. Het is bij ons dus geen enkel issue. En omdat mijn naam uniek is, mis ik die extra letter ook niet.

17. Mss86

Mss86 Fanatiek lid

24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Ik zou wel een tweede of evt ook derde naam doen, ik vind het mooier staan, zeker als de oudste dat ook heeft.

18. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zou jullie tweede ook extra namen geven.
    Anders krijg je later vast de vraag van jullie jongste: waarom heb ik maar 1 naam en Broer 3 namen?
    Wat antwoord je dan? Omdat Broer stamhouder is?
    Dan lijkt het voor jullie jongste automatisch of Broer dan belangrijker is dan hij, terwijl dat uiteraard niet zo is.
    Het lijkt dan zo alsof jullie onderscheid gemaakt hebben....:)

Hier hebben onze beide jongens allebei 3 namen.

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou ze evenveel namen geven, zodat er geen 'onderscheid' is.

Hier hebben de meiden maar 1 naam. Ik vind vernoemen niet nodig en het heeft ook geen meerwaarde voor ons.

20. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.282
    17.160
    113
    ik zou het wel doen en dan naar de oma's als dat beetje leuk klinkt met de eerste naam. Wat be happy zegt, anders voelt het voor mij of je onderscheid maakt en de oudste belangrijker vind

Hier hebben ze alle 4 2 namen, de gewone roepnaam en dan de "vernoemnaam".

Deel Deze Pagina