Valt er te onderhandelen bij CAO gehandicapten zorg

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 23 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    #21 SydneyGirl, 23 okt 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 okt 2021
    Dat is de norm. Mag ik vragen waar de nuance uit volgt? En ik bedoel dit niet aanvallend maar is oprechte interesse: sinds het volgen van de vakken arbeidsrecht en collectief arbeidsrecht tijdens mijn rechtenstudie ben ik nooit meer in het arbeidsrecht specifiek werkzaam geweest dus kennis wellicht niet meer up to date!
     
  2. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    736
    1.505
    93
    Ik zat in schaal 40: persoonlijk begeleider en ik ben zelf terug gestapt naar de functie begeleider in schaal 35. Ik heb een contract van 28 uur en ik heb nu in schaal €25 netto per maand minder dan dat ik had in schaal 40. Al mijn collega’s die persoonlijk begeleider zijn verdienen minder dan ik, omdat zij er korter werken en ik in mijn eindtrede zit. Je kan onderhandelen over in welke trede je instapt. Ik had een collega die uit een andere sector kwam, maar in trede 8 ofzo werd gezet. Qua doelgroep LVB is het ervaring hebben met het leven, moeder zijn, etc ook waardevolle ervaring.
     
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.966
    113
    noord holland
    Je kunt het altijd proberen.
    Ik acht in principe de kans klein omdat ze de schaal aan de functie koppelen. Maar goed, wie niet waagt die sowieso niet wint, toch? :)
    Ik heb zelf in die sector gewerkt en ik heb het altijd al bijzonder gevonden dat keer op keer gezegd werd dat ze eigenlijk wel een paar HBO'ers erbij zouden willen maar ja als je daar schaal 35 voor biedt kom je er niet. Dat is gewoon niet realistisch, hoger geschoolde werknemers willen en ze ondertussen niet betalen naar 'waarde'.
    En helemaal prima hoor als je HBO gedaan hebt en je wil graag op een bepaalde functie werken die je ook met MBO kan, dat maakt echt niet uit!
    Doe vooral waar je gelukkig van wordt.
    Ik bedoel juist dat ze dus de waarde van een HBO erkennen maar ze niet naar waarde willen uitbetalen. Dat ze echt wel verschil merken en er graag een paar collega's van in het team bij zouden willen, maar het niet kunnen bieden.
     
    flipflop vindt dit leuk.
  4. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.522
    3.213
    113
    Vrouw
    Nee, wel gedaan:)
    Als je het niet vervelend vind dan zou je dat zeker kunnen vragen!
     
  5. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief


    @M061987 jammer dat je je stelling niet nader onderbouwt. Ik kom toch echt nergens jurisprudentie tegen waaruit volgt dat wat jij zegt klopt. Sterker nog, meest recent oordeelde het Hof Den Haag nog dat afspraken afwijkend van de standaard cao anders dan dat de cao erin voorziet of via de onderhandelingspartners echt niet gaat. Dat het in de praktijk gebeurt betekent niet dat dit juridisch klopt en kan cao gebonden werkgevers wel degelijk in de problemen brengen.
     
  6. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.364
    7.277
    113
    Ik heb geen zin in discussie dus vandaar dat ik niet meer ga reageren.
    Het is wel degelijk mogelijk om al dan niet tijdelijk maatwerk te leveren. Pas op met precedent scheppen, maar mogelijk is het zeker.
     
  7. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Tsja, als je het niet wilt uitleggen onder het mom van discussie, waar ik zoals gezegd ook niet naar op zoek ben, dan zal het wel altijd een mysterie blijven.
     
  8. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    @TS wij zoeken verpleegkundigen met een MBO4 SW (in het bijzonder PBSD) en je ervaring met LVB komt ook zeker van pas! Er kan bij ons ook verder gestudeerd worden in betaalde tijd. Goede voorwaarden, werk voor de overheid (justitiële psychiatrie). Als je interesse hebt, stuur me maar een PB :)
     
  9. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    Heb nog even opgezocht wat schaal 35 inhoudt, maar dat is een stuk minder dan schaal 8 overheid.

    Screenshot_20211025-081414__01.jpg

    Het is bij ons natuurlijk een andere doelgroep, daar moet je maar net tegen kunnen. Maar het is niet zo gevaarlijk als mensen soms denken. Veiligheid staat hoog in het vaandel.
     
  10. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.102
    5.279
    113
    Sorry nog niet gereageerd op je bericht! bedankt voor je berichtje. Ik weet niet zo goed of dat mij ligt.
     
  11. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.102
    5.279
    113
    Echt bizar inderdaad, zo trek je geen personeel aan. Kijk ik hoef echt niet goud geld te verdienen, in die sector zit ik helemaal niet. Ik vind het gewoon enorm jammer dat het zo slecht betaald, ik had het werk graag gedaan maar ik moet nu toch weer kijken naar een verpleegkundige baan ( terwijl ik dat juist niet wil, wil graag de begeleidende kant op)
     
  12. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.205
    149
    63
    .
    Ik vind schaal 35 inderdaad laag en zeker voor LVB groepen. Ik heb jaren op LVB groepen voor jongeren gewerkt. Deze groepen waren allemaal ingeschaald in schaal 45.
    De organisatie waar ik nu werkzaam ben zitten persoonlijke begeleiders in schaal 40 en ambulante begeleiders in 45.
    Ik zou eens bij andere organisaties kijken.
     
  13. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.102
    5.279
    113
    Er zijn er 2 in mijn omgeving qua organisaties, de een is 35 en de ander soms 40 maar dan is de zorgzwaarte ook hoger dus daar zit misschien verschil in.
     

Deel Deze Pagina