We weten dat C. Al veel kan voor haar leeftijd. En we weten ook dat D. Een grote inhaalslag heeft gemaakt na zijn 1ste jaar (hij liep toen 5 maanden achter in omwikkeling en heeft fysio gehad). Maar hij kan best veel nog niet. Hij kan nu net bijv zelf op zijn stoeltje, zo'n zachte kinderfauteuil zitten. Hij kan nog niet zelf op zo'n loopautootje gaan zitten. Hij valt heel regelmatig, kan kan ook nog niet van rugligging naar zitstand. We stimuleren hem om dit toch zelf te proberen, maar hij heeft naar mijn idee veel frustratie en ongeduld. Wanneer kon jullie kindje dit? En als je een jaar verder kijkt, hoe is t dan met de grove ontwikkeling? Is dit dan wat meer 'onder controle' of zal ie zo'n stunteltje blijven?
Hoe lang heeft hij fysio gehad? Mijn zoontje van bijna 4 heeft een lage spierspanning en is hypermobiel. Hij was heel laat met alles met zijn grove motoriek. Liep oas toen hij 2 was, en toen hij bijna 3 was kon hij pas op een loopautootje gaan zitten. Nu kan hij nog niet trappen op een driewieler ivm kracht tekort. We gaan weer een kinderfysio laten kijken volgende week. Ik zou als je je zorgen maakt gewoon eens een fysio laten kijken. Maar noem je kindje alsjeblieft geen stunteltje.. Ze kunnen er niets aan doen. Mijn zoontje zal altijd achter blijven lopen met de motoriek. Hij kan niet wat zijn leeftijdsgenootjes kunnen maar kan er gewoon niets aan doen! Het enige is wat fysiotherapie om zijn spieren te sterken. Was jou zoontje ook laat met alles? Hier wel, met 14 mnd zelfstandig zitten/kruipen met 17 mnd/staan met 19 mnd en lopen dus met 24 mnd. Tegen ons is gezegd dat je ons zoontje niet mag vergelijken met b.v een kindje wat al met 13 maanden kon lopen, omdat die de rest ook eerder konden natuurlijk.
Hier loopt mijn zoontje ruim 8 mnd nu achter. Hij krijgt 5x therapie per week en hij gaat nu wat beter vooruit. Hij zit nu op het revalidatiecentrum in een peutergroepje omdat hij psz niet aankan. Hoe vaak heeft hij fysio of krijgt ie dat niet meer?
Ik bedoelde t woord stunteltje ook niet negatief, hij loopt ook nog zo onstabiel en houterig, terwijl ie sinds ie ruim 17 maanden was, los kan lopen. Als ie valt vangt ie zich ook niet op. Hij kon heel veel dingen erg laat. Los zitten rond een jaar geloof ik. Om rollen van rug naar buik sinds een paar weken. Billen schuiven rond 13 maanden.
Hij heeft tot zijn 1ste jaar kindefysio gehad. We hebben er veel aan gehad. Hij maakte zijn toen 5 maanden achterstand weer flink in. Maar t lijkt nu wel weer stil te staan zeg maar. Hoewel ie nu dus wel van de week liet zien dat ie van rug naar buik kan rollen. Hij kan ook nog niet van rugligging naar zitstand bijvoorbeeld. Is dit 'zorgelijk' of hoef ik er niks mee?
Ik zou nog eens langs de fysio gaan. Zij weet wat een jongen gemiddeld moet kunnen en kan kijken of hij nu weer wat achter loopt.
Ik zou er in ieder geval niet naar kijken wat een kindje van die leeftijd nu 'moet kunnen'. Ieder kindje is anders, laatst maakten ze bij het CB weer eens commentaar omdat mijn zoontje niet goed op 2 benen tegelijk omhoog kon springen.. Dit moest hij kunnen volgens hun, en dit terwijl ze van zijn problemen op de hoogte zijn. Hij kan nu een maal niet wat een leeftijdsgenootje misschien kan, so be it. De reden dat ik nu weer fysio met hem ga doen is omdat hij zelf graag wil leren trappen op een fiets..echt zielig. Dus probeer te kijken wat je zoontje wel kan, hij is lang niet zo laat als mijn zoontje. En ik weet dat je stunteltje niet negatief bedoelde hoor.