Hallo mama's, Vanaf wanneer horen kindjes te gaan praten? Mijn kleine jongen is 6 maanden en zegt mama en aap. Nu stond de vrouw van het CB helemaal verbaasd te kijken, dit is toch normaal? Ik las in mijn eigen groeiboekje dat ik zelf ook 6 maanden was. Vanaf wanneer gingen jullie kindjes praten? Xxx
Zes maanden is vrij vroeg. Bedoelt hij ook echt jou als hij mama zegt? Onze jongste begon pas rond zijn eerste verjaardag gericht mama te zeggen. (eerder als wel mama en mamamammama als klank-oefening). De meeste kindjes beginnen zo ergens tussen (ruim genomen) 9 mnd en 18 mnd betekenisvol woordjes te zeggen. De oudste begon volgens mij ook zo rond het jaar met mama en later andere woordjes.
6 maanden is heel erg vroeg. Misschien heb je klanken gehoord? Met 9 maanden begon ze te brabbelen met mamamamam, et
Hier met 7 maanden brabbelen en met 9 maanden woordjes, nu begint ze met woordjes combineren. Zoals doei papa, meer mandarijn, is van mama etc
Het kan! En vriendin van mij was extreem vroeg en zong op haar 1e verjaardag luid en duidelijk 'lang zal ze leven' voor zichzelf
Onze zoon zei met 5 maanden echt "papa" maar nog niet gericht naar mijn vriend toe. Nu met een jaar zegt hij wel gericht papa, mama, dada (doei) kaa (kan dank of klaar zijn afhankelijk van de situatie) nee, ja (meer nee dan ja natuurlijk ) die, tisdat (wat is dat) oma, opa. en dan een hele rits passieve dingen.
Hij zegt eigenlijk de hele dag door mamamamamamam maar als hij mij ziet is het vaak Mam! Met een grote lach. Als hij aapjes op bijv babytv ziet zegt hij aap, verder op de dag zegt hij eigenlijk geen aap behalve tegen zn vader hahahah Hij deed het ook op het CB en toen was ze dus helemaal verbaasd en zei dat kindjes van 6 maanden dat eigenlijk niet doen... Ik wist niet beter omdat het zo ook in mijn groeiboekje staat hahaha. Ik zei tegen me man, die is zeker nieuw? Hahahahah maar nu snap ik haar wel door jullie reactiea
Dat is heel vroeg idd, grappig. Onze oudste was ook aardig vroeg, met 8 maanden zei hij gericht papa, en vrij kort daarna dingen als bal, hap en uit (mama overigens pas met 11 maanden... Na 'draak' ), De jongste zegt sinds 10 maanden papa en inmiddels ook mama. Verder nog weinig. Volgens mij gaan kinderen gemiddeld ergens tussen 9 en 18 maanden beginnen met praten, maar uitschieters alle kanten op zijn ook vrij normaal.
Hoe vroeg of laat een kind z'n eerste woordjes zegt, zegt verder ook niet zo veel voor de taalontwikkeling. Er zijn kinderen met een voorsprong op het gebied van taal die extreem vroeg begonnen met praten, maar net zoveel die juist erg laat of helemaal 'gemiddeld' begonnen te praten.