Ik betwijfel of t constructietechnisch wel kan om alle tussenvloeren er tussenuit te halen en te verleggen. Die zelfde tussenvloeren zorgen er namelijk voor dat je buitenmuren overeind blijven staan. Ik zou er van mn leven echt niet aan beginnen want feitelijk bouw je gewoon een compleet nieuw huis en blijft alleen je dak ongewijzigd. Ik zou meer gaan doen met de hoogte in werken als in hoogslapers etc. Of valse vloeren (met daar in bergruimte, zie pinterest).
Als ik het goed begrijp is jullie huis 176m2. Kan je niet de indeling beneden anders maken? Dat je daar een slaapkamer en badkamer creëert? Als de 88m2 BG alleen bestaat uit keuken en woonkamer, dan lijkt mij dat dat best iets kleiner kan vooral met hoge plafonds wat alles al ruimtelijker maakt. (Ons huis is ongeveer 60m2 BG en daar zit ook een berging bij). Als je een indeling deelt van de BG wil ik best meedenken. En stel de zijkant kan je meenemen, dan biedt dat nog meer mogelijkheden. Overigens zijn er misschien ook mogelijkheden met 4 slaapkamers over 88m2, om er daar 5 van te maken.
Lijkt me wel heel gaaf! Als het kan qua logische indeling, constructie van je woning (dak, fundering, etc) én budget, waarom niet? Wel belangrijk om het gedegen aan te pakken natuurlijk en vergis je niet wat dat doet met je tijd en energie. Wij maken nu plannen om een eigen huis te laten bouwen en naast ons beide werk is dat echt een hoop gedoe van uitzoeken en keuzes maken. Kost veel energie!
Het is alleen de vraag of je het mag rekenen als een slaapkamer bij verkoop. Daar moet wel genoeg daglicht voor zijn.
5 slaapkamers + badkamer + overloop + trap, dat kan denk ik wel, maar worden wel kleine kinderkamers. Als er echter zoveel hoogte in de verdieping zit, dan kun je natuurlijk wel met hoogslapers de ruimte extra benutten, waardoor je niet zulke ruime kinderkamers nodig hebt. On topic: Het is echt een enorm project en als je er een split level van maakt, dan win je er minder dan 40 m2 mee (die trappen hebben ook ruimte nodig), ik vraag me af of het dat waard is? Ik heb natuurlijk geen idee waar jullie nu wonen en hoeveel overwaarde het huis heeft, etc. Als voorbeeld: Wij hebben zelf het afgelopen jaar een oud huis gekocht en helemaal laten renoveren en laten uitbouwen, dat was ook erg prijzig (veel duurder dan de bedoeling was), maar goed, de locatie is echt super, het huis is heel erg mooi geworden, en er hoeft jaren niets meer aan te gebeuren (behalve normaal onderhoud, zoals schilderwerk), dus we zijn nog steeds blij (hopelijk ook nog als we er wonen over een maand ). Maar dit zijn wel dingen om goed over na te denken, ben je van plan om er nog jaren te blijven wonen en is het echt wel jullie droomhuis op een droomlocatie? Als je daar geen volmondig “ja” op kunt antwoorden, zou ik niet aan zo’n project beginnen, maar kijken of je met wat kleinere aanpassingen de komende jaren nog prima vooruit kunt. Ik vraag me inderdaad ook af of je over tijdelijke woonruimte hebt nagedacht? Want als je gaat uitbouwen ofzo, dan kun je meestal wel gewoon in je huis blijven wonen, beetje behelpen vaak wel, maar bij zo’n project waar je verdiepingen gaat aanpassen, denk ik niet dat dat een optie is. En het is ook niet in een paar weken klaar.
ja, je kunt met vlieringen gaan werken, waar de kinderen kunnen slapen, super leuk en ruimte besparend! Ons huis is ongeveer 160m2 en we zouden 5 slaapkamers makkelijk kwijt kunnen (kinderen hebben minimaal 10m2), Vandaar dat ik denk dat het niet direct aan de ruimte ligt, want 176m2 is gewoon echt een ruim huis, maar meer aan de indeling.
Dat gaat een huis kosten qua prijs, paar ton zal dit wel kosten. Als t al haalbaar is... Ik zou eerder denken aan kritisch naar de indeling kijken en vide's plaatsen. Iets kleinere slaapkamers maar wel een vide erbij je bv bureau neerzet voor de kinderen.
In ons appartementencomplex heeft iedereen minstens 2.75 en sommige mensen tm 4.50 hoogte van het plafond. Veel mensen hebben hele kleine kinderkamers, maar hele slimme oplossingen bedacht met een soort miniverdieping/loft/videbed, hoogslapers, etc, en op die manier veel extra ruimte gecreerd. Is dat niet een optie? Of zoals al eerder gezegd, een kelder uitgraven? Ook als je dat niet als een volle kamer mag meetellen ipv te weinig zonlicht oid, lijkt me dat je je huis daar veel meer van waard wordt!
Mijn man (architect) zegt 'redelijke verbouwing, maar het kan wel'. Ik zal eens doorvragen als het wat minder hectisch is want ik ben zelf ook wel nieuwsgierig
88 m2 is meer dan veel mensen hebben voor hun hele huis! Daar moet je makkelijk 5 slaapkamers uit kunnen halen. Er zijn genoeg kinderen die het met 6 of 8 m2 moeten doen. Ik vind 12 m2 voor een kind al een zeer nette kamer. Badkamer 6-8 m2, gang hoeft ook echt niet meer dan zoiets te worden. Daar kunnen makkelijk wel 6 slaapkamers (of 5 kamers en 2 badkamers, als je dan toch bezig gaat, maak lekker een eigen badkamer aan je master bedroom vast, zeker met straks een berg tieners is 1 badkamer met zn zessen wel wat krap) uit.
Bedankt voor alle reacties! Onwijs leuk dat iedereen zo meedenkt! @rocketscience 'ik weet waar je huis woont' haha Ik zal even op al jullie suggesties ingaan. kelder uitgraven hebben we ook naar gekeken. De fundering loopt maar tot uit mijn hoofd 1 meter 40 diep. Je zou dan ruimtes krijgen die maar een meter 90 hoog zijn ongeveer en dat is te krap. Verder uitgraven zou kunnen maar is erg kostbaar en dan heb je altijd risico op vochtproblemen schijnbaar. Boven kunnen we inderdaad wel vijf slaapkamers creëren dus dat is een optie die we ook zeker overwegen maar dat kost natuurlijk wel wat (een stuk minder dan grote verbouwing maar je creëert geen extra vierkante meters Dus je huis wordt ook niet meer waard). Buiten dat hebben we overigens ook twee losstaande garages. We zouden eventueel ook een hiervan in een soort van gameroom kunnen verbouwen in de toekomst Zodat de kinderen daar nog iets meer ruimte hebben. Beneden is het inderdaad heel ruim. Het is allemaal open en met elkaar verbonden in een u-vorm dus je zou een stukje daarvan kunnen afscheiden en daarvan ofwel een slaapkamer voor ons maken of juist weer een afgesloten speelkamer. Aan de ideeën met een vide binnen een slaapkamer spelen hadden we nog niet gedacht. Dat klinkt ook wel heel leuk! is wel iets om in ons achterhoofd te houden. In principe kunnen we hier prima de rest van ons leven wonen door een kleine verbouwing boven te doen en daarmee dan een extra slaapkamer te creëren maar aangezien het huis zo hoog is dachten we dat het misschien interessant was om daadwerkelijk meer vierkante meters te creëren door van 2 naar 3 woonlagen te gaan aan de achterzijde. Het kost inderdaad wel veel tijd en energie zoals iemand al zei en dat gaan we voorlopig nog niet erin steken maar op termijn is het denk ik wel interessant om eens een aannemer of architect juist uit te nodigen