Hallo, Ik heb even een vraagje en ik hoop dat iemand hier me misschien kan helpen. Ik werk nu 5 jaar op basis van een 0 uren contract voor dezelfde werkgever. Waarvan 2 jaar in het huidige filiaal. Ik ben nu 14 weken zwanger. Mijn werkgever heeft me nu een contract aangeboden van 16 uur per week. Eerst voor een jaar. Maar nu worden de verlof uitkering en de ziektewetuitkering gerekend over het dagloon van het afgelopen jaar. Wat zou dit dan voor mij betekenen? In ieder geval zou dat op minder dan die 16 uur uitkomen die ik dan op contract heb. Is mijn werkgever dan verplicht mij wel die 16 uur per week door te betalen ondanks dat het UWV minder zal betalen dan die 16 uur per week? Of is het met vaste uren op contract zo dat je die gewoon van UWV krijgt betaald en dat het niet meer over een jaar gaat worden berekend? Alvast bedankt voor jullie hulp!
Beste OneMillion, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Als je ziek wordt ten gevolge van je zwangerschap of bevalling kan je werkgever een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen bij UWV. Voor zowel de Ziektewet-uitkering als ook je Zwangerschaps-uitkering stelt UWV een dagloon vast. Dit dagloon wordt berekend op basis van het sociale verzekeringsloon (SV-loon) dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je ziek werd. UWV kijkt daarbij naar een periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan je eerste ziektedag. Deze periode is de referteperiode. Het kan in jouw situatie dus zijn dat het vastgestelde dagloon lager is omdat je niet de volledige periode van een jaar 16 uur hebt gewerkt. Je vraag of je werkgever je moet doorbetalen op basis van de 16 uur van je nieuwe contract kan ik niet beantwoorden. Dit hangt af van de CAO waar je onder valt. Je kunt dit het beste met je werkgever bespreken. Kom je er samen met je werkgever niet uit en wil je weten wat je rechten zijn? Je kunt dan het beste contact opnemen met je vakbond, rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket, 0800-8020. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare