Zomervakantie 2017, baby van maart en zoon van 4 die naar school gaat

Discussion in 'Vakantie en vrije tijd' started by Sundew, Nov 4, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sundew

Sundew Actief lid

Sep 7, 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Hey dames,

Wat zouden jullie doen? Hebben jullie ervaring met of met een kleine baby op vakantie of thuishouden van zoontje van 4?

Ik ben uitgerekend van 2e zoontje op 12 maart en 28 maart wordt onze oudste zoon 4. We hadden gedacht om ergens in september op vakantie te gaan zodat de kleinste al minstens 6 maanden is en de oudste zou dan eventjes van school missen. Wij vallen echter onder de regio Midden en zijn de eersten die weer naar school moeten, namelijk 20 augustus al, terwijl andere regio's dus pas later gaan. Dus nog hoogseizoen als hij al naar school gaat.

Het is vast ook raar en niet de bedoeling dat zoon eerst 2 weken weer naar school gaat en dan nog eens 2 weken op vakantie gaat. Ookal is hij nog niet leerplichtig, is vast niet handig toch? En al voor de zomervakantie op vakantie is dan met een baby van 3 maanden.. Zou dat al kunnen? Juist vanwege de kleine dachten we aan all inclusive Mallorca ofzo, niet veel hoeven te doen en niet ver vliegen. Of dit jaar maar niet op vakantie?

2. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Lekker op vakantie gaan! De eerste 1 of 2 weken willen de scholen liefst compeet starten - maarja, dat is bij de kleuters toch al vaak niet het geval met instromers. Maar jullie kindje is er die weken sowieso.
    Lekker gaan genieten van vakantie zolang jullie kindje nog niet leerplichtig is.

Bij de oudste is dit ook een paar keer gebeurd. Dochter heeft nergens last van; juf zei: "geniet er van!"

3. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Hier hetzelfde 'probleem' maar mijn zoon is al wel leerplichtig. We gaan nu maar zo laat mogelijk in de vakantie. En inderdaad richting Menorca

4. Sundew

Sundew Actief lid

Sep 7, 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Vond de school het dus ook geen probleem dat je gewoon ging terwijl ze al gestart waren? Dus eerste twee weken juist belangrijker dan 3e en 4e week bijvoorbeeld?

5. Sundew

Sundew Actief lid

Sep 7, 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Moeten jullie ook al 20 augustus? Dan zit je al 1e week aug dat je op vakantie moet gaan, als je 2 weken zou willen. Ik heb nog niet gekeken naar de prijzen van begin augustus.. pff durf niet

6. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dan leren ze de nieuwe kindjes weer kennen en eventueel de gewisselde juffen.
    School heeft hier nooit moeilijk gedaan. Als je twijfelt kun je even informeren bij school. Sommige scholen zijn er niet zo van gediend. Maar hier heb ik mijn twijfel/onzekerheid ook weleens geuit tegen de juf, maar die zei echt; joh, het zijn nog maar kleuters! Lekker gaan hoor nu het nog kan.

7. Sundew

Sundew Actief lid

Sep 7, 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ja dat is natuurlijk ook zo.. het is niet zo dat ie dan ineens achter loopt met rekenen 😊

Ik kan het inderdaad even bespreken met school..

8. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

Nov 17, 2014
    4,059
    21
    38
    Female
    Gewoon doen wat jullie willen!

9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,212
    35,979
    113
    Ik zou ook gewoon gaan. Met mijn oudste hebben we het ook eens gedaan een weekje. Juf zei ook gelijk, gewoon doen, nu kan het nog.

10. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

Jan 13, 2012
    1,021
    284
    83
    Female
    Ik zou hem de eerste paar weken na de zomervakantie niet mee op vakantie nemen, maar lekker naar school laten gaan. Zo kunnen ze lekker direct vanaf het begin meegaan met de 'nieuwe' groep en evt juf. Maar ik zou gerust in september een paar weken vrij nemen. Wij gaan komend jaar eind mei/ begin juni nog lekker een paar weken weg. Daarna nog nog ruim een maand school (wij hebben als laatst vakantie). Dat kan dit jaar nog, onze oudste wordt in oktober vijf, dus we nemen het er nog even van.
    Onze school doet er verder ook niet moeilijk over bij nog niet leerplichtige kleuters. Ik vind het een ander verhaal om je kleuter, bij wijze van, elke maand een week van school thuis te houden/ op vakantie te gaan. Wellicht dat hij niet veel mist, maar dan meer in verband met de continuïteit voor mijn kind. Hij moet ook leren dat je niet zomaar te pas en te onpas niet naar school hoeft, en hij moet dan ook steeds weer opnieuw wennen aan het idee van 'school'.

Dus ik zou gewoon lekker in september een paar weekjes vakantie nemen!

11. Sundew

Sundew Actief lid

Sep 7, 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ok dus dat kan gelukkig nog makkelijk.. Fijn!!

Bedankt voor jullie ervaringen!

12. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Het mag officieel maar ik zou het niet doen. vooral die eerste weken zijn belangrijk voor een nieuwe leerling ivm wennen en zo. dus dan is hij 2 weken een beetje gewend en dan wordt hij er weer uit getrokken. hier zouden ze dat sterk afraden.

13. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Maar kindje van Ts gaat al vanaf maart naar school.. en is dus geen nieuwe leerling.

14. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    ok, niet gezien maar dan nog raden ze dat hier af. en zeker 2 weken.
    de eerste 4-5 weken gewoon naar school.

15. Biebsje

Biebsje Actief lid

Aug 27, 2015
    252
    86
    28
    Dochter is na de vakantie gestart in groep 2, als 4-jarige. Na de eerste week gingen we 2 weken op vakantie. De juf zei: groot gelijk, geniet lekker! Gewoon doen, nu kan het nog!

16. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Kinderen van 4 zijn niet leer plechtig. Vaak echter verplichten scholen wel de eerst week aanwezig te zijn. Sommige zelfs 2wk. Daarna zou ik het gewoon doen

Zou zelf persoonlijk kiezen van te voren te gaan. Eind van een schooljaar maar nog voor de zomer vakantie

17. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,329
    10,295
    113
    Persoonlijk zou ik hem de eerste 2 weken niet van school weg houden, je mist dan toch het eerste contact met juf en de kinderen.

Maar ik zou ook niet met een uk van 3 maandjes op vakantie gaan, je weet niet hoe ze dan zijn. Uk is te vroeg geboren en kort er na verborgen reflux, voor ons zou vakantie echt een verschrikking zijn geweest.

18. Sundew

Sundew Actief lid

Sep 7, 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    We hebben inmiddels geboekt. We hebben even overleg gehad met school en die zeiden inderdaad de eerste twee weken is het weer herhalen van regeltjes enzo en is het handig als hij er is. Daarna konden we gerust op vakantie gaan.

En idd, voor de schoolvakantie geen optie vanwege kleine baby.

Bedankt voor jullie adviezen!

19. cizmo

cizmo Fanatiek lid

Jun 26, 2012
    1,898
    4
    38
    Fijn om dit topic te lezen. Onze zoon gaat ook in maart naar school en wij wilden eigenlijk ook in september op vakantie nadat hij 2 weken school heeft gehad. Ik denk dat we dat maar lekker doen als ik de antwoorden van de ervaren schoolmoeders lees.

Fijn dat jullie hebben geboekt! Heerlijk om vast naar de vakantie toe te kunnen leven!

20. Sundew

Sundew Actief lid

Sep 7, 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ja handig om te weten zo toch. Ik had zelf nooit bedacht dat het handiger zou zijn om wel de eerste twee weken naar school te gaan. Dus idd handig die ervaren moeders hier. En school vond het ook echt geen enkel probleem.

Ik heb idd al zo'n zin in de vakantie. Dan zijn we eindelijk met z'niet vieren!

Share This Page