Ik las een artikel over zelftesten. Geen idee in hoeverre dat allemaal klopt hoor. “Maar hoe kan dat dan? Positief thuis, negatief bij de GGD. We vragen het aan Mariet Feltkamp, viroloog bij het LUMC in Leiden. Zij zegt dat 'geen enkele test compleet foutloos is'. Feltkamp: "Dat is een soort disclaimer, want geen enkele test is 100 procent betrouwbaar." Maar ze vindt vals-positieve antigeentests wel opvallend, omdat je het eerder andersom verwacht. En toch weet zij twee oorzaken te noemen hoe dit toch kan gebeuren. De eerste: cola. Of andere dranken met een hoge zuurgraad. "De antigeentest is gevoelig voor zuur en cola is onwijs zuur spul. Dat proef je niet omdat er ook zoveel suiker in zit, maar als je net een glas cola hebt gedronken en daarna een zelftest doet, kan de test positief zijn. De test herkent dan dus bepaalde zaken als het virus, die niet het virus zijn." Een tweede oorzaak is minder onschuldig. Want ook een nieuwe coronavariant kan ervoor zorgen dat de PCR-test minder goed werkt. Zo werd de alfavariant in Groot-Brittannië ook ontdekt, zegt Feltkamp. De test focuste zich daar op drie zogenoemde 'targets', maar één van die targets werd niet meer opgemerkt. Verder onderzoek bracht de nieuwe variant aan het licht. Als dat nu zo zou zijn, kan de zelftest - die test op eiwitten - nog wel positief zijn. De PCR-test zou vervolgens in het genetisch materiaal geen virus meer ontdekken. Niet heel waarschijnlijk in dit geval, maar het kan. Mocht het toch zo zijn, dan moet de PCR-test worden aangepast zodat hij alle varianten aantoont, zegt Feltkamp.” Het hele artikel: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5267261/een-positieve-zelftest-maar-negatief-bij-de-ggd-hoe-kan-dat
Maar hoe verklaar je die van mij? Wel positief op PCR afgelopen vrijdag en nu al een week (dus ervoor en erna) negatieve zelftesten. En ik haal ze ook door mijn keel, mijn man en zoontjes heb ik alledrie met de zelftest positief getest. Dat werkte prima. Mijn verklaring is dat ik zo weinig virus heb dat de zelftest het niet oppakt, ik heb ook geen klachten (afgezien van mijn normale allergie klachten). Het is wel een beetje frustrerend, nu kan ik met mijn allergie daar ook niet meer op vertrouwen.
Daar kon je nog wel eens gelijk in hebben. Volgens mij werken sommige zelftesten minder goed bij Corona zonder klachten. Een pcr test pikt een hele kleine hoeveelheid virus op en vermenigvuldigd dit. hieronder een stukje gevonden op Google over hoe een pcr test werkt: Als het virus in het slijm aanwezig is, maakt deze test kopietjes van een deel van het virus. Een stukje genetisch materiaal van het virus wordt sterk vermenigvuldigd, om het aan te kunnen tonen. Dit heet ook wel een vermenigvuldigingstest. De PCR-test heeft een hoge gevoeligheid. Dat betekent dat de PCR-test het virus ook oppikt bij iemand die weinig virus bij zich draagt of weinig virus meer bij zich draagt.
Mijn zoon die regelmatig bij bepaalde merken een lichtpositieve zelftest heeft drinkt nooit cola. Hij drinkt meestal water, soms sap. De testen doen we vaak in de ochtend, nog voor het ontbijt. Dan zit er echt geen sap in de neus. Ik heb trouwens pas cola op een zelftest gegooid, maar die test werd niet positief. Wij hebben nooit Coca cola, maar altijd een b-merk. Wie weet scheelt dat ook nog... Ik heb echt geen idee hoe het kan deze verschillen, maar als ik daarna bij de GGD een negatieve test krijg (bij gewone verkoudheid klachten) ga ik dus er maar gewoon vanuit dat de pcr klopt.
Thanks, dan blijf ik bij die theorie het blijft vreemd, zo vaak getest, ben ik na bijna 2 jaar positief, pakt hij hem niet. Heel eerlijk, als ik vrijdag geen PCR had laten doen, had ik niet geweten dat ik positief zou zijn. Voorlopig ben ik er even vanaf.
Ja hoor, zou ik ook gewoon blijven doen hoor! Anders kunnen we niks meer. Neem aan dat de vals positieve testen die jullie hadden ook geen knallers waren? Ik weet eerlijk gezegd ook niet zo goed wat ik over dat cola verhaal denken moet, maar dacht ik deel het toch even
Mijn dochter van 4 had dit ook, als ik haar niet getest had dan had ik nooit geweten dat ze Corona heeft gehad. Ja fijn, dan heb je het maar gehad. Ondanks geen klachten maak je toch antistoffen aan
Nee, dat waren van die lichte streepjes. Ander merk gepakt en negatief. Dat merk is dus duidelijk niet onze favoriet! Ik had een testding over dus ik dacht laat ik het eens testen. (Zoon van 10 ging ik testen en ik had alles klaarliggen op tafel. Ik zet het buisje met vloeistof altijd in een knijper. Staat het mooi stevig. Komt zoon eraan: "hè zit er ook een knijper bij" en pakt meteen de knijper met buisje op en draait het om. Flats, zo alle vloeistof over de tafel En bedankt!)
Aarrghh heerlijk hè dat zou mijn dochter van bijna 10 ook zo kunnen doen haha. Beetje jammer! Maar idd lichte streepjes kunnen eerder valse streepjes dan knallers denk ik.
Ik ben behoorlijk ziek en bleef maar negatieve zelftests houden (twee verschillende merken). Toch maar naar ggd en ja hoor, positieve pcr. Zelfs de zelftest die ik ná de pcr deed was negatief. Schiet mij maar lek hoor.
Bij ons blijven de zelftesten ook negatief, Met appelsap worden ze wel positief heeft onze puber getest.
Daarom is dat testen voor toegang of überhaupt nu het hele testen met zelftesten ook maar schijn veilig. Maar goed je kan er het een en ander uit halen maar er zullen er ook zat gemist worden.
Mijn dochter drinkt ook geen cola. Testen waren positief, maar niet knal. PCR was negatief en medewerker van de GGD zei dat ze uit quarantaine mocht. Zij is dus vandaag ook weer naar school. Ze heeft alleen af en toe een soort van kikker in de keel, maar dat heeft ze bijna elke winter en dan ook de hele winter.
Ik heb gister beide testen laten doen nav 2 positieve zelftesten. Tvt was negatief, pcr was positief.
Ik kreeg van een collega de tip om bij het afnemen van een zelftest ook de keel (voorzichtig) mee te nemen. Het schijnt dat deze nieuwe variant vooral in de keel zit? Wij hebben met alleen een neustest negatief getest, met keel erbij was de zelftest positief. En vervolgens was de test bij de GGD ook positief.
Ik denk dat het beter is dat ze stoppen met dat massale testen, want volgens mij helpt het nog maar weinig. Heb al veel gevallen gehoord van vals negatief (of positief) en zo glippen ze er toch doorheen en virus gaat nu zo hard rond dat er geen beginnen aan is. Blijkbaar zal iedereen het wel een keer krijgen en ik beschouw het nu maar als een gewone wintergriep. Met klachten zou ik nog een zelftest doen, maar negatief is negatief.
Ik heb alle varianten geprobeerd. Alleen neus. Alleen keel. Eerst keel dan neus. Alles negatief. Het ziek zijn begon overigens met keelpijn inderdaad. Edit: wel een goede tip trouwens, ook voor anderen!