Van 3 havo naar 4 mavo

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Snoopy1983, 17 jun 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.540
    4.728
    113
    Vrouw
    Wie heeft hier ervaring mee? Mijn dochter van 15 zit nu in 3 Havo en gaat zoals het er nu naar uit ziet niet over naar 4 havo. Even de situatie zoals die nu is. Vorig jaar ging ze met hakken over de sloot over naar 3 Havo. Dochter doet goed haar best al denk ik dat ze meer kan maar tegelijkertijd heeft ze veel dingen die ze ook leuk vindt ;) Ze wilde zelf altijd heel erg graag de Havo afmaken. Ze was dan ook dolblij dat ze vorig jaar toch over ging. De Mavo was absoluut geen optie vond ze. We hebben halverwege het jaar hulp gezocht bij het leren leren. Omdat we dachten dat het daar mis ging. Op de basisschool ging het haar heel makkelijk af. Eerste advies was zelfs Havo/Vwo. Maar op het VO was het toch wel andere koek. Ze heeft nog een toetsweek te gaan en eigenlijk gaat het de laatste tijd juist de goede kant op en lijkt het alsof ze beter weet hoe ze moet leren. Waar ze nu nog onvoldoende voor staat laat ze sowieso vallen volgend jaar. Ze haalt regelmatig nette cijfers. Maar....toen ik van de week vroeg hoe ze er zelf in stond zei ze dat ze twijfelt of ze Havo wel wil mocht ze toch haar tekorten wegwerken en overgaan. Ze vindt dat ze er veel voor moet doen. Wij vinden het uiteraard prima als ze toch voor de Mavo kiest. Maar wat ik wel lastig vind is dat ze dan meteen in het examenjaar komt, geen stage ervaring heeft en ook nog geen idee heeft wat ze wil doen. Daarom vroeg ik me af zijn er hier moeders met kinderen die na 3 Havo afstromen en dus gelijk in het examenjaar te komen? Hoe is dit gegaan?
    Er staan in haar klas nu 19 kinderen vd 22 op Mavo. Ook wel bizar vind ik persoonlijk. Maar ja ze hebben veel uitval gehad en ik hoor toch wel dat dat op iedere school zo is...
     
  2. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.552
    3.714
    113
    Hoi, sorry geen ervaring nog op dit vlak.

    Maar stage ervaring lijkt me toch niet echt van belang in het vo?
    Als ze nog helemaal niet weet wat ze wil is misschien na de mavo alsnog de havo een optie? En anders volgend jaar heel hard orienteren ;)
     
  3. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.540
    4.728
    113
    Vrouw
    Zou zeker een optie zijn maar ze zegt nu al dat ze dat niet wil.
    Stage ervaring alleen zeker niet maar wel de voorbereiding op het examenjaar. Sommige cijfers van dit jaar tellen bv al mee. We hebben nog gesprek met de mentor hoor maar ik ben gewoon beetje op zoek naar positieve verhalen. Negatief mag natuurlijk ook;)
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    48.843
    33.940
    113
    Mag die overgang sowieso dan? Ivm gemiste SE's etc? Zoon staat op twijfel in 4 vwo en mag dus niet naar 5 havo, moet dan of 4 vwo overdoen of naar 4 havo. Dit ivm de se's die al gedaan zijn in de voorexamenklas.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Diiba vindt dit leuk.
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.102
    7.187
    113
    Vrouw
    Brabant
    Een aantal vriendinnen van onze oudste zijn vorig jaar van 3 havo naar 4 mavo gegaan en dit jaar allemaal geslaagd. Is even schakelen, want je zit opeens in je examenjaar, maar volgens mij ging het allemaal prima. Ik had aan mijn dochter gevraagd wat ze nu gingen doen, maar dat weet ze niet ;). Maar je kan prima naar mbo en daarna evt naar hbo als ze zou willen.
     
  6. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.540
    4.728
    113
    Vrouw
    Ja hier blijkbaar wel. Ik dacht dus ook altijd dat je dan naar 3 mavo zou gaan maar ze hebben het hier alleen maar over 4 mavo.
     
  7. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.540
    4.728
    113
    Vrouw
    Fijn om te horen. Ik merk wel dat ze zich er de laatste tijd wat meer in verdiept dus misschien weet ze volgend jaar ineens wel wat ze wil gaan doen. Het is idd vooral schakelen omdat ze examen zal gaan doen.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    48.843
    33.940
    113
    Oh dat scheelt een hoop, dan zou ik er niet zo'n punt van maken denk ik. Ze zijn nog zo jong dat ze alle kanten nog op kunnen en als het vorig jaar ook al moeizaam ging.
     
  9. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    3.099
    3.690
    113
    Ik zou dit toch wel zwaar laten meewegen. Als je een profiel kunt kiezen met vakken die je liggen en de moeilijkste vakken kun je laten vallen, dan belooft het volgende jaar wel een stuk minder zwaar te worden toch?
     
    Diiba en Ysabella vinden dit leuk.
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.102
    7.187
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat is wel een goeie inderdaad, want hier wegen voor de overgangseisen de vakken die je niet meeneemt minder mee (ik ben een andere Snoopy dan ts ;)), maar dan moet je voor de andere vakken natuurlijk wel goed genoeg staan.
     
  11. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.146
    4.374
    113
    hier bijna hetzelfde.

    ze heeft onvoldoendes (op dit moment 2 x een 4 en 1 x een 5) maar wel op vakken die ze volgend jaar laat vallen.

    Ze had geïnformeerd bij haar mentor en als ze het niet haalt heeft ze de keuze tussen 3 havo overdoen of naar 3 mavo. Ze kan niet naar 4 mavo omdat je in 3 mavo een profielkeuze moet maken zeiden ze hier.

    Ze heeft de profielen van de mavo bekeken maar die spreken haar totaal niet aan en hebben allen wel 1 of meer vakken waarin ze nu die onvoldoendes staat.

    Daardoor wil ze wel heel graag overgaan naar 4 havo en zet ze zich er echt voor in.

    Mocht ze blijven zitten dan weet ze dus nog niet welke keuze ze gaat maken.
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.842
    3.664
    113
    Fijn dat dat mag, hier mag je niet overstappen in examenjaren. Tenminste, bij mijn dochter niet.
    19 van de 22 die op Mavo staan momenteel? Zou haast een ouderbijeenkomst verwachten van school om toelichting te geven.
     
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.102
    7.187
    113
    Vrouw
    Brabant
    Even weer de andere Snoopy dan ts ;). Hier is het onderwijs soms best slecht, er zijn ook echt haast geen leraren te vinden, dus ze hebben geen keus en er staan dus soms echt niet capabele docenten voor de klas. Vorig jaar heeft mijn dochter een half jaar geen ak gehad, omdat ze gewoon geen docent konden vinden. Wij hebben toen ook een gesprek gehad op school, maar ze kunnen gewoon niet anders.
     
    Snoopy1983 vindt dit leuk.
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.842
    3.664
    113
    Dat is inderdaad een landelijk probleem met dat letarentekort, in sommige regio's wat erger dan in andere.
    Hier ook genoeg meegemaakt, amper wiskundeles een jaar lang en amper Duits, mensen voor de klas die eigenlijk niet eens de juiste opleiding hadden om voor de klas te staan of waarvan je je afvroeg of afvraagt waarom ze in leraar zijn geworden, want ze kunnen weinig uitleggen, raken toetsen kwijt, hebben al 3 maanden niets nagekeken en zo kan ik nog wel even doorgaan. Al zoveel voorbij zien komen.
    Voor sommige vakken is het gewoon vooral zelfstudie. Zie maar hoe je de stof gaat beheersen.
    Waardeloos hoor, maar dan vind ik 19 van de 22 nog erg veel.
     
  15. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.540
    4.728
    113
    Vrouw
    Klopt hoor maar dat ze vorig jaar met moeite over ging nemen ze natuurlijk ook mee. Ze zijn hier wel streng. Althans misschien eerder realistisch want ik wil liever ook dat ze straks haar examen haalt dan dat ze nog 2 zware jaren heeft en misschien zakt voor haar examen.
     
  16. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.540
    4.728
    113
    Vrouw
    Hier hebben ze sowieso allemaal ook al een profielkeuze voor de Mavo gemaakt dus dat is geen probleem.
     
  17. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.540
    4.728
    113
    Vrouw
    Apart hè, na de 1e gingen er al een hoop naar de Mavo maar dat vind ik niet zo gek want ze krijgen een schooladvies en het blijft altijd maar afwachten. Maar na de 2e weer een hoop naar de Mavo en nu dus weer. Maar het is idd zoals de anderen ook zeggen iets waar alle scholen wel mee te maken hebben.
    Ik denk trouwens dat vd 19 er ook een aantal tussen zitten die misschien in de laatste weken nog even flink aan de slag gaan en alsnog over gaan hoor. Die pas echt gaan leren als het echt moet..
     
  18. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.540
    4.728
    113
    Vrouw
    Klopt, hier dus ook voor een aantal vakken een tijdje geen les gehad en voor wiskunde al 10 verschillende docenten gehad sinds de brugklas. Dat werkt allemaal niet mee. Al zullen er ook kinderen zijn voor wie het geen probleem is maar mijn dochter moet er echt voor leren en heeft de lessen zeker nodig.
    En bij sommige docenten heb ik ook mijn twijfels want dan zegt ze dat ze niets uitleggen en ze alles maar zelf uit moeten zoeken. Maar zeker weten doe ik dat niet want dat is ook hoe pubers soms reageren terwijl het wel meevalt:p
     
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.842
    3.664
    113
    Haha, nou wij hadden met die 10-minutengesprekken ook maar wat afspraken gemaakt met leraren waarover ze van die gekke verhalen had, omdat we twijfelden of ze niet overdreef. Bij eentje vooral werd het ons in 5 minuten helemaal duidelijk dat ze niet overdreef. Je kreeg totaal andere antwoorden die niets met de vraag te maken hadden. Vervolgens zei hij ook nog dat wiskundetoetsen nakijken toch natte vingerwerk was en toen keken we elkaar allemaal met de mond open en lachend aan. Een exact vak! Die man heeft daar ook maar een jaar gewerkt. Die andere met wie we een gesprek hadden stopte ook na zoveel maanden.
     
  20. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.540
    4.728
    113
    Vrouw
    Tsja dat ze andere vragen krijgen dan wat ze moeten leren dat is wat ik al vanaf het begin hoor. Maar schijnt ook wel iets te zijn wat ze juist op de Havo moeten kunnen?
    En bij Wiskunde hadden we vorig jaar een gesprek met een docent ivm een toets. Toen we er zaten kreeg ze er 2 punten bij want dat had ze over het hoofd gezien:rolleyes:
    Ik weet het ook allemaal niet, ik vraag me ontzettend vaak af hoe het op een andere school zou zijn gegaan maar daar schiet ik niets mee op en zij ook niet.
     

Deel Deze Pagina