Zeker vals!! Zou ook even contact opnemen met je bank, ze willen dit soort dingen altijd graag horen.....
Vals. Smsje terug sturen dat je je wachtwoord bent vergeten en of ze je willen helpen. Als ze je proberen te "helpen" je van de domme houden en steeds zeggen dat het niet lukt of om onzin vragen. Kun je even lol hebben en met eikels sollen, mits ze reageren natuurlijk!
Reageren wordt sterk afgeraden. Door een reactie weten ze dat het nummer in gebruik is. Op basis van een SMS kunnen ze echt ontzettend veel achterhalen, daar schrik ik altijd van. Nooit reageren op dit soort berichten, mails ETC. Familie werkt als expert getuige in digitale strafzaken en wij krijg er regelmatig 'college' over de ellende die gevonden wordt. Als je op de link klikt krijgen zij bevestiging van het feit dat jouw nummer actief is. Als je verbonden bent met de WiFi kunnen ze je adres localiseren en afhankelijk van je beveiliging kunnen ze het netwerk in. Zodra ze daar binnen zijn hebben ze toegang tot alles wat aan bestanden op je computer staat (foto's van kinderen, bedrijfsinformatie etc.) waardoor je makkelijker chantabel bent. Ook kunnen ze zelf dingen op jouw computer opslaan die bijvoorbeeld strafbaar zijn, politie heeft hier ontzettend veel problemen mee omdat kinderporno bijvoorbeeld vaak opgeslagen wordt op computers van derden. Een andere mogelijkheid is dat er een key-logger wordt geïnstalleerd waarmee ze alles wat jij intypt (wachtwoorden) kunnen achterhalen.
Ik denk dat je eerst wat moet hebben ingevuld. Ik zou voor de zekerheid je rekening in de gaten houden. Ik heb ook eens per abuis een linkje aangeklikt maar gelukkig toen geen rare dingen, Gebeuren maar rare dingen met die telefoons, pas was ik drie keer gebeld vanuit Algerije, ook zo’n foute truc
Beste tip die ik ooit heb gehad. Instanties die je naam kennen spreken je (in beginsel) altijd aan met je naam en nooit met geachte heer/mevrouw. ik ben er toen op gaan letten en het klopt echt vrijwel altijd.
Ik werk toevallig bij een dergelijk bedrijf en idd een bank zal dit niet per sms doen. Sterker nog, als iemand zijn "nieuwe" betaalpas niet gebruikt vervalt de oude vanzelf en zul je wel moeten. Nooit communiceren per sms klopt niet maar denk dan aan afspraakherinneringen ofzo. Wat Flamingooo zegt klopt ook, altijd bij naam!
En toch doen we dat wel. Alleen vragen we dan om zelf contact op te nemen en zetten daar absoluut geen link in naar een website. Zelfs het nummer van de bank zet ik er niet in.