Valt er te onderhandelen bij CAO gehandicapten zorg

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 23 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    En met name in salaris? Ik zit nu in schaal 45 CAO VVT, ik ben verpleegkundige. Nu heb ik een leuke vacature gezien die valt onder CAO gehandicapten zorg, schaal 35. Ik zou beduidend minder verdienen en zou meer moeten werken om een beetje in de buurt te komen. Ik heb de diploma's die ze vragen, heb ook de SPW afgerond. Nu kunnen we wel wat inleveren maar dat zou betekenen dat we heel veel moeten laten. Ik zie overigs andere vacatures in de gehandicapten zorg in schaal 40 maar dat is niet precies wat ik zoek qua werk. Dat zou wel meer in de buurt komen qua schaal. Heeft iemand ervaring hier mee? is daar nog ruimte in om te onderhandelen?
     
    MamaChantal vindt dit leuk.
  2. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Volgensmij is het redelijk vast qua functiegroep.
    Meestal is het 35 bij begeleider, 40 bij persoonlijk begeleider.
    Er zijn wel functiejaren dus ik zou dan kijken of je die (deels?)erbij kan krijgen, maar dat ligt aan de functie waarop je solliciteert denk ik.
     
  3. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    Lang geleden dat ik er gewerkt heb, ik denk zo'n 5 jaar, maar in die tijd was het niet te doen. Ik vond het leuk werk maar zwaar onder betaald. Ik heb daar 1 jaar gewerkt als verpleegkundige in schaal 35 en onderhandelen over salaris was toen niet mogelijk. Maargoed, ik was toen ook 21 en net afgestudeerd dus misschien dat het dan ook moeilijker is om te onderhandelen.
     
  4. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.310
    7.260
    113
    Je kan niet over de schaal onderhandelen want deze is aan een functie gekoppeld. Je kan enkel over de functiejaren onderhandelen.

    Edti: schaal 35 is begeleider (niveau 3)
    Schaal 40 is persoonlijk begeleider (niveau 4)

    Echter, als je op een complexe groep staat dan zit begeleider complexe zorg in 40 en persoonlijk begeleider complexe zorg in 45.

    Daarnaast heb je soms ook ambulante functies die ook in 40+45 ingeschaald zijn.

    Nog een edit: gehandicaptenzorg zit ook verlegen om verpleegkundig personeel! Dan heb je mogelijk ook net een andere functiebenaming en mogelijk wel schaal 40/45. In sommige gevallen zelfs 50.
     
    MamaChantal vindt dit leuk.
  5. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    Dat het zwaar onder betaald word merk ik nu ook :O Ze vragen het zelfde niveau als wat ik nu ben op verpleegkundige niveau ( niveau 4 in mijn geval) maar betalen voor niveau 3 en niveau 4 het zelfde. Het is een functie wat ik altijd al erg leuk heb gevonden, mijn moeder doet het ook. Nu zit ik in de positie dat ik echt wat anders wil, ga ik er voor kijken maar ga ik er gewoon 700 euro op achteruit. Dat is wel heel veel.
     
  6. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    Ja de jaren bedoelde ik eigenlijk ook idd. Maar hoe kan het dan dat ze bij deze functie niveau 3 of 4 vragen en de schaal 35 is? 40 zou al iets beter zijn voor mij.

    Nadeel is ook dat ik heel vaak lees over ervaring, ze zoeken een ervaren medewerker. Dat ben ik uiteraard niet, niet op dit vakgebied.
     
  7. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    Je kan ect onderhandelen over aantal functirjaren maar dan zit je wel veel sneller aan de bovengrens en gaat je salaris niet meer omhoog.
    Voor schaal 35 ben je eigenlijk overgekwalificeerd.
     
  8. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.310
    7.260
    113
    Ik denk dat je met jouw ervaring als verpleegkundige goeie kans maakt in de gehandicaptenzorg.

    Als er niveau 3 of 4 wordt gevraagd is dat waarschijnlijk een vacature van reguliere begeleider die je hebt gezien, klopt dat?
    Het minimale niveau is 3, maar 4 mag dus ook. Zelfs 5 of 6 zou mogen, ik ben ooit begonnen met HBO (niveau 6) als begeleider in schaal 35. Inmiddels al lang niet meer werkzaam op de vloer, maar in HR :)
     
  9. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    Ik zou idd goed in de vacature passen. Het is ook regelarm en ik werk nu 8 jaar in een organisatie die ook regelarm is. Daarnaast is het voor iemand met interesse of ervaring met LVB en dat heb ik absoluut dus ook voor beginners in deze sector. Het is inderdaad een begeleiders functie, voor LVB in een huis met 18 bewoners. Ik weet deels hoe het gaat, ben heel vaak mee geweest met mijn moeder. Het lijkt mij een enorm leuke functie maar dat salaris is gewoon demotiverend. 200/300 euro minder is acceptabel maar 700 is gewoon te veel. Ik moet ook meer opvang hebben, en meer werken ( is geen punt) maar er staat dus weinig tegenover eigenlijk. Zo jammer.
     
  10. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    Ze vragen niveau 3 of 4, dus dat is dan toch wel het zelfde als wat ik nu doe ( niveau 4). Andere cao maar wel zelfde niveau.
     
  11. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    Ja dan zou je dus alleen over de functiejaren kunnen onderhandelen, maar dan zit je dus ook sneller aan je max en kan je niet verder doorgroeien. Dat is het kromme van die functieschalen en het feit dat ze je niet in andere schalen zetten vanwege andere taken.
     
  12. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113

    O sorry, ik las verkeerd. Dacht dat je sph af had gerond.
     
  13. Lottie987

    Lottie987 Bekend lid

    17 mei 2019
    538
    347
    63
    Vrouw
    Denk dat je vooral moet onderhandelen over op welke trede je instapt. Zie namelijk dat er tussen 35 en 40 maar 100 euro verschil zijn aan het einde van de schaal, dat is netto amper verschil natuurlijk
     
  14. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    Jij werkt in de gehandicapten zorg? :)

    Op zich zou ik het geen probleem vinden om aan mijn max te komen, het is niet dat ik nu in die 8 jaar zoveel ben gestegen qua salaris. Wel zou ik een beetje een leuk salaris willen hebben, naast een leuke baan uiteraard. ORT zou ik wel nog meer krijgen dan nu, dat is nu vrij weinig omdat wij geen lange avonddiensten hebben.
     
  15. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik zou gewoon onderhandelen. Nee heb je, ja kan je krijgen. Ik heb altijd meer verdiend dan mijn collega's door brutaal onderhandelen. Er zijn tekorten, dus misschien is er wel wat ge halen.
     
  16. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Juridisch gezien geldt dat er twee soorten cao zijn: de minimum cao en de standaard cao. Van de eerste mag worden afgeweken ten voordele van de werknemer (met andere woorden: onderhandelen voor beter loon of voorwaarden is juridisch toegestaan), van de tweede mag niet worden afgeweken (dus ook niet als dag beter voor de werknemer zou zijn zoals bijv hoger loon). De cao gehandicaptenzorg is een standaard cao dus echt afwijken van de cao qua loon etc is niet mogelijk: de werkgever kan dan idd hooguit “creatief” zijn met indelen in schaal en trede.
     
  17. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.310
    7.260
    113
    Dat is niet helemaal waar wat je zegt: je mag in het voordeel van de medewerker wel afwijken. Dat komt niet vaak voor, maar bij uitzondering soms wel.
     
  18. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ik ben ook dit werk gaan doen uit een ander werkveld. Ik heb aangegeven dit graag te gaan doen maar 700 euro was voor mij niet te overbruggen. Toen zijn zij mij tegemoet gekomen... dus het kan zeker wel.
     
  19. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Bij de standaard cao dus - helaas voor ts - niet.
     
  20. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.310
    7.260
    113
    Dat is dus niet waar wat je zegt. Ik snap dat je dat op internet overal leest, maar dat is niet zo zwart wit als dat je dus zou denken.
     

Deel Deze Pagina