(valse) kroep

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door giebel, 7 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Dag, mijn dochter van 3,5 heeft dit gister voor het eerst gehad. Werd benauwd hoestend wakker,zwaar ademen, toen overgeven en de benauwdheid bleef, de paniek daardoor ook.

Vd zekerheid de ha post gebeld v advies en fijn, ik werd bovenaan de wachtlijst gezet en dus meteen terug gebeld. Advies was half uur douchen of iig stomen bij de douche. Dat hielp idd goed, daarna was het over. Wel vd zekerheid bij ons in bed geslapen en niks meer gebeurd, slaapt nu nog.

Wat ik me af vraag, kan het vaker gebeuren nu ze t eenmaal een keer gehad heeft? Heeft 1 v jullie ervaring daarmee? Of kan het ook eenmalig zijn? Sowieso gebeurd het toch alleen tijdens het slapen?

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier is het tot nu toe eenmalig geweest. Dat was een dik jaar of anderhalf jaar geleden.

Manom vindt dit leuk.
  3. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Mijn dochter was er heel gevoelig voor. Heeft t heel vaak gehad als klein meisje (nu 13). Inderdaad stomen in de badkamer. Ze heeft ook nog een puf gehad, hielp om wel wat. Mn met oostenwind had ze veel last.

4. Kattekit

Kattekit Bekend lid

10 okt 2011
    532
    0
    0
    Ja ze kunnen het vaker krijgen. Mijn dochter heeft het ook een paar keer gehad. Wat goed hielp was om voor het slapen gaan lekker te stomen. Bedje fied hoog met het hoofdeind. Als het echt niet wil tijdens een aanval werkt naar buiten gaan (de kou in, wel met warme doek /jasje natuurlijk). Hierop kwam ze er elke keer uit.
    Ik heb het zelf ook gehad, bij mij werkte dit laatste nog het beste.

5. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje van 20 maanden heeft het tot nu toe twee keer gehad, dus ze kan het zeker vaker krijgen. Bij mijn dochter begon het steeds gewoon overdag. Ze werd wakker met een hese stem en in de loop van de dag werd ze steeds benauwder. Het schijnt wel meestal 's nachts te beginnen, vandaar dat de artsen het bij mijn dochtertje pas laat herkenden als kroep. Eenmaal in het ziekenhuis (na ruime dag benauwdheid) kreeg ze pas dat typische hoesten.

Wat bij mijn dochter het allerbeste hielp was de kou in. Ze had beide aanvallen in de winter, dus dat kwam goed uit. Ik ging een stuk met haar wandelen door de vrieskou en het ging meteen stukken beter met haar.

6. Eameltsje

Eameltsje Actief lid

11 mrt 2014
    146
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter heeft het een keer of 5 gehad (zij is nu 6) en mijn zoontje 2x (hij is nu 3)

7. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    #7 Esmaralda, 8 sep 2015
    Laatst bewerkt: 8 sep 2015
    Mijn oudste had het tot een jaar of 3 echt heel vaak, denk wel wekelijks. Vooral als het vochtig weer buiten was. Je hoorde het soms al aankomen, dan had hij met inademen en hoesten al zo'n zeehondenblafje wat lichtjes en snachts was het dan raak.
    Hij had/heeft het heel erg. We zijn 3x naar het ziekenhuis ervoor geweest omdat hij er niet uitkwam. Daar kreeg hij dexamethason en dat werkte heel goed. Het was dan wel steeds twijfelachtig of hij naar huis mocht, maar hij mocht altijd naar huis. Dus het ging goed.

Een paar maanden geleden had hij het heel erg, maar dat is wel uitzonderlijk hoor, dus laat je niet bang maken door mij. Hij ging slapen en we hoorde hem opeens heel erg naar adem happen en dat hoestje erbij. Mijn man kwam naar beneden en hij hing slap in mijn man zijn armen. Ik ben eerste hulpverlener bij het Rode Kruis en mag zuurstof toedienen, alleen ik heb dat niet thuis. Maar daardoor zag ik wel dat dat niet goed was, het koste hem echt teveel moeite om te ademen. Ik heb daardoor wel een saturatie meter thuis en heb die om zijn vinger gedaan en zijn saturatie was 83% (moet 100%, mag ook iets lager) en zijn hartslag was 193!
    Daardoor de huisartsenpost gebeld en die gaf me meteen een kinderarts aan de telefoon en die stuurde een ambulance. De ambulance kwam ook echt met alle toeters en bellen aanrijden, was echt even schrikken. In het ziekenhuis kreeg hij weer dexamethason en werd hij opgenomen, want hij had ook een keel en amandelontsteking erbij, dus ook antibiotica.

Maar in het algemeen als hij een normale pseudokroep aanval heeft werkt buiten rond lopen het beste. In de warmte van de douche raakt hij in paniek en dat maakt hem nog benauwder, en buiten zit hij dan in de kinderwagen, daar past hij nog net in haha.
    Het ziekenhuis hier zei ook dat stomen in de douche achterhaald is.

Het is idd zo dat kroep vaak snachts begint en soms een paar nachten aanhoud. Maar je kan soms wel horen dat het eraan zit te komen overdag.

De jongste heeft het 4x gehad, maar veel lichter. Die heeft astma en zit aan de puffers (Qvar en ventolin) dus misschien daarom zijn ze lichter.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze dochter heeft het als baby een paar keer gehad en blijft er gevoelig voor. Als ze verkouden is en flink hoest kan ze nogsteeds weleens pseudo kroep krijgen. Een paar keer per winter zeg maar. Het blijft enorm vervelend en het is fijn als je het samen op kan lossen, de ene ermee op schoot en gerust stellen, de andere vast de badkamer stomen. Vooral rustig blijven. Enneh als alleen stomen niet lukt, stomen, dan een warme deken om en naar buiten lopen. Dan weer terug in de badkamer. Warm-koud helpt erg goed!

9. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63

Klopt hoewel de hap dit nog steeds adviseerd te stomen , spreekt de ka dit tegen en zegt trek een jas aan en ga naar buiten

Hier 3 x valse kroeos gehad en na de neusamandelen verwijderd doir konstant verkouden geen aanvallen hier meer gehad

Deel Deze Pagina