Hallo meiden, Mijn zoontje van 16 maanden weigerde de afgelopen maanden ineens zijn avondeten. We zijn er inmiddels achter dat hij het zelf wil doen. Dus: als we hem een bordje eten voorzetten, peuzelt hij het met smaak op ....met zijn handjes. Nu vind ik dat helemaal niet zo erg, al wordt het een bende maar vriendinnen reageerden er toch wat afkeurend op. Is dit nou raar? En: kan (of moet) ik hem dan laten wennen aan zelf eten met een lepel bijvoorbeeld? Kan me niet voorstellen dat hij enige sjoege heeft van wat hij daarmee moet doen. LEt wel: gevoerd worden wil hij absoluut niet meer!! Graag jullie advies...
mijn dochtertje is dan 10 maanden bijna maar die wou ook even niet van een lepel of vork eten.. toen hebben we haar een paar dagen met haar handjes laten eten en nu eet ze gewoon weer van een lepel of vork.. gewoon na een paar dagen weer aanbieden.. en anders een lepel in zn handjes geven zodat hij het zelf kan proberen.
He Lautjuhh, dankjewel voor je reactie. Ja, ik kan het natuurlijk altijd proberen. Denk wel dat hij met die lepel op zijn eten gaat trommelen, maar dan kan hij mss al wat wennen aan het gevoel van een lepel in zijn handje. Lepel aanbieden doen we nog tijdens elke maaltijd, maar wordt zeer resoluut weggemept.
Mijn zoontje is 13 maanden en heeft vanaf het begin altijd zelf gegeten. Een lepel weigerde hij pertinent. Ik vind het eigenlijk wel prima. Hij eet tenminste op eigen initiatief.
Waarom niet met zijn handjes?! Lijkt me juist heel goed, zo kan hij het goed voelen en ontdekken. Hij zal eten leuk vinden. Die lepel komt wel hoor!
Hallo Queen, Dankjewel voor je reactie. Ja, dat is ook fijn: om te zien dat het hem smaakt en dat hij uit zichzelf eet. Dan doe ik het misschien zo gek nog niet met mijn zoontje
Hier hetzelfde, onze zoon eet ook met zijn handjes. Sinds gisteren had hij ineens door hoe het moet en ging de vork met eten naar de mond. Hij keek echt van: wat doe ik nou? En wij maar blij zijn en klappen voor zijn goede daad . Ben benieuwd wat het vanavond geeft, maar als hij met zijn handen wil eten is het ook goed. Het eten moet tenslotte leuk blijven en ik ga niet vechten met die lepel/vork. Het komt vanzelf wel....en daarbij ieder kind is anders !
Hoi Zonnetje, precies, ik wil ook dat het leuk blijft. Ha, wat goed van je jochie dat hij het ineens doorhad! Mooi gezicht zeker haha. Ja, komt zeker vanzelf. Ik dacht alleen: mss loop ik helemaal achter met het introduceren van die lepel of vork. Maar dat valt dus reuze mee zo te lezen. Denk dat we die lepel gewoon in zijn handje stoppen en dat volhouden. En dan zal hij na veel getrommel en gesmijt te zijner tijd doorkrijgen wat hij ermee moet. Dankjewel voor jullie reacties
Ja dat dacht ik ook! Ik werd wat onzeker na reacties van vriendinnen, maar blijkbaar niet terecht. Ik vind het eigenlijk wel leuk om te zien hoe hij voelt en proeft en weer teruglegt en toch weer pakt en proeft enz. Hij is echt lekker aan het ontdekken.
Het kan tenenkrommend zijn ja, maar ik laat mijn dochter lekker eten zoals zij het wil. Want als ik ze wil voeren gaan de lippen stijf op elkaar en zoals je weet: die strijd win je toch niet. Oefenen moeten ze ook doen en dat gaat - helaas- gepaard met knoeien. Hoe meer ze kunnen oefenen, des te sneller zal het knoeien minder worden. Mijn meisje heeft dan weer de onhebbelijkheid dat ze liefst met vork eet, want dat doen wij ook. Ik zeg wel eens: eet toch met je handjes en soms doet ze dat, maar meestaL wil ze persé ons nadoen. Ook wel eens vermoeiend hoor Maar ze heeft het ook een hele periode met de handjes alleen gedaan. Dan kneep ze alles fijn, plette het op het bord of smeet er soms mee en bekeek dan met groot genoegen het resultaat. De ervaring van etebn bestaat bij kindjes ook nog vooral uit het onderzoeken met allerlei zintuigen en voelen is, naast proeven, één heel belangrijke heb ik wel gemerkt. Veel eetplezier!
Ik heb de lepel/vork al geintroduceerd bij 10 maanden ofzo....en hij weet nu nog niet echt wat hij er mee moeit....behalve er mee rondzwaaien en alles onderkliederen, . Ik leg de lepel er altijd bij en nu zie je dat hij nu ineens door heeft wat ie ermee moet. Was inderdaad een mooi gezicht! Drinkt jou zoontje wel al uit een beker? Dan doet hij hier namelijk ook nog niet. Van het bureau moet ik dat echt wel gaan oefenen want ja het is natuurlijk beter voor zijn tanden. Hij probeert het wel, maar verslikt zich steeds of laat het uit de mond lopen...dus heb nog steeds een tuitbeker
Mijn zoontje probeert het inmiddels vaak wel met bestek, maar als het hem te lang duurt doet hij het gewoon weer met zijn handjes. Lijkt mij niets mis mee en het geeft jezelf de kans om ook gewoon lekker te eten.
Lekker met zn handjes laten eten. Vork of lepel komt vanzelf wel. Zou wel iedere dag een vork of lepel geven en hem dan zelf laten bepalen of ie m gebruikt of niet. Onze kleine man is nu bijna 20 maanden en eet meestal ook nog met zn handjes. Hij begint met lepel of vork, maar na een paar hapjes gaat ie verder met zn handjes en vliegt de vork/lepel door de keuken haha..
Finn werd tot een maand geleden gewoon gevoerd en opeens wilde dat absoluut niet meer. Na het een en ander geprobeerd te hebben kwamen we erachter dat meneer gewoon met de pot mee wil eten en het vooral 'zelluf' wil doen. Nu buffelt ie lekker mee en dit doet hij met z'n handen. Ik leg altijd een vorkje of lepeltje naast z'n bordje maar meer dan beetje prikken en spelen ermee gebeurt niet. Komt vanzelf hoor en die vriendinnen van je moeten niet zeuren Ik weet zeker dat hun kinderen ook iets hebben wat ze anders doen dan jouw kindje.
Milan heeft ook een hele tijd gewoon met z'n handjes gegeten (kan ook haast niet anders als je bijvoedt volgens de Rapley-methode). Wij hebben er gewoon altijd bestek bijgelegd en hem zelf laten bepalen wanneer hij daar klaar voor was. Hij vond 't ineens reuze interessant en ging steeds vaker z'n bestek pakken en inmiddels eet hij dus (meestal) heel netjes met mes en vork.
laten jullie geprakte aardappel/groente dan ook met de handjes eten..of geven jullie t in stukjes? Smurf hier wisselt af.. handjes..vork..lepel ( als die aangegeven wordt.. zelf de lepel volkrijgen kan ze nog niet) Ik heb geen probleem met pasta of zo met de handjes eten.. maar geprakte aard/groente vind ik eigenlijk wel wat minder.
Lucas krijgt praktisch alles in stukjes (als het enigzins mogelijk is, bij nasi bijv. gaat het wat lastig ) en eet eigenlijk altijd met z'n handjes. Brood en fruit wil hij wel eens prikken met zijn vorkje, maar hij is het snel zat (niet zoveel geduld). Hij kan het overigens heel goed, maar gebruikt zijn vork liever om mee te zwaaien of te timmeren. Naja, prima... zolang hij maar eet! Ik hoef ook niet op diner-visite bij de koningin, hahaha
Drinkt jou zoontje wel al uit een beker? Dan doet hij hier namelijk ook nog niet. Van het bureau moet ik dat echt wel gaan oefenen want ja het is natuurlijk beter voor zijn tanden. Hij probeert het wel, maar verslikt zich steeds of laat het uit de mond lopen...dus heb nog steeds een tuitbeker [/QUOTE] ZIjn toevallig een weekj geleden gestart met oefenen. De eerste keer vond hij het reuze interessant en ging het best goed (wij hielden wel de beker vast hoor), daarna weigerde hij hem een paar dagen en nu wil hij hem wel weer. Maar alleen met toetje: yoghurt. Hij mag hem soms zelf vasthouden maar dan is het van 'kiep'! En dan schrikt hij zich dood en zit alles onder haha. Dus m.u.v. het toetje ook hier gewoon een tuitbeker.
met de handen eten hoort bij de ontwikkeing, voelen is ook een zintuigelijke handeling.. o ja en dat geemmer over uit een beker leren drinken met 10 maanden.. dat bepaal je zelf.. hier een mannetrje van 23 cmaanden die uit een rietjesbeker/tuitbeker drinkt. tuurlijk kan ik het hem nu leren als ik altijd mee help, maar ik geloof dat kinderen heel goed zelf kunnen aangeven wat ze wel en niet kunnen..