Pff ik ben me kapot geschrokken! Ik was Ymke lekker haar groentehap aan het geven (tuinbonen met rijst en gehakt). Was de eerste keer dan ze tuinbonen at. Hapje was zelf gemaakt en niet helemaal fijn gepureerd, maar ook niet echt stukjes. Bij het eerste hapje kokhalsde ze al, maar ik dacht "niet meteen opgeven". Toch? Ze vond het duidelijk niet echt lekker en at heel langzaam. Op een gegeven moment ging ze kokhalzen, liep rood aan, deed haar hoofd naar voren en haar hele maaginhoud kwam naar buien golven. Ik keek recht haar keel in en zag ook de sap en melk van een paar uur eerder meekomen. Gelukkig ging het meteen daarna weer goed. Heb toen een halve fles gegeven. Wat nu? Komt het iemand bekend voor? Heb vorige week nog bij de HA gezeten omdat ze veel overgeeft, maar die wilde me niet doorverwijzen... CB arts vanmorgen vond het ook niet echt nodig.
Jeetje Gup ! Dat was zeker schrikken ! Wat vreemd hè? Damani heeft het ook 1x gehad, maar daarna nooit meer, het leuke is dat die kinderen erna gewoon vrolijk zijn ! -X-
sja het kan natuulk wel reflux zijn, maar wie weet viel het hapje gewoon verkeerd... Het zou ook kunnen natuulk, wie zal het zeggen? Ik ehb het eens gehad met de kipschotel van bebiri. Kwam er ook ni dezelfde vaart uit, toen ze even later op bedje lag. Heb het haar nog niet weer durven geven, maar ga dat vd week wel nog een keer proberen. Kan verkeerd gevallen zijn... En idd misschien heeft het nu om bij de HApost ook je bezorgdheid neer te leggen.
Is hier ook gebeurd..uiteindelijk heeft het geresulteerd in een ziekenhuisopname vanwege uitdroging.(1 nachtje aan de ORS via een sonde) Ik was ook bij de huisarts geweest op dag 1 en naar de huisartsenpost op dag 5 en op dag 6 zijn we gewoon direct naar het Sophia kinderziekenhuis gereden in R'dam. We moesten direct blijven. Houd plasluiers in de gaten..als ze die niet meer hebben, dan is het foute boel. Let vooral ook op met warm weer en spugen en diarree. Onze dochter had een buikgriepje/virus waardoor ze niets binnen hield. Maar een keertje spugen is niet erg hoor, je hebt zelf toch ook wel eens dat iets niet lekker valt.
Misschien even stoppen met de bijvoeding, even wat rust geven en dan weer beginnen een idee? Onze dochter spuugde in het begin toen we net begonnen met de hapjes alles weer uit incl. de melk die ervoor gedronken was. Wij zijn toen 2-3 weken gestopt met de bijvoeding en weer voorzichtig begonnen, gewoon een hapje of 3 en meer niet, langzaam opgebouwd en daarna is het prima gegaan. Succes in ieder geval met de kleine meid! Liefs, Hanneke!
ik denk zelf dat het aan het hapje heeft gelegen dat ze het niet lekker heeft gevonden misschien of toch een klein stukje wat het kokhalzen heeft opgewekt. mijn zoontje heeft het ook wel eens gehad met erwten dat kreeg ie niet weg bij elk hapje kokhalzen tot ie idd ook over moest geven. ik zou het in de gaten houden maar als het bij deze keer blijft zou ik me niet te druk gaan maken als ze goed drinkt en verder vrolijk is. je gaf zelf al aan dat het de 1e keer was dat ze tuinboontjes kreeg.
Ik denk dat je de HApost niet hoeft te bellen voor 1x overgeven. Net wat Tweety zegt....het kokhalzen kan het overgeven hebben opgewekt. Bij sommige kinderen ligt de "wurgreflex" ook wat hoger (dat betekent dat ze sneller kokhalzen met stukjes...) En ze heeft nog weer lekker melk gehad. Misschien vond ze het niet zo lekker en sommige kinderen spugen sneller dan andere. Je hebt ook kinderen die zich overstuur maken en dan gaan overgeven. Natuurlijk wel in de gaten houden dat ze niet vaak achter elkaar gaat overgeven, maar 1x kan geen kwaad. Sterkte er mee!
sven heeft dit nu meerdere malen gehad, zelfs vanavond nog weer, paars aanlopen en in twee teugen het hele potje er weer uit. dit doet hij enkel als de stukjes te groot of te hard zijn en als het uit een potje komt. ik vind die potjes ook vaak erg droog en net alsof het niet goed gaar is. ik kook alles toch altijd vrij zacht, pureer het dan en dan zitten er ook wel stukjes in, maar die zijn veel zachter. anders toch nog eerst even een tijdje potjes voor 6 maanden geven of eten wat heel fijn gepureerd is? ze hoeven met 6 maanden nog niet echt stukjes. maar zoals je het verteld denk ik neit dat je langs een ha post hoeft, die doet er denk ik niet zoveel mee. het lijkt heel eng, maar hoeft niks ernstigs te zijn.
Heb het ook wel eens gehad met de sperziebonen soms zit er nog zo`n draadje in die dan blijft hangen bij het kokhals reflex gedeelte..En dan gata soms meer mee omhoog dan alleen het eten van zojuist..Maar goed als je het niet vetrouwd dan gewoon nogmaals aan de bel trekken...
nou gelukkig dat meerdere kindjes het wel eens gehad hebben (niet dat het leuk is, maar voor mijn geruststelling) Heel toevallig toch op de huisartsenpost geweest omdat Ymke een uur later opeens 40 graden koorts had! Gelukkig mochten we meteen komen. Hele flinke oorontsteking! De arst zei dat het heel goed kon dat ze daarom niet lekker was en ze daarom ging overgeven. Ze speelde ook al niet echt vandaag en was huilerig. Gelukkig een AB kuur gehad en met 2 dagen moet de koorts over zijn. Ga van de week maar even veilige hapjes geven en alleen maar melk vind ik ook wel een goed idee. Ik had dit hapjes gestoomd trouwens, dat houdt de groente ook harder. Misschien is koken dan een beter idee. Tuinbonen is ook niet echt een zachte groente...
oorontsteking, de arme meid. dan is een stukje in je eten ook snel te veel natuurlijk. gelukkig dat het met twee dagen weer beter moet gaan. lekker veel knuffelen en lekker uitrusten!
mja als het reflux is.. dan huilt ze ook wel hoor dan komt er namelijk maagzuur mee omhoog en heb je ong. continu een geirriteerde slokdarm en dat doet ontzettend pijn!