De zwangerschapstest reageert op het hCG hormoon dat via de baarmoeder in je bloed komt. Dit gebeurt zodra er een innesteling van een bevrucht eitje heeft plaatsgevonden. In die eerste dagen is de zwangerschap erg pril en kwetsbaar en komen ook miskramen voor. Alleen merk je daar verder niets van omdat je menstruatie weer op gang komt. Je kunt dan beter spreken van een afgebroken zwangerschap. Er is immers hCG waargenomen, alleen zet de zwangerschap niet door. Als je dan eerst een zwangerschapstest had die licht positief aangeeft, dan kan dat tot frustraties en teleurstelling leiden. Helaas komt deze zogenaamde vals positieve testuitslag voor bij vrijwel ieder merk zwangerschapstest. Omdat je kortstondig zwanger was geeft de zwangerschapstest een positieve testuitslag. De zwangerschapstest geeft dus ook bij een miskraam of afgebroken zwangerschap 2 streepjes. Met name bij extra gevoelige zwangerschapstesten loop je de kans dat je een vroege zwangerschap waarneemt, maar ook bij een afgebroken zwangerschap kun je eerst een positieve testuitslag krijgen terwijl later je menstruatie inzet. Soms merk je bij een afgebroken zwangerschap dat je cyclus ineens wat langer duurde dan de vorige cyclus. Om eerlijk te zijn geloof ik hier wel in. ik had ook 5 dgn voor NOD een super licht streepje maar wel te zien. daarna blanco ben er wel van overtuigd dat ik zwanger was maar doordat ik te vroeg getest heb ben ik er achter gekomen als ik netjes had gewacht tot vandaag had ik niets geweten.
Nooit geweten dat in kraanwater ook hcg zit dan, er dus een innesteling is geweest van zwanger kraanwater, wat een aantal dagen daarna is foutgegaan Nee ik geloof nooit dat alle heeeeele vage/lichte streepjes van HCG komen!
Sensitest dipsticks hebben bij mij altijd lichte roze streepjes gehad. En ik was echt zeker weten niet zwanger! Die testen komen er bij mij echt niet in hoor. Zelfs als ik een paar dagen voor mijn eisprong testte (om te controleren op valse streepjes) gaf hij een roze streepje aan.
Als je de sensitest dipsticks (per ongeluk) voorbij de max streep in de urine dipt krijg je een positieve uitslag, en niet vaag positief maar gewoon vet positief! Ik heb het uit getest omdat ik me niet kon voorstellen dat het zo was, maar het is echt zo. Er hoeft dus geen hcg in je urine aanwezig te zijn om een positieve sensitest zwangerschapstest te krijgen. Ik heb het overigens uitgeprobeerd met urine, geen idee eigenlijk of dit ook zo is met kraanwater. Ik heb eens gelezen dat 50 a 60% van de bevruchtingen niet leidt tot zwangerschap en voortijdig wordt afgebroken dus ik geloof ook wel dat er niet vaak vals positief wordt getest.
Het enige dat ik weet is dat die van KV 2v5 niet vals positief testen. Dat denken velen wel, maar die zijn gewoon veel te vroeg gaan testen. En als ze niet duidelijker worden dan gaat het soms mis. Zoals bij mij. Was iets meer dan 5 weken op weg en ze werden niet donkerder. Nu zondag vmk gehad toch ff testen en deze bleef helemaal wit. Dus de verhalen dat die tegenwoordig vals positief testen geloof ik niet. Het is alleen een nadeel dat ze zo vroeg al positief testen. Als ze gewoon met een hoger HCG gehalte zouden werken zijn ze perfect. Zo mijn bijdrage is geleverd.
Tuurlijk heb je ook slechte testen die vals positief geven, maar ik ben het wel met Inggrid eens. Het schijnt dat meer dan 50% van alle bevruchtingen fout gaan (ken de preciese cijfers niet maar het is echt enorm). Als je met heel gevoelige testen of voor je NOD test, is een test niet per definitie vals positief, maar kan er ook sprake zijn van een verkeerd gelopen bevruchting die gewoon via de natuurlijke weg (menstruatie) naar buiten gaan.
Ik kan me hier ook in vinden. Ben ervan overtuigd dat het bij mij zo gegaan is vorige ronde. Had al bloedverlies op dag 25, maar dat hield niet lang aan dus wilde ik toch graag weten of het mijn ongi was of niet. Toen had ik op dag 29 een lichte, maar wel duidelijke test. Daarna werden ze steeds lichter dus denk dat er inderdaad wel even een vruchtje geweest is, maar dat het al heel vroeg is afgstoten.
Ik denk dat er ook echt wel testen zijn die vals aangeven dat je zwanger bent.(zoals die met kraanwater of mannelijke urine) maar ik denk de testen die hier als vals aangeduid worden dat het meerendeel niet vals is maar een mini zwangerschap is geweest en eigenlijk gelijk weer mis gegaan is.
zoiets kom je nooit te weten als je vroeg test, of het vals is of niet. Dat is het nadeel van vroeg testen....want wanneer is het vals en wanneer niet?? Daar kom je nooit achter, omdat je gewoon je ongie krijgt. En als je je ongie wat later krijgt kan het ook komen door het te 'druk' maken of er teveel mee bezig te zijn.... Maar dat vindt ik...ik vindt dat je pas van een miskraam kan praten als je het streepje wel wat duidelijker heb zien worden en dan in ene negatief....maar zoals ik al eerder zei dat is mijn mening