hoe borstvoeding indikken?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door GewoonLinda, 12 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Hoi hoi,

Mijn zoontje van 5 weken spuugt erg veel en is ook vaak huilerig en ontevreden. Vaak komt de voeding na uren nog omhoog, wat natuurlijk erg onprettig is voor zo'n kleintje.
    Nu is de tip bij reflux om de flesvoeding in te dikken.
    Maar kun je afgekolfde borstvoeding ook indikken? Ik dacht dat dat niet zo makkelijk ging toch? Hebben jullie nog andere tips?

2. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Ja ook gewoon met johannes brood pit meel, maar je moet er op een andere manier pap van maken.. Daarvoor moet je bij een natuur winkel zijn..

3. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Indikken = dus johanes brood pitmeel.. (Nutrilon - Nutriton)

Pap = Biobim van de natuurwinkel kopen en dan je borstvoeding au bain marie verhitten, daarna af laten koelen en dan dus die biobim toevoegen.. (Maar dat is bijvoeding, dus dat is nog lang niet:))

Gr.
    Carlien

4. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Wij hebben lopen klote met wat op een lepeltje en dan geven boord de voeding. Dit was zo'n gekloot dat we er meer gestopt zijn DL wilde het ook niet en raakte er van overstuur.

Maar dat is wel de tip die ze geven. Wat afkolven en op een lepeltje voor de voeding geven

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wij deden indikken met een klein beetje water en dan op een lepeltje geven. Maar dat werkte hier helemaal niet, het is net behangerslijm en moest het echt in haar mondje 'plamuren'.

6. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Borstvoeding indikken is niet altijd de oplossing voor reflux. Ten eerste valt het spul onder 'bijvoeding' en dat is onder de zes maanden niet aan te bevelen (lees: Voeding... je weet toch!: Die zes maanden)

Er is nooit bewezen dat het indikken van moedermelk helpt, sterker nog, er zijn aanwijzingen dat het schadelijk zou kunnen zijn. Misschien is het een idee om contact op te nemen met een lactatiekundige?

En op Spugen en reflux bij borstvoeding - inleiding vind je dit:

Indikken van de voeding
    Soms zal je de raad krijgen de voeding van je baby in te dikken. Ook vroegtijdig met vaste voeding beginnen wordt soms voorgesteld bij een baby met reflux. Men veronderstelt ten onrechte dat een wat dikkere voeding minder gemakkelijk in de slokdarm terug kan stromen dan moedermelk. Dit is geen goed idee.

Moedermelk laat zich niet zomaar indikken en extra dikke melk blijft langer in de maag omdat ze minder goed verteerbaar is. Het indikken van melk of het bijvoeden met sterk verdikte melk zou de reflux zelfs kunnen bevorderen. Sommige baby's geven minder over als ze dikkere voeding krijgen, maar dit betekent niet dat ze minder reflux hebben. Je kunt daarmee dus misschien je wasmachine een beetje ontlasten, maar de slokdarm van je baby krijgt nog altijd evenveel of misschien zelfs meer te verduren.

Omdat ingedikte melk langer in de maag blijft, bestaat de kans dat je baby niet meer voldoende melk en daarmee dus niet meer voldoende voedingstoffen binnen krijgt. Vaste voeding kan een baby van onder de zes maanden nog niet goed verteren. En bovendien is het teruggeven van andere voedingsmiddelen dan moedermelk voor een baby nog veel onaangenamer, pijnlijker en gevaarlijker.

En nog meer info: Spugen en reflux bij borstvoeding - de feiten op een rijtje

Sterkte!

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Johannesbroodpitmeel heeft geen voedingswaarde en mag vanaf dag 1 gegeven worden, is zeker geen bijvoeding...Dus dat lijkt me geen steekhoudend argument.

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm ik zou zeker wel de melk indikken!

de oorzaak is namelijk het slokdarmklepje dat nog niet volgroeid is.. DAAROM kan het terugstromen
    melk indikken is dus enkel symptoombestrijding.
    en het klopt wel dat het dus niet over is als je de melk verdikt.. maar het maakt het probleem wel minder vervelend.
    en je moet er ook geen pap van maken.. maar ietsje verdikken kan echt geen kwaad.

en met indikken ben je er dus ook niet.. alle tips over hoofdeind omhoog, baby rechtop houden en er niet mee gaan gooien of te druk doen na het eten.. horen er dan nog steeds gewoon bij.
    want tja.. dat klepje moet gewoon verder groeien.. dat gaat vanzelf maar kan wel even duren.

9. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Ja, alle tips die heb kunnen vinden, gebruik ik inmiddels.
    Over het indikken heb ik nog wel wat informatie gelezen, maar ook daar zitten weer nadelen aan blijkbaar.
    Ik ga nog maar even verder met de andere tips, voordat ik met indikken van de borstvoeding ga beginnen, want dat is uiteindelijk natuurlijk ook best omslachtig, want dan moet ik constant kolven.
    Bedankt in elk geval voor het meedenken!

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

mja bij ons ging het met maagzuurremmers al snel een stuk beter..

enkel en alleen ingedikte melk was in ieder geval niet de oplossing :)
    maar na de maagzuurremmers hielp het wel mee toch.

11. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Rosalie werd van Johannesbroodpitmeel alleen maar zieker, met 10 weken heeft ze een week in het ziekenhuis gelegen, omdat haar hele slokdarm was gaan onsteken.

Vanaf dat moment gebruikt ze Nexium en nu gaat het hardstikke goed. Ze is van een 'huilbaby' (wat een rotwoord, ik geloof er dan ook niet in, volgens mij is er altijd een onderliggende reden. Alleen kunnen ze deze dan niet vinden, ze huilde op het laatst 20 uur per dag:(, alleen maar omdat ze pijn had..) naar een vrolijk meisje gegaan, wat bijna niet huilt!!:)

Met andere woorden, blijft het een probleem, ga naar een dokter en neem het goed op voor je kind, want de stempel 'huilbaby' of 'overbezorgde moeder' heb je voordat je binnen bent:x!

Succes en sterkte, ik weet wat het is, volg vooral je eigen gevoel (normaal ben ik niet zo zweverig, maar in dit geval klopt het echt.. De moeder weet het het best;)!)

Gr.
    Carlien

12. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Heb vandaag hierover contact gehad met nutricia omdat ons dochtertje precies hetzelfde heeft. Zij adviseerden om nutriton te verdikken met een klein beetje (lauw!) water, dat geven voordat je gaat voeden. En dan na de voeding nog een keertje nutriton verdikken met water.

Maar ik heb het nog niet geprobeerd hoor! Weet dus niet of het werkt.

Deel Deze Pagina