Honderden vmbo-scholieren krijgen geen diploma wegens fouten in schoolexamen

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Janna, Jun 22, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Waaaat?!
    Ik ken twee vmbo’ers van die scholen! Wat erg en vooral schandalig dat de leerlingen de dupe zijn van slecht beleid van de school zeg...

3. tuc

tuc Niet meer actief

Ik blijf altijd netjes maar ik geloof dat ik in dit geval de rector en een paar leerkrachten met de koppen tegen elkaar geslagen had.

DastyQueen, Ysabella and puzzelstukje like this.
  4. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,421
    446
    83
    Limburg
    Zoiets is toch wel heel erg schandalig. Ik geloof ook dat ik woest zou zijn en mijn kids per direct naar een andere school zou doen.

5. Ffion

Ffion Fanatiek lid

Oct 23, 2017
    1,750
    2,475
    113
    Female
    Ik snap het eigenlijk niet zo goed. Wat is er nou precies gebeurd dat ze niet aan het eindexamen mee hadden mogen doen? Een vak niet afgerond? Wat houdt dat precies in? En hoe kan dat bij alle leerlingen het geval zijn?

6. Janna

Janna Fanatiek lid

#6 Janna, Jun 22, 2018
    Last edited: Jun 22, 2018
    Om dat te begrijpen moet je eigenlijk weten hoe het eindcijfer tot stand komt. Voor ieder vak bestaat het eindcijfer voor de helft uit het cijfer van het centraal examen (CE-cijfer). De andere helft bestaat uit het schoolexamencijfer (SE-cijfer). Dat is een gewogen gemiddelde van alle cijfers die in de derde en vierde klas (bij vmbo) behaald zijn.

Bij dat SE-cijfer is het fout gegaan. De school stelt namelijk van te voren vast welke toetsen er allemaal afgenomen zullen worden. Dat staat beschreven in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA). Het PTA is een soort contract tussen de school en de leerlingen, dat vooraf ook moet worden goedgekeurd door de inspectie. Om te mogen deelnemen aan het centraal schriftelijk examen moeten eerst alle onderdelen van het PTA worden afgerond. Deze resultaten moeten voor de examenperiode bij de inspectie worden gemeld. Op deze scholen zijn niet alle onderdelen van het PTA afgerond. Bovendien is daarover foutief naar de inspectie gecommuniceerd.

Concreet houdt dit in dat sommige leerlingen opdrachten niet hebben ingeleverd en/of gemiste toetsen niet hebben ingehaald. Maar omdat het schoolbreed is en om zoveel leerlingen gaat, kan het niet anders dan dat ook bepaalde toetsen in hele klassen niet zijn afgenomen / of opdrachten door de hele klas niet zijn gemaakt. En dan waarschijnlijk voor meerdere vakken.

Ik ben zelf docent geweest in het vo en bij ons werd ieder jaar door het mt gecontroleerd of alle cijfers wel waren ingevoerd, zowel voor de hele klassen, als inhaaltoetsen voor individuele leerlingen. Ook kregen de leerlingen een speech dat ze zelf moesten controleren of al hun cijfers wel waren ingevoerd en dat ze geen examen konden doen als achteraf bleek dat er per ongeluk toch een cijfer mistte.

7. Valerie

Valerie Fanatiek lid

Jun 22, 2007
    4,206
    1,041
    113
    Female
    Bedankt voor de heldere uitleg, @Janna. :thumup:

Janna likes this.
  8. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Ik snap niet zo goed dat ALLE leerlingen openstaande punten hadden? Hoe dan? En dat dan niet opmerken? Hele slechte zaak van de school.

puzzelstukje likes this.
  9. Ffion

Ffion Fanatiek lid

Oct 23, 2017
    1,750
    2,475
    113
    Female
    Superhelder. Dank je wel!

Janna likes this.
  10. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik denk dat je niet de enige bent met die vragen. Het lijkt me onmogelijk dat dit onopgemerkt is gebleven. Dit zegt echt iets over de cultuur in die schoolleiding en mogelijk ook de docenten. Heel kwalijk.

puzzelstukje likes this.
  11. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Heeeeel raar dat school dit zelf niet heeft opgemerkt! Ik ken geen enkele school waarbij niet (ruim) voor het CE wordt gecheckt of iedereen heeft voldaan aan de PTA-verplichtingen. Op mijn middelbare school hadden we echt nog een periode waarin je dingen kon inhalen/goed maken. Ik moest bv nog mijn gymcijfer opkrikken, anderen moesten nog leesverslagen ed inleveren. Maar dat werd echt ruim voor het CE gemeld en opgelost.

puzzelstukje likes this.
  12. sydneys

sydneys Niet meer actief

Over het schoolsysteem in Nederland ken ik nog niet zoveel.

Maar van wat ik heb gelezen is dat de kinderen een halfjaar lang geen Nederlandse les hebben gehad vanwege een zieke leerkracht.
    Ouders hebben geklaagd maar moesten zich geen zorgen maken want alles zou ingehaald worden. Tot vandaag dit nieuws dan.

Op 1limburg kan je het een beetje volgen. Ouders zijn woedend.

Beetje off topic maar hoe kan je op je 16e je diploma halen? Is middelbaar niet tot 18 jaar?

13. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

Apr 12, 2015
    2,769
    2,145
    113
    Female
    Docent Na&Sk
    Vmbo is 4 jaar dus op je 16e haal je meestal je diploma. Daarna ben je wel verplicht een vervolgopleiding te gaan doen; of doorstromen naar havo of een mbo-opleiding.

sydneys likes this.
  14. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik moet me toch eens wat meer gaan verdiepen in het Nederlands onderwijs. Zeker hier in Maastricht zo te lezen, hoewel Maastricht toch niet onze voorkeur is voor het middelbare.
    Gelukkig heb ik nog enkele jaren. Ik moest me al helemaal aanpassen aan het lager onderwijs en de groepen. Het lager onderwijs vind ik wel kindvriendelijker dan in België.

Echt erg voor deze jongeren. Hoop dat er een oplossing gaat komen.

15. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik vrees dat de meesten pech hebben en een jaar vertraging oplopen.

16. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Lijkt mij dat hier in het belang van de leerlingen een uitzondering word gemaakt met inhaalperiode in de zomervakantie en voor de mensen die voor ce voldoende hebben een diploma. En ik neem aan dat school onder toezicht gesteld gaat worden.

Zo bizar dat dit gebeurd waarom heeft geen enkele docent vantevoren geconstateerd dat het niet klopte?

17. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,863
    5,127
    113
    Home
    wat vreselijk voor de scholieren
    wanneer moeten ze dit nu inhalen? de meeste staan neem ik aan al ingeschreven voor een vervolgopleiding..
    wie heeft er nog zin om nog een keer te blokken dan :(

DastyQueen likes this.
  18. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Heel naar voor de leerlingen, maar (zoals hierboven al aangegeven) ik snap werkelijk niet dat er niet eerder bij iemand alarmbellen zijn gaan rinkelen. Schoolbestuur, docenten, ouders en leerlingen, is er dan niemand geweest bij wie dit niet eerder opgevallen is?

lies276 likes this.
  19. Janna

Janna Fanatiek lid

Hier gaat geen uitzondering gemaakt worden voor leerlingen die voor het ce een voldoende hadden hoor. Dat is echt wishfull thinking! Hoogstens een uitzondering voor mensen die in de zomer hun achterstand nog in kunnen halen, maar het schijnt dat voor de meeste leerlingen de achterstanden zo groot zijn, dat die niet eens in te halen zijn voor september.

De scholen staan inderdaad per direct onder verscherpt toezicht.

puzzelstukje likes this.
  20. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik snap het ook niet. Al bericht de NOS wel dat er meerdere ouders al eerder bij de inspectie hebben aangegeven dat het een chaos was, dus ik denk dat dit voor de inspectie ook nog wel een staartje krijgt.

Maar nogmaals, ik begrijp het ook niet. Hoe meer er bekend wordt over de omvang van de problemen, hoe meer ik denk dat ik als docent zelf ook (zonder medeweten van de school) de inspectie had getipt.

DastyQueen and puzzelstukje like this.

Share This Page