Spraak bij kindje van bijna 2 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door DastyQueen, 17 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Mijn dochter word volgende maand 2 en gaat dan naar de peuterspeelzaal. Op dit moment praat ze nog erg met losse woorden (ze kent wel heel veel woorden). Heel soms plakt ze 2 woorden aan elkaar maar dat is meer uitzondering dan gewoonte. Ook is de uitspraak niet al te best. Wij weten wat ze zegt maar voor een vreemde kan dit nog lastig worden.
    Ik weet dat elk kind anders is maar toen mijn zoon haar leeftijd had maakte hij echt al hele zinnen. Hij kon na zijn eerste dag psz echt vertellen hoe zijn dag was en wat hij had gedaan. Dat zie ik dochter over een maand niet doen. Ik vraag me echt nu af of dochter niet gigantisch achter loopt qua spraak. (of was zoon dan al vroeg met praten?)
    Hoe praten jullie kinderen van bijna 2 jaar. Zijn alle woorden die ze zeggen duidelijk? En vormen ze al hele zinnen?

2. Glimmer

Glimmer Niet meer actief

N & M waren heel snel, kletsen met twee jaar hele zinnen en zongen Nederlands en Engelstalige liedjes mee.

V daarentegen is ontzettend langzaam, zei tot vlak voor haar tweede verjaardag denk ik zo’n 10 verstaanbare woorden. Maar sinds een paar weken is de knop om en nu komen er elke dag nieuwe woorden bij.

3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.151
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dafne sprak met 19 maanden al met 4-woordzinnetjes en met 2 jaar al hele lange zinnen, heel veel woordjes. Ook duidelijk en amper woordjes die ze verkeerd uitsprak. Maar die was ook er vlot ermee, en nog steeds.
    Ik zou bij jouw dochter miss nog even afwachten hoe het gaat als ze eenmaal op psz zit. Ik ken kindjes zat van net 2 die nog niet zo heel veel praten, maar die ineens een enorme inhaalslag maakten.
    Als ze over een paar maanden nog niet echt vooruit is gegaan, kun je altijd nog verder kijken.

DastyQueen vindt dit leuk.
  4. wachtend

wachtend Niet meer actief

Hier sprak onze dochter heel weinig. Durfde ook niet te praten had wel een hele hoge woordenschat (moesten woorden aankruisen die ze zei) maar het uitspreken waar andere mensen bij waren echt niet!

Nu is ze bijna 3 en kletst aan 1 stuk door! Ook echt volzinnen. Tegen vreemde praten doet ze nog steeds niet graag maar bij mensen waar ze zich vertrouwd voelt gaat het erg goed!

5. DastyQueen

Mijn zoon zong met 2 jaar ook al inderdaad engelse liedjes mee. Mijn vriendin werd 21 toen hij 26 maanden was en ik heb een filmpje dat hij samen met de zanger die die avond optrad op het podium if you dont know me by now zingt voor mijn vriendin.

Hoe oud is V nu of was ze dat die knop om ging?

Ik vraag me af wanneer ik aan de bel moet gaan trekken mbt haar spraak.

Glimmer vindt dit leuk.
  6. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Herkenbaar, dochter wordt in mei 2 maar praat nog nauwelijks. Wel losse woordjes zoals worst maar geen zinnetjes. Bij zoon ook zo gegaan maar daar weet ik het aan de kno problemen. (Bij dochter ook).

Leeftijdsgenootjes maken al hele zinnen merk ik.
    Maar mijn dochter is motorisch erg vlot en andere weer niet.

Bij 2 jaar ga ik het aankaarten bij het cb, maar ik doe al veel om de ontwikkeling te stimuleren. Dochter gaat ook al naar kdv sinds 4 mnd

7. DastyQueen

Voorbeeld nu...
    Als we het liedje klap eens in de handjes zingen zingt zij:
    klappie klappie blij
    .... bij
    .... hoog
    .... zij
    ... bij
    de stippeltjes is allemaal geneurie

8. DastyQueen

Mijn dochter is motorisch ook heel sterk. Liep met 10 maanden al los, gaat op een 2 wiel loopfiets als een speer de tuin door kan goed klimmen springen enz.
    Naar een kdv gaat ze niet ik ben thuis met haar.

Mijn zoon had ook veel kno problemen (lijmoren en 3x buisjes gehad en keel en neusamandelen verwijderd) maar had veel oorontstekingen. Dat heeft dochter niet dus vermoed niet dat het probleem haar oortjes zijn.

9. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Dochter was heel snel met praten (praat nog steeds erg graag ;))
    Zoon was veel later.

Hij moest met 2 jaar op controle bij consultatiebureau. Hij kreeg plaatjes te zien en moest zeggen wat het was. Daar bleek dat hij niet goed sprak. Ik merkte dat hij er ook geen zin in had. Hij was zeurderig en wilde ook niet op schoot zitten. De verpleegkundige wilde dat ik een half jaar later terug kwam om weer te testen. Toen we gingen zitten vroeg zoontje aan mij 'Mama, mag ik met de blokjes spelen?'.
    We konden gelijk weer gaan, hahaha. Verpleegkundige was zeer tevreden over zijn spraak.

10. yoshi

yoshi Actief lid

12 aug 2015
    362
    45
    28
    Mijn zoontje sprak met de 2 jaar een paar losse woordjes. Nu gewoon gemiddeld. We hebben toen hij ruim 2 was 3 maanden logopedie gehad.
    De leidsters op de psz geven ook wel aan als ze de spraak niet goed genoeg vinden. Dan kun je altijd nog aan de bel trekken.

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Als ze veel woordjes kent en ze begint die ook tot kleine (twee woord) zinnetjes te combineren, ligt ze volgens mij heel mooi ‘op schema’ hoor! Ook de uitspraak hoeft met net 2 echt nog niet perfect te zijn - zeker clusters van medeklinkers blijven nog wel even lastig, en bv de r is ook moeilijk.

Hier bij mijn dochters ook een groot verschil; de oudste zong met 2 al liedjes van begin tot eind, duidelijke uitspraak, lange zinnen etc. Jongste zei met 2 nog niks. Ze maakte geluidjes (nnnn bv) met betekenis en gebruikte haar handjes en mimiek om dingen duidelijk te maken; zij heeft waarschijnlijk vanaf heel jong niet goed gehoord door vocht achter haar trommelvlies.

12. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Mijn zoon sprak voor zijn 2e ook al hele zinnen.
    Maar kinderen van vrienden van dezelfde leeftijd spraken ook alleen losse woordjes en verkeerde uitspraak.
    Is nu met 3 jaar bijna helemaal gelijk getrokken.
    Ik zou mij er geen zorgen om maken.
    Zoals je al zegt is ze motorisch sterk. Daarin loopt ze juist weer voor.
    Dat zag ik bij die andere kinderen ook.

13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Na vlot pratende dochters nu ook een trage prater. Mijn zoon is 21 mnd en zegt alleen nog maar ‘die’. Papa, mama en opa kan hij wel maar zegt hij nauwelijks. Hij gaat ook over een paar mnd naar de psz en ik denk dat als hij daar kindjes op een andere manier ziet communiceren (dan non-verbaal) hij dat ook wel op gaat pikken.

Ik vermoed dat hij zo’n kind is dat van de ene op de andere dag gaat kletsen. Maar voor nu maakt hij prima duidelijk wat hij wil, op zijn eigen manier. En ik zie dat hij heel veel snapt van wat wij zeggen. Dus ik kijk het voor nu ook gewoon aan en wacht af hoe het zich op de psz gaat ontwikkelen.

Edit: pleegdochter brabbelde alleen nog maar met 2,5. Ze had een achtergrond van twee talen en ik vermoed de hele dag een speen in de mond en misschien was ze een trage prater of er is misschien niet genoeg met haar gepraat. Maar ze sprak met een paar weken al veel beter.

14. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik denk dat je oudste gewoon erg vlot was! Onze zoon praatte met 2 ook alleen nog maar losse woordjes, hooguit een enkele keer mama bah ofzo, maar hij kon echt geen dingen vertellen. Met 2,5 ging hij naar de peuterspeelzaal en echt waar, sindsdien houd hij z'n mond niet meer dicht. Hij wordt in juni 4 en loopt niks achter qua spraak, vrijwel alles wat hij zegt is duidelijk en verstaanbaar voor iedereen.

15. DastyQueen

Dank jullie wel allemaal. Dat stelt me echt gerust. Ik merk dat ze wel vooruit gaat. Een paar weken geleden was haar knuffel nog nijn en nu al konijntje. Maar zinnen nee dat zit er niet in. Dingen bedrijpen doet ze ook wel, als ik vraag pak je beker of pak je bal enz dan doet ze dat wel. Ik ga inderdaad de pzs afwachten en wat iemand al zei, de leidsters daar zullen ook wel aan de bel trekken als ze vinden dat ze echt slecht praat voor haar leeftijd.
    Mijn moeder roept ook al steeds, de 1 is vlot met praten de ander qua motoriek en weer een ander vlot met beide. Maar als ze kleuter zijn kunnen ze allemaal weer evenveel.

birds86 en Glimmer vinden dit leuk.
  16. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Dat klinkt toch goed? Maak je maar niet ongerust. Je geeft aan dat ze al veel woorden kent. De zinnen volgen dan vanzelf. Ze leren ook heel erg veel op de peuterspeelzaal. Straks verlang je nog terug naar de tijd dat ze nog niet de oren van je hoofd kletste.

17. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Dat was hier ook zo. De oudste was héél erg snel met praten; maakte met 11 maanden al haar eerste twee-woordzinnen en met 2 jaar sprak ze hele volzinnen. De jongste sprak denk ik vergelijkbaar met jou jongste maar had wel een heel belabberde uitspraak. Op advies van de peuterspeelzaal ben ik met haar naar de logopedie gegaan. Daar bleek haar spraak net binnen de grenzen te zijn. Ik kan niet zeggen dat er echt een punt is geweest dat het veel sneller ging maar geleidelijk is het wel bijgetrokken. In groep 1 was haar uitspraak nog steeds wel slechter dan gemiddeld maar de zinsopbouw en woordenschat niet. Nu wordt ze bijna 6 en het is helemaal goedgekomen.

18. Jules!

Jules! Bekend lid

26 jun 2017
    822
    1.065
    93
    Vrouw
    Juist! Ik denk dat het prima gaat zo. Zolang er verbetering is gaat het goed. Als het CB of PSZ iets aparts merkt dan hoor je het wel. Hier een zoon die heel weinig zei toen hij 2 jaar was en een dochter die alles al kon zeggen en zingen. Nu 4,5 jaar en 3,5 jaar en ze praten even veel (dochter praat wel makkelijker en sneller).

19. Glimmer

Glimmer Niet meer actief

Denk dat de knop omging rond de kerst, ze is half feb 2 geworden. Zou nog even afwachten hoor, sommige kindjes nemen nou eenmaal iets meer tijd daarvoor. Wanneer moet je weer naar t cb?

20. DastyQueen

Ik heb de laatste keer geen afspraak meer meegekregen. Zou een oproep krijgen. Verwacht rond haar 2e verjaardag weer.

Deel Deze Pagina